TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mER PROBLEM ETTER MOTOR OVERHALING!!!?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #178702  av j.larssen

Fått overhalt motoren og den fungerer bra. Men etter noen minutters kjøring begynner den gule oljelampen å lyse? :evil: Noen som vet hva problemet er?

#178704  av Morten

Peila hvor mye olje du faktisk har i?

#178706  av j.larssen

Klart! :lol:

#178707  av jan-erik

Oljetrykk? Vet ikke hvordan varsel lampene dine er.

#178708  av Morten

Mente å huske at den gule er olje nivå mens den røde er oljetrykk. (stoler ikke 100% på gullfiskhukommelsen min da men.. :wink: )

Med andre ord, hvis oljenivå lampa lyser og du HAR nok olje i, så start med å sjekke at kontakten er skikkelig kobla i, eventuelt sjekke at kabelen ikke har blitt rivd over ved et uhell eller noe. Siden du tross alt har overhalt (hatt ute motor).

PS: sensoren sitter vel i bunnpanna på passasjersiden mener jeg å huske

#178712  av FireWalk

Den gule er oljenivå og den røde er oljetrykk. Du har sikkert ødelagt sensoren i bunnpanna når dere monterte den. Den er veldig skjør og tåler ikke så mye. Dette skal vist nok være et vanlig problem. Forsøk å bytt sensoren og se om det blir bedre da.

Eventuelt kan du ta en binders mellom de to kontaktpunktene i kontakten som går inn til sensoren for å kortslutte kretsen, da forsvinner lyset. Dette gjorde jeg på min egen siden jeg nå har Japan motor og ikke usa motor slik bilen orginalt hadde. Japan motorene har ikke denne sensoren i bunnpanna slik som de amerikanske.

Så lenge du er sikker på at du har olje på bilen og at den ikke bruker nevneverdig med olje heller så er det ikke noe å bry seg om.

Det er helt sikkert bare sensoren som er gåen eller "låst" seg fast.

De sensorene der er ikke spesielt nøyaktige uansett..

Slik er det iallefall på 3S-GTE motorene. Jeg mener å huske at også 3S-GE motoren har denne sensoren, fra de dagene jeg hadde 3S-GE. Så det sitter helt sikkert samme type sensor på de to.

#178722  av henrixxx1

FireWalk skrev:Den gule er oljenivå og den røde er oljetrykk. Du har sikkert ødelagt sensoren i bunnpanna når dere monterte den. Den er veldig skjør og tåler ikke så mye. Dette skal vist nok være et vanlig problem. Forsøk å bytt sensoren og se om det blir bedre da.

Eventuelt kan du ta en binders mellom de to kontaktpunktene i kontakten som går inn til sensoren for å kortslutte kretsen, da forsvinner lyset. Dette gjorde jeg på min egen siden jeg nå har Japan motor og ikke usa motor slik bilen orginalt hadde. Japan motorene har ikke denne sensoren i bunnpanna slik som de amerikanske.

Så lenge du er sikker på at du har olje på bilen og at den ikke bruker nevneverdig med olje heller så er det ikke noe å bry seg om.

Det er helt sikkert bare sensoren som er gåen eller "låst" seg fast.

De sensorene der er ikke spesielt nøyaktige uansett..

Slik er det iallefall på 3S-GTE motorene. Jeg mener å huske at også 3S-GE motoren har denne sensoren, fra de dagene jeg hadde 3S-GE. Så det sitter helt sikkert samme type sensor på de to.
Har du en J-spec motor? Jeg har ikke denne sensoren på min 3S-GTE 93mod J-spec. noen som vet hvorfor jeg ikke har den?

#178727  av Biggen

Jeg har hele tiden trodd at den sensoren i bundpanna var oljetrykksmåler. Jeg har heller ikke den på min 3S-GTE 91 J-spec.
Hvor sitter da oljetrykksmåleren?

#178729  av henrixxx1

Mener den sitter i toppen.. på samme side som fordelern, bare på eksos siden..

#178735  av j.larssen

Har en 91 GTI motor. Dere er sikker på at den gule lampen ikke har noe med olje trykk å gjøre? Og er det ikke rart at den bruker noen minutter før den begynner å lyse? Hadde den vært gåen ville den vel lyst hele tiden? :roll:

#178754  av Larsen

Grunnen til at den bruker litt tid før den begynner å lyse er fordi den kompenserer for at oljen flytter seg litt rundt i bunnpanna. Hvis ikke så hadde den jo lyst hver gang du kjørte over en fartsbump...

Oljetrykksensoren sitter her
Vedlegg
Oljesensor.jpg
Oljesensor.jpg (82.38 kiB) Vist 540 ganger

#178767  av Christian

j.larssen skrev:Har en 91 GTI motor. Dere er sikker på at den gule lampen ikke har noe med olje trykk å gjøre? Og er det ikke rart at den bruker noen minutter før den begynner å lyse? Hadde den vært gåen ville den vel lyst hele tiden? :roll:
Som de andre sier, den bruker litt tid på å tenne. Hadde samme feil på min første japan motor, sensoren er ikke montert på de motorene.

Gult lys er varsel og rødt lys er for sent :wink:

#178976  av Biggen

Hvor sitter oljemengedemåleren for oss som ikke har den føleren i bunnpanna da?
PS: Så bilder over, men jeg har en Celica, og har ikke sett en sånn Olje ECU på den.

#179057  av FireWalk

om du tar av høyre bakhjul så sitter sensoren inn på siden der. Såvidt jeg vet er det kun USA. versjonen av 3S-GTE som har dette. Om jeg ikke husker helt feil så har vanlig MR2 GTI denne sensoren også.

#179303  av Biggen

Har den oljenivå sensoren på den gammle Celica S3-GE motoren min, men ikke på S3-GTE i fra japan som jeg har i nå. Hva er det som beregner ojlenivået på den motoren da....??? :?