TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tomgangsproblem (Nok en gang) LØST

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #185690  av MacBain

Har i perioder slitt med att bilen har jaget litt på tomgangsturtallet, dvs fra 750-1000 rpm. Altså ikke noe alvorlig, men allikevel irriterrende.

Trodde først at det kunne skyldes luft i kjølevesken, men selv etter grundig rens og lufting er problemet der fortsatt.

Har også sjekket vakumslangene etter beste evne.

Jeg tenkte derfor å ta av gasspjeldet å rense dette, da det var litt sotetet.

Hadde også tenkt å rense opp tomgangssensoren som sitter under på spjeldet(se rødt ring på bildet), men etter att jeg til slutt fikk løsnet de fire skruene sitter den fortsatt fast. Mitt spørsmål er da om det er trygt å bruke litt "makt" på å få tatt av denne, i tilfelle den kun henger igjen i en pakning etc.?

Noen som har gjort dette før?

Eventuelt andre tips om hva tomgangsjagingen skyldes?
Vedlegg
gass-spjeld.jpg
gass-spjeld.jpg (100.04 kiB) Vist 256 ganger
Sist redigert av MacBain den 12 jul 2006 20:47, redigert 1 gang totalt.

#185727  av Larsen

Den henger nok i pakningen ja.

#185865  av MacBain

Fikk nå tatt av tomgangssensoren (IAC) og den var ganske skitten.
Etter at jeg renset den med forgasserrens testet jeg den ved å koble den til batteriet. Den åpnet seg da helt, men ville ikke lukke seg mere enn slik den er på bildet.

Er det riktig at den ikke skal lukke seg helt igjen??

Ps. Sensoren hadde kun romtemperatur når jeg testa den, vet ikke om det har noe å si.
Vedlegg
IAC-2.jpg
IAC-2.jpg (65.1 kiB) Vist 246 ganger
IAC-1.jpg
IAC-1.jpg (63.21 kiB) Vist 252 ganger

#185877  av larsst185

Har du sjekka spjeld sensoren?Lest av feil koder?

#185883  av MacBain

Har ikke sjekka feilkoder denne gangen, men forrige gang den var ujevn på tomgangen var det ingen feilkoder.

Tok forresten en kjøretur nå, etter at jeg rengjorde sensoren og nå ligger tomgangen stabilt på 1100 rpm.
Er vel kanskje ett tegn på at det er noe galt med tomgangssensoren.

#185888  av MR2WideBody

Iac ventilen ville jeg tippet kunne være en medvirkende årsak, uten at noen trenger å skyte meg på det.. Se i bgb-boka

#185893  av MacBain

Men er det noen som vet om denne ventilen skal kunne lukkes helt?

#185896  av Larsen

Nå sliter jeg med et lignede problem, men min ville heller lukke seg. Er nok det er fordi det ligger en bimetal fjær på akselen som hindrer den i å lukke seg før den er varm.

#185955  av MacBain

Jeg tok av ventilen når motoren var kald, skal denne altså ikke lukke seg da?

Må jeg ta den av når motoren er varm får å få sjekket om den funker som den skal?

#185963  av Larsen

legg den i varmt vann da.

#186232  av MacBain

Jeg testet den nå etter at jeg hadde den i varmt vann og da lukket den seg helt, jeg får allikelvel blåst luft igjennom den.
Skal den være "hermetisk" lukket?

Jeg sjekket motstanden i følge boka og her stod det at den burde være mellom 19.3-22.3 ohm, min var på 26.6. Er den deffekt da?
Ser også at det er en justeringsmuligten på iac'en( se bildet), kan jeg gjøre noe her slik at den blir "hermetisk" lukket?

Sjekket også gasspjeldposisjonsensoren (morsomt med norske ord :D ) og denne måtte jeg justere en mm i følge verdiene i boka, mulig dette kan ha hatt noe å si.
Har ikke testet bilen etter at jeg justerte denne.

Har heller ikke bytta pakning på spjeldet etter jeg tok det av og på da den var intakt, mulig jeg burde kjøpe ny for å være på den sikre siden.
Vedlegg
iac.jpg
iac.jpg (69.88 kiB) Vist 252 ganger

#186255  av MacBain

Fikk nå endelig løst problemet.
Løsnet de to skruene på bildet over å vred litt på metallskiven. Dette førte til at ventilen lukket seg helt når jeg koblet den til batteriet.

Var nå ute å kjørte en tur, og tomgangen lå stabilt på 750rpm :D

#186356  av MR_T

MacBain skrev:Jeg sjekket motstanden i følge boka og her stod det at den burde være mellom 19.3-22.3 ohm, min var på 26.6. Er den deffekt da?
Ser også at det er en justeringsmuligten på iac'en( se bildet), kan jeg gjøre noe her slik at den blir "hermetisk" lukket?
Vet du om disse verdiene gjelder for 94 1,8l også? Har samme problemene som deg. Har rengjort spjeldet uten at det hjalp stort, bilen min hopper også veldig når jeg slipper gassen. Hvilke bok kikket du i?

T.R

#186426  av MacBain

Jeg sjekket verdiene i toyotas egen verkstedhåndbok til 3S-GE motoren, m.a.o så er nok ikke verdiene de samme for din motor.

Men du kan sikkert fikse ventilen slik jeg gjorde.
Altså løsne de to skruene på det nederste bilde (sikkert lignende på din motor) og vri på dekselet. Du kan sjekke om ventilen lukker seg helt ved å koble den til en 12v kilde på de to øverste kontaktene. Når du kobler til de to nederste skal den åpne seg helt.

Når du kobler sensoren på igjen vil ECU'en bruke ett par minutter på å tilpasse seg.