TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• [edit] Turboen lever igjen! :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#177799  av FireWalk

Rage skrev:Spurte i den andre tråden om du har byttet eksosanlegg, til noe annet?

En venn av meg har nemlig et rimelig spesielt eksosanlegg på sin bil, og den har en tendens til å ryke noe hinsides når anlegget er varmt (Dette er da innmaten i potter etc som ryker når det når en viss temp, ser ut som en turbo som er på vei til å ryke.)

Høres kanskje på jordet ut for deg men.
Tror ikke det er det som gjør det, for dette problemet oppstod veldig plutselig. Har kjørt med det eksosanlegget veldig lenge uten noen problemer, og det har også blitt veldig varmt.
SMT skrev:hvordan er ventiltningene dine?
Tenkte på det også, men får ikke helt fargen på røyken til å stemme. Da burde det jo røket mye med en gang bilen startet. Men det tar en liten stund før det kommer noe.

Må vel ta en leakdown test for å finne ut om det er tetningene? i så fall, hur gjør man det?

#177837  av SMT

vist du har en ventiltening, som f.eks. har mistet spenne på fjæren(som holder den til ventilstyringen) kan det læke litt olje nå motoren blir varm, du har jo 16stk. tetninger,så vist det f.eks. er 2stk. som er litt slappe i fisken,åg du vill derme ikke få så sterk blåskjør i røyken, og det vill jo ikke begynne og ryke før motoren er varm.
kan jo være hull i mansjetten på tetningen også..

det går ikke ann å sjekke ventiltetningene på noen fornuftig vis, uten og plokke toppen sunn.

men vist du skal ta en sylinderlekasjetest så vill jeg anbefale deg og fare på et toyota verksted eller ett annet du stoler på, og få dem til og gjøre det,for de har mye bedre og rett kalibrert utstyr..

men vist ikke, får du kjøpt på mekonomen trur jeg, du skruver ut puggene og setter verktøye fast i plugg hullet, og så kjører du trykk ned i sylindrene.glemte og ta med at du kan gjøre det sånn som larsen har lakt til med link under denne posten.
(trenger kompressor)

håper dette hjelper litt..
Sist redigert av SMT den 02 jun 2006 15:37, redigert 1 gang totalt.

#177866  av SMT

vist du gjør det selv, så husk og blokkere i gjenn veivhusventilasjonen, og ta av olje påfyllings troppen. for vist du har lekasje på stempelringene, så får du jo trykk i bunnpannen og olje vill bli blåst opp i gjennom veivhusvent. og opp forbi stemplene. derfor vill mann at oljetroppen skal være opens så eventuelt luftlekaskje kan fare ut dær, og ikke grise til motoren og innsuget. og det er lettest og høre/kjenne om mann har lekasje..

#177880  av Toi1

Jeg stemmer for toppakning.

#177883  av larsst185

har du prøvd å kjørt bilen endel mil å sett om det evt minker vann eller olje.?Hvordan er veivhusventilasjonen din?Har du målt co og hc?Mange spm men jeg prøver bare bli enig med meg selv om hva det kan være.mystiske greier. :roll:

#177903  av SMT

for å fastslå om toppakningen kan være gåen,eller om toppen din har fått sprekk(er) i i seg, kan du ta en 4gass tester og måler først i eksosen, så tar du og holder selve målesonden over dær du fyller på frostveske, og leser av "co" innholdet i frostvesken, samt over ekspansjonstanken.

vist du har co i frostvesken, er det nesten garantert at du har enten en gåen toppakning/skeiv eller sprekk i toppen..

#177988  av FireWalk

Det er jammen ikke lett å si hva som er galt uten å åpne opp å se nei. Men det er jo mye arbeid, så man gjør jo det man kan først.

Mekanikeren min var fremdeles 100% sikker på at det var turboen. Jeg foreslo topp-pakningen, men det var han helt sikker på at det ikke var. Det minker ikke med kjølevann... Samt han menta at symptomene ville være helt annerledes, dette var typisk turbo symptom sa han.

Sååå jeg måtte jo skru av turboen enda en gang... Og joda, man kan tydelig se på turbinen at det har lekt olje fra innsiden og rent nedover og inn i eksosen.

Jeg skjønner det bare ikke! turboen er jo overhalt for 2. gang nå! det skal jo ikke være mulig? Jeg nekter å tro det! men samtidig så ser det jammen ut til at det er det som har skjedd...

Til tross for mekanikerens hellige overbevisning bestemte jeg for at vi skulle gå videre med et lite eksperiment han hadde tenkt ut.

Å koble av turboen og kjøre eksosen fra toppen og rett i eksosen uten å ha på turboen. Dersom det fremdeles kom røyk da, så er det motoren. Kommer det ikke røyk så er det turboen. Logisk nok.

Så vi gjorde jo det da. Og til min store overaskelse så forsvant røyken når vi gjorde dette!

Det røk fremdeles litt av eksosrørene, men nå var det bare grålig røyk. Ser ut som vanlig eksos røyk. Kanskje den går litt fett, og der er jo ingen katalysator på bilen heller. Hvem vet, uansett, ingen blårøyk lenger, og det FOSSET ikke ut røyk slik det gjorde når turboen stod på.

Så mitt spørsmål er: HVORDAN i alle dager er det mulig???? det kan ikke gå ann at turboen er defekt etter å ha vært på overhaling for 2. gang iløpet av 3 ukers bruk? (den ble jo montert på og testet i går.)

- Vi sjekket veivhus-Ã¥ndingen. Den var helt fin.
- Olje inntak og kjølevann inntak til turboen var helt ifnt
- olje returen var fin. Ingen hindringer inni der.
- Ny olje og oljefilter.

Med andre ord, monteringsanvisningen ble fulgt nøye.

Og likevel ryker det olje som bare juling. Hvordan er det mulig? jeg klarer fremdeles ikke å få meg til å forstå at det kan være turboen, men bevisene peker jo på turboen. Det er et sånt scenario: Jeg ser det, men jeg nekter å tro det.......

Hva bør jeg gjøre nå? Se etter ny turbo? eller sende den inn for 3. gang etter bare drøye 10 minutters bruk? heh..

jeg skjønner det ikke! er det noen guruer som forstår seg på hvordan dette kan være mulig?

Skal ta en kjøretur i morgen å sjekke litt nøyere, rakk ikke det i dag.

Snakk om bakover-trimming da! gjøre en turbomotor om til sugemotor... det er litt hugge seg i foten... kommer sikkert til å gå ræv dårlig siden den har lav kompresjon i forhold til NA også.. Men den vil i det minste gå fremover.

(funker fint elektronisk sett, siden jeg har datasprut og map sensor)
Vedlegg
Eksos-huset er tett, olje tilførsel og retur fra turboen er strupet igjen. Kjølevann er routet tilbake i en loop via et u formet metall rør.
Eksos-huset er tett, olje tilførsel og retur fra turboen er strupet igjen. Kjølevann er routet tilbake i en loop via et u formet metall rør.
Bilde437.jpg (46.39 kiB) Vist 753 ganger
Vi dreide ut to plater i aluminium og satte dem fast til eksos huset til turboen med klemmer for å blokere & gjøre eksosanlegget tett.
Vi dreide ut to plater i aluminium og satte dem fast til eksos huset til turboen med klemmer for å blokere & gjøre eksosanlegget tett.
Bilde434.jpg (29.33 kiB) Vist 753 ganger
fjernet selve "turboen" slik at det kun er eksos-huset som står igjen...  dette for å bli sikker på om det var turboen eller motoren som var årsaken til røyken.
fjernet selve "turboen" slik at det kun er eksos-huset som står igjen... dette for å bli sikker på om det var turboen eller motoren som var årsaken til røyken.
Bilde432.jpg (46.6 kiB) Vist 753 ganger
slik ser turbinen ut. Ser ut som om det har rent olje lodrett ned når turboen har vært montert. Av hvilken grunn aner jeg ikke. Oljetilførsel og retur er ok, pcv er ok osv. Doesn't make sense!
slik ser turbinen ut. Ser ut som om det har rent olje lodrett ned når turboen har vært montert. Av hvilken grunn aner jeg ikke. Oljetilførsel og retur er ok, pcv er ok osv. Doesn't make sense!
Bilde431.jpg (41.99 kiB) Vist 753 ganger

#177991  av Andy_Celica

hadde jeg vært deg hadde jeg levert bilen og turboen til turboservice, og latt de ta seg av jobben (selvfølgelig kostnadsfritt) og latt de ha den noen dager, for å virkelig få den til å funke, de kan ikke drive å tulle slikt frem og tilbake hele tiden!

#177992  av FireWalk

Andy_Celica skrev:hadde jeg vært deg hadde jeg levert bilen og turboen til turboservice, og latt de ta seg av jobben (selvfølgelig kostnadsfritt) og latt de ha den noen dager, for å virkelig få den til å funke, de kan ikke drive å tulle slikt frem og tilbake hele tiden!
Tenkte på det.. liker ikkeå drive å krangle med firmaer.. Alle sier jeg burde tatt advokat og greier den gangen toyota ålesund tok livet av motoren min.. men lot jo det og bare gå. Kanskje jeg bare må kjøre bilen ned å be dem fikse den der... tenkte faktisk på det!

De må jo huske på at det går fort en 5-6 timer å ta turboen ut, og like mange timer å få den på plass igjen...

og nå har jeg jo gjort dette 2 ganger på 1 uke.. Blir fort mange timer og mye svette, og lite fritid av sånt!

orker ikke gjøre det en 3. gang, også viser det seg at den fremdeles ikke funker.

Men jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har her? garantien omfatter jo selve turboen. Jeg kan vel egentlig ikke forlange noe som helst utover at de reparerer den. Skal jeg få dem til å demontere og installere turboen på bilen så blir jo det noe som går utover garantien?

klart de BURDE jo gjøre det siden det har vært så mye tull, om det nå viser seg at det er turboen som fremdeles ikke funker (det tyder jo på det foreløpig) men jeg har vel strengt talt ikke noe KRAV på at de skal gjøre det.. :?

#177993  av Larsen

Ettersom du ikke har brukt turboen så gjelder jo reklamasjonsretten. Vil jo si at hvis du må ut med turboen en tredje gang så burde det være mulig å få en ny en.

#178004  av FireWalk

Larsen skrev:Ettersom du ikke har brukt turboen så gjelder jo reklamasjonsretten. Vil jo si at hvis du må ut med turboen en tredje gang så burde det være mulig å få en ny en.
Det er en overhalt turbo. Når jeg byttet til ny motor så sendte jeg inn turboen jeg hadde til overhaling fordi jeg ville at alt skulle være optimalt.

kort tid Etter at jeg fikk den igjen begynte det å komme puff med blårøyk av og til. Etter mye feilsøking ble det bred enighet om at det var turboen. Så jeg brukte en hel kveld på å demontere den og sendte den så inn til overhaling en gang til, denne gangen gikk det på garantien.

Fikk tilbake igjen turboen etter litt over en uke, og monterte den igjen. Startet bilen, og det så bra ut. Kjørte dermed bilen utenfor verkstedet og lot den stå å gå på tomgang i 10 min for å la det hele gå seg til før jeg begynte å kjøre med den igjen.

Etter ca 3-4 minutter på tomgang så begynner det å regelrett FOSSE ut med røyk! TYKK hvit/grå røyk til å begynne med. Skjønte ikke hva som foregikk. Etter 5 minutter gikk det over til å bli grå røyk med et blålig skjær.

Tenkte at det kanskje bare var olje som lå i eksos anlegget, men det gikk ikke vekk heller. Forsøkte å kjøre et lite stykke for å se. Når bilen var i fart så forsvant røyken. Med en gang vi slakket ned og lot den gå på tomgang så kom det tilbake igjen.

Dermed ble det å demontere turboen enda en gang. Og nå lagde vi som sagt den eksos-plata til eksos huset på turboen for å utelukke motoren. Og når den ble startet nå så kom det ikke noe blårøyk i det hele tatt.... luktet ikke noe olje i eksosen heller slik det gjorde når turboen stod i.

Så neimen om jeg skjønner dette her... :roll:

Blir vel å få bilen fraktet ned så de får se på den tenker jeg. Om jeg ikke da bare går for en ny turbo da.

#178006  av Larsen

FireWalk skrev:
Larsen skrev:Ettersom du ikke har brukt turboen så gjelder jo reklamasjonsretten. Vil jo si at hvis du må ut med turboen en tredje gang så burde det være mulig å få en ny en.
Det er en overhalt turbo. Når jeg byttet til ny motor så sendte jeg inn turboen jeg hadde til overhaling fordi jeg ville at alt skulle være optimalt.

kort tid Etter at jeg fikk den igjen begynte det å komme puff med blårøyk av og til. Etter mye feilsøking ble det bred enighet om at det var turboen. Så jeg brukte en hel kveld på å demontere den og sendte den så inn til overhaling en gang til, denne gangen gikk det på garantien.

Fikk tilbake igjen turboen etter litt over en uke, og monterte den igjen. Startet bilen, og det så bra ut. Kjørte dermed bilen utenfor verkstedet og lot den stå å gå på tomgang i 10 min for å la det hele gå seg til før jeg begynte å kjøre med den igjen.

Etter ca 3-4 minutter på tomgang så begynner det å regelrett FOSSE ut med røyk! TYKK hvit/grå røyk til å begynne med. Skjønte ikke hva som foregikk. Etter 5 minutter gikk det over til å bli grå røyk med et blålig skjær.

Tenkte at det kanskje bare var olje som lå i eksos anlegget, men det gikk ikke vekk heller. Forsøkte å kjøre et lite stykke for å se. Når bilen var i fart så forsvant røyken. Med en gang vi slakket ned og lot den gå på tomgang så kom det tilbake igjen.

Dermed ble det å demontere turboen enda en gang. Og nå lagde vi som sagt den eksos-plata til eksos huset på turboen for å utelukke motoren. Og når den ble startet nå så kom det ikke noe blårøyk i det hele tatt.... luktet ikke noe olje i eksosen heller slik det gjorde når turboen stod i.

Så neimen om jeg skjønner dette her... :roll:

Blir vel å få bilen fraktet ned så de får se på den tenker jeg. Om jeg ikke da bare går for en ny turbo da.
Har følgt de fleste trådene dine. Har bare blandet at du overhalt turbo mot ny. Da blir det vel litt vanskligere å få en ny en ja. :wink:

Litt synd hvis du skal vente 1 mnd til på en ny turbo da. Sikker på at de overhalte turboen da og at de ikke bare sjekket den?

#178010  av FireWalk

Larsen skrev: Litt synd hvis du skal vente 1 mnd til på en ny turbo da. Sikker på at de overhalte turboen da og at de ikke bare sjekket den?
Jepp. De skrev at de hadde byttet lager og oljetetninger. Kompressoren så helt ny ut, samt turbinen.

Dessuten var den glassblåst også, så helt ny ut.

#178041  av Andy_Celica

Rettighete osv på sånne ting er jo få, men det skader ikke å ta en tlf til de, si åssen saken er og spøre om de hadde mulighet til å titta på bilen og turboen, siden den er overhalt 2 ganger og fortsatt ikke går, går så og si hver gang, pga de vil jo også yte litt service, prøv den tlf samtalen, de er ganske greie på turboservice (har vært i kontakt med de et par ganger) Så ordner det seg sikkert!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7