TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BÃ¥ndpass-kasse til 12" i fronten pÃ¥ MR2 MK2

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#177997  av TrustNo1

Da har jeg fått testet. Det løp som følgende:

Førsteinntrykket var stusselig. Minimal bass, og RF 8"erne bak setet spillte mye bedre. Etter litt tuning av faser og frekvenser ble det noe bedre, men ikke det helt store trøkket.

Så fant jeg på å prøve å fjerne topplokket som forsegler det øvre kammeret. Da ble det noe helt annet. Knall lyd, og godt lydtrykk ned til under 30hz

Jeg har enda ikke rukket å tune så mye, men jeg tenkte også og forsøke å feste elementet i toppdekslet isteden, slik at det blir en "vanlig" porta kasse, med porten inn i kupeen, så får elementet større volum å gå på.

Noen bilder:
Vedlegg
topp2.JPG
topp2.JPG (579.91 kiB) Vist 2818 ganger
bunn2.JPG
bunn2.JPG (320.95 kiB) Vist 2820 ganger

#178062  av chris

Tyder på en del feil mål og sånn ja. Båndpass er utrolig vanskelig å få til riktig. Men satser på at du får det til bedre etterhvert. Artig prosjekt uansett :D

#178078  av TrustNo1

Tenkte jeg prøver å feste elementet i toppdeksel-platen i dag, se hvordan lyden blir i forhold.Dersom dette blir like bra/bedre, så tenkte jeg at jeg rett og slett bygger en ny topp der jeg utnytter enda bedre volumet jeg kan og monterer 2x12" i denne isteden.

Det kan isåfall hende at jeg må skrå elementene litt fra hverandre for å få plass til magneten, noen som har noen erfaring om det kan skape problemer med lyden? Altså om elementene ikke står plassert helt paralellt med hverandre.

#178240  av TrustNo1

Da begynner alternativ løsning å ta form. Egentlig en lukket kasse, med 3x2,25" porter i fra rommet og inn i kupeen. Foreløpig ligger platene bare løse for å se hvordan formen skal bli. Sideveggene kommer til å bli en blanding av glassfiber og plater
Vedlegg
topp3.JPG
topp3.JPG (580.29 kiB) Vist 2823 ganger

#178242  av MacGyver

litt o.t men hva er egenlig fordelene med båndpass kasse ?

#178265  av bose

tjaa.. man kan få en veldig effektiv løsning, men på bekostning av et veldig smalt frekvensområdet..

og i.o.m at all lyden kommer ut av en port så blir det mye lettere å få lyden inn i kupeen ,ved å bare trekke et rør gjennom veggen

#178300  av @lpher

TrustNo1 skrev:Da begynner alternativ løsning å ta form. Egentlig en lukket kasse, med 3x2,25" porter i fra rommet og inn i kupeen.
En lukka kasse MED porter altså? :D

#178308  av TrustNo1

Kassen er lukket, portene går kun inn i selve brønnen.

#178316  av @lpher

TrustNo1 skrev:Kassen er lukket, portene går kun inn i selve brønnen.
Brønnen? Ikke helt sikker på hva du mener her? :)

Så portene går ikke inn i kupeen?

#178454  av TrustNo1

Jeg har porter i fra kupeen og inn til "bagasjerommet" forran, men selve kassen er lukket. Med andre ord så fungerer hele rommet som en slags båndpass, ved at jeg har en lukket kasse til bakre del og resten av reservehjulsbrønnen fungerer som fremre del og er portet inn i kupeen.

Sikkert litt knotete forklart, men jeg skal få tatt ett nytt bilde så snart ting faller litt på plass :)

#178457  av @lpher

TrustNo1 skrev:Jeg har porter i fra kupeen og inn til "bagasjerommet" forran, men selve kassen er lukket. Med andre ord så fungerer hele rommet som en slags båndpass, ved at jeg har en lukket kasse til bakre del og resten av reservehjulsbrønnen fungerer som fremre del og er portet inn i kupeen.

Sikkert litt knotete forklart, men jeg skal få tatt ett nytt bilde så snart ting faller litt på plass :)
Joda...nå skjønner jeg hvordan du har montert det :) Men om du har mulighet til å fjerne portene...og bare la hullene (mellom bagasjerom og kupe) våre åpne...evt. utvider de litt...så vil det bli bedre :)

Vi har montert lignende løsninger på Porshe 911 før...og det spiller helt sykt med panseret åpent! :D ...og greit nok med det igjen :)

#178472  av TrustNo1

Ok, fjerne portene er ikke noe problem, og hullet er allerede utvidet ganske mye. Jeg har også mulighet til å utvide det enda mer dersom det har noen hensikt.

Forhåpentligvis så spiller det godt nok med panseret igjen, jeg har ikke lyst til å kutte hull i panseret for å få full utelling på lyden :lol:

#178537  av TrustNo1

Ser frem til å teste nå, begynner å bli rimelig lei av å stå i glassfiber-osen nå. Ikke det mest allrighte stoffet å jobbe med akkurat :P

Vel, ett par lag til, samt noe akryl for tettning, og jeg er klar til å teste senere i kveld med 2x12" :D

#178656  av TrustNo1

Da har jeg fått testspillt litt. Ikke fryktelig imponerende, men det er fortsatt hauger av lekasjer, samt jeg hadde ikke all verden av forsterker-kraft når jeg testet.

Har sauset inn hele saken med lim nå, samt jeg skal tette litt mer med akryl i morgen. Så får vi se hvordan det fungerer da :)

Foreløpig ser det slik ut:
Vedlegg
topp4.JPG
topp4.JPG (469.88 kiB) Vist 2822 ganger

#178937  av TrustNo1

Da har jeg fått justert litt, samt tettet kassen. Dette ble noe helt annet! Spiller knallbra nå, men enda så trenger jeg å få montert kondensatorene og en forsterker til for 12 tommerne. Jeg tror også jeg burde dempe panseret med ett eller annet, for det vibrerer som værst :P

Ett bilde til. Teppet ligget løst foreløpig, da jeg ikke har bestemt meg helt for hvordan finnishen skal bli. Noen forslag?
Vedlegg
topp5.JPG
topp5.JPG (595.31 kiB) Vist 2815 ganger