TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Carputer oppsett+

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#171007  av Goose

chris skrev:En "vanlig" harddisk tåler ganske mye... så lenge den er avslått. Ville helst brukt en laptop-disk, da disse er LAGET for mobilitet.

Fjellvegger i 100km/t var vel litt drøyt eller, goose :P
Veien fra dagalig over til nesbyen er flott den. GÃ¥r fint i 100 der selv om den er litt ugjevn.

Og det at du sier at disken tåler når den står stille så kan jeg bekrefte at jeg kjører med min i 2,5 år nå og den er like fin og fungerer perfekt.
Og PCen min ligger i bagasjerommet, rett på krysfinner plater. Ingen støydemping noen ting. bare sørget for at PCen står stabill og ikke sklir frem og tilbake.

Laptop disker suger jo på ytelsen

#171130  av tojo

Hva med å bruke Sony MEX-1GP som styrepanel(volum++) for carputeren?

Bilde

for mer info se: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1579

Hva tror dere om dette?

#171132  av Goose

tojo skrev:Hva med å bruke Sony MEX-1GP som styrepanel(volum++) for carputeren?

Bilde

for mer info se: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1579

Hva tror dere om dette?
Den har aux in så ser ikke noe grunn på hvorfor du ikke skulle bruke den:)

#172099  av Christian

Har min carputer oppe nå og alt bortsett ifra lyden fungerer fint...har en helt sinnsyk dynamostøy, værre enn alt jeg har hørt tidligre :shock:
Alt av jordinger mener jeg skal være bra, det fungerte i alle fall helt fint med en pioneer mp3 spiller jeg hadde.
Den ligger konstant på tomgang og blir værre jo høyere turtall.
Så snart motoren stoppes blir støyen borte.

Har en sinus basert strømforsyning, men denne ligger ved siden av pc'n. Kan det være at det slår over? Signalkablene er jo også mixet godt inn i dette, men får ingen forskjell i lyden om jeg flytter på de.

Bruker ett standard hk, så lydkvaliteten er jo i utgangspunktet ikke spesiellt bra, er det no gromme greier som kan hjelpe litt?

Søkte litt i sted og fant ett støyfilter som kanskje kan hjelpe, men hvor mye hjelper de? Regner med at det er en max grense for hvor mye de greier å fjerne...? http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1093

#172100  av Goose

Jord forsterker godt, og jord PCEn godt. Du løser mye av problemmet

Støyen hos meg ble helt borte da jeg gjordet signalkabel, altså øtørste del til jord, men det er vel ikke helt bra :roll: så jeg fjernet det med en gang

#172104  av tojo

Mest sannsynlig mangel på jord eller kvaliteten på signalkablene.
Du har vel sett igjennom listen med Tips & tricks på:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

#172105  av Christian

Jordingene skal være rimelig gode...har pusset til bart metall og kablene er korte...

#180212  av Deleted

Hmm, jeg har valgt en løsning med SPDIF og fiberoptikk fra carputern i Celica T23'en min. Er enda lenge til jeg faktisk kommer til å få montert dette i bilen. Tenkte først også på en analog løsning, men så for meg alt for masse problemer med alt for mange signal kabler og støy.

Vil vel bare si at jeg ville vurdert en headuint som støttet spdif inn eller et system hvor en har en extern dekoder med spdif in om en skal montere pc i bilen.

Har et lite analogt project på gang i en peougot 306 cabrolet, hvor mye problemer jeg kommer til å få pga analoge signal kabler gjenstår enda å se.

Satser på å bli ferdig med den aløpet av uka. Eneste forbeholdene jeg har tatt er at jeg jorder alt grundig og har lagt signal kabler på ene siden og strøm førende kabler på den andre.

#180228  av @lpher

Goose skrev:Jord forsterker godt, og jord PCEn godt. Du løser mye av problemmet
...og like viktig er å "knytte sammen" jordingspunktene :)
Goose skrev: Støyen hos meg ble helt borte da jeg gjordet signalkabel, altså øtørste del til jord, men det er vel ikke helt bra :roll: så jeg fjernet det med en gang
Linjeinngangene på spillern tåler ikke å bli belastet noe særlig nei...og kan fort ta kvelden....DA får du ihvertfall støy som du vil huske en stund :wink:

#180229  av @lpher

Deleted skrev: Hmm, jeg har valgt en løsning med SPDIF og fiberoptikk fra carputern i Celica T23'en min. Er enda lenge til jeg faktisk kommer til å få montert dette i bilen. Tenkte først også på en analog løsning, men så for meg alt for masse problemer med alt for mange signal kabler og støy.
Det er nok her den største utfordringen med carputer ligger spørr du meg :wink:
Deleted skrev: Vil vel bare si at jeg ville vurdert en headuint som støttet spdif inn eller et system hvor en har en extern dekoder med spdif in om en skal montere pc i bilen.
Finnes ikke gode headunits med spdif inn....ihvertfall ikke på rett siden av 10.000,- :wink:

#180242  av Deleted

@lpher skrev:Finnes ikke gode headunits med spdif inn....ihvertfall ikke på rett siden av 10.000,- :wink:
Har du prøvd noen da ? feks Panasonic sin CY-AC300 ? (rundt 6500 kr) Prøvde å få tak i denne, men det viste seg å bli vansklig.

Det ble Pioneer 5700DVD kombinert med DEQ-P6600 istedet. 5700DVD spillern fungerer bare som en volumekontroll og kildevelger i systemet. Men det funker nå ihvertfall og DEQ-P6600 er helt okay med tanke på at den "bare" koster rundt 5000 kr og er til bilbruk. Sammenlignet med decodere til stuebruk som fort koster 20 000 + om en skal ha noe bra, kan den selvfølgelig ikke måle seg med.