TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DSP/crossover

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #179949  av TrustNo1

Finnes det slikt enda?
Jeg er veldig glad i å bruke aktiv deling på samtlige elementer jeg har på anlegget. Personlig synnes jeg dette gir ett veldig godt resultat og man har gode justeringsmuligheter.

Jeg bruker pr i dag 2 stk x3(tror jeg den heter) 3way filter. Dette fordeler signaler på følgende:

Boss forsterker #1
channel1,2 - Tweeter
channel3,4 - 4" midrange

Boss forsterker #2 - brokoblet -
channel1,2,3,4 - 6" midbass

Kenwood KAC-1023
Channel1 - 2x8" sub koblet opp i 1 ohm (2 elementer, 2 spoler)
Channel2 - 2x12" sub koblet opp i 1ohm (2 elementer, 2 spoler)

Som sagt, alt av anlegg jeg har blir fordelt elektronisk, og det sitter ikke en eneste spole/kondensator som passiv deling på anlegget. Spørsmålet mitt er om det finnes noen avanserte løsninger for aktiv deling der ute?

Jeg er ute etter noe som kan:
- justere fasene trinnløst for hver enkelt kanal, ikke bare normal/reverse.
- minimum 5(10) kanaler med highpass/lowpass på alle kanaler
- mulighet for fjernkontroll slik at den kan monteres i bagasjerom, samtidig som jeg kan sitte inne i bilen og justere.

En ting jeg har lurt litt på, er å eventuelt montere en pc med ett avansert lydkort. Noen som vet om det finnes noe slikt som kan styre systemet slik jeg ønsker?

#179960  av bose

Hvis du er inntresert i bruke en omformer så vet jeg om en som er veldig ok... koster ikke skjorta heller.
Den har 3 (den 3.kanalen kan brukes som digital inngang) kanaler inn og 6 kanaler ut.
Full parametriske EQ`r på hver utgang. (Q-faktor, shelving frekvens og nivå)
En Crossover per utgang med alle valgbare muligheter (Bessel ,Butterworth og Linkwitz-Riley,6-48 dB/okt og selvfølgelig da frekvens)

Delay/Fasejustering på hver inngang utgang

Den kan styres fra PC

Herligheten heter Behringer DCX2496 og koster veil.2795,-
Sist redigert av bose den 12 jun 2006 01:35, redigert 1 gang totalt.

#179961  av TrustNo1

Mener du da omformer til 220V? Jeg er åpen for forslag,men generer ikke slikt fort vekk støy?

#180032  av @lpher

Jeg...personlig..hadde nok byttet ut til forsterkere som spiller endel penere...før jeg hadde lagt penger i delefilter :wink:

#180041  av TrustNo1

@lpher skrev:Jeg...personlig..hadde nok byttet ut til forsterkere som spiller endel penere...før jeg hadde lagt penger i delefilter :wink:
Isåfall må jeg bytte ut 3 forsterkere som jeg allerede har, som forøverig jeg ikke har noe å utsette på lydkvaliteten på.

Dvs at jeg må bytte ut 10 kanaler fordelt på 3 forsterkere og ca 1500W. Vil tro det blir en GOD del dyrere enn ett delefilter på 2-3 lapper? Og fortsatt vil jeg sitte igjen med fase-problemet mitt, usikker på om det finnes forsterkere med trinnløs fasejustering? :?:

#180049  av TrustNo1

bose skrev:Hvis du er inntresert i bruke en omformer så vet jeg om en som er veldig ok... koster ikke skjorta heller.
Den har 3 (den 3.kanalen kan brukes som digital inngang) kanaler inn og 6 kanaler ut.
Full parametriske EQ`r på hver utgang. (Q-faktor, shelving frekvens og nivå)
En Crossover per utgang med alle valgbare muligheter (Bessel ,Butterworth og Linkwitz-Riley,6-48 dB/okt og selvfølgelig da frekvens)

Delay/Fasejustering på hver inngang utgang

Den kan styres fra PC

Herligheten heter Behringer DCX2496 og koster veil.2795,-
Denne så faktisk utrolig bra ut, og er vel egentlig akkurat hva jeg er ute etter. Spørsmålet er hvordan slikt utstyr blir påvirket av støy i bilen. Jeg har allerede litt trøbbel med støy jeg må finne ut av, og ser ikke helt for meg at en 220V enhet lager saken noe bedre.

#180085  av bose

det skal normalt ikke være no problem. så lenge du holder omformeren et stykke unna resten av systemet...
Sjangen for støy er enda mindre hvis omformeren har puls trafoer

#180099  av TrustNo1

Ett annet alternativ er kanskje en avansert headunit med en god del av disse funksjonene innebygget? Noen forslag der? Jeg vurderer litt å bytte ut headuniten uansett.

Det finnes vel noen headunits der ute også med mer avanserte preamp utganger, uten intern forsterker. Jeg skal uansett ikke koble noe direkte til spilleren, så det er bare bortkastet iallefall.

#180166  av TrustNo1

@lpher skrev:Denne vil nok gjøre nytta :)
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1623
Den så egentlig ikke så dum ut den. Har du noen flere gode alternativer på lur også? Mener at jeg har lest ett sted at pioneer har en med 4 linje utganger, men kunne ikke finne den.

Kunne også tenkt meg litt annet snacks, som feks bluetooth handsfree og GPS når jeg først skal koste på noe nytt. Men jeg har også litt planer om å lage en carputer, og slikt er kanskje mer rimelig å dytte inn i den isåfall?