TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da er prosjektbilen min i boks, Celica ST182 Cab '93 :)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #185070  av Plenty

Bilen er en 1993 Celica 2.0 GT Cab.

relativt fin i lakken, noen småbulker etter uvørne tosker som parkerer ced siden av, et par smårifter i caben. Interiøret er sort skinn og veldig pent brukt.

Fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre med den. Første trinn blir utvendig, med et "cleant" styling kit, redusere åpningen på vippelysene, lys i front fanger, eksos, og muligens pusse den ned og gi den ny lakk.

Tips til styling tas i mot med stor takk, da jeg er litt ny på Toyota styling.

innvendig blir det vel også gjort noe, lakk rundt om må pusses ned og lakkeres opp, tenkte å lakkere opp detaljer innvendig også, stereo må selvfølgelig til, dashen skal også friskes opp, og jeg skal ha på short shifter.

Ting vil ta litt tid, da jeg venter på å få ferdig prosjektgarasjen.

Det hadde vært veldig fint med råd og vink her.

Takker

#185143  av Plenty

Ingen med noen tips eller linker til styling leverandører?

#185231  av bjornix

Tar gjerne en PM fra deg om du finner et kit som senker lyktene. Må jo bytte hele innfatningen for å få all lysmengden ut gjennom åpningen vil jeg tro.

#185979  av Plenty

Stått i garasjen mens jeg har vært på en miniferie, og utenfor jobbes det, så den er rimelig støvete nå ja. Har ikke fått gått over med polish etter at jeg kjøpte den, men den er relativ fin faktisk.
Vedlegg
bilen.JPG
bilen.JPG (82.34 kiB) Vist 1181 ganger

#186175  av jonny on the spot

liker de bilene der egentlig akkurat som de er. Litt lavere og noen større felger gjør seg og kanskje et CS panser

#186240  av Plenty

Ja er i utgangspunktet enig, men vil ha bilen litt annerledes. Jeg vil ha en clean styling, muligns CS fanger foran og panser. På sidene hadde jeg tenkte å bredde skjermene noe og få på noen relativt cleane skjørter som går over i et par luftinntak foran baksjermene (som MR2'n). Bak kunne jeg tenke meg noe lignende en M-fanger, slik som her høyere i midten enn på sidene, uten masse netting osv. Har kjøpt meg endel brukte deler på ebay i tyskland og USA, for å få på plass et par vesentlige deler som er defekte nå, og har kjøpt klare blinklys glass foran og på sidene.

Interiørt har jeg tenkt å kle dash'en med noe alcantara lignende eller lakke detaljer i en sølvfarge eller hvitt. (Har derfor kjøpt noe brukte dashdeler, som jeg gjør dette med, just in case) I tillegg skal det inn endel stereo.

Må slipe ned cab stagene og sparkle opp noen småbulker etc i karosseriet. Deretter lakke ned det hele i en deilig blank sort farge. Senk 40mm er i tankene samt noen 17 eller 18" felger. Skal til Svendsen Eksos for å sjekke muligheten for å doble antall rør bak, men de sier det kanskje ikke er mulig. Jeg håper det.

I motorrommet blir det luftforbedringer og turbo, og forhåpentligvis skal jeg få lakket opp endel detaljer også der. Satser også på at jeg finner en god short shifter.

Jeg har en clean RS6-look A6 fra før som jeg har jobbet opp, uten at jeg har gjort altfor mye av det selv. Så dette blir det første bilprosjektet mitt, og håper at jeg skal klare å gjennomføre i løpet av høsten og vintern.

Derfor er jeg veldig glad for og avhengig av tips og råd underveis her, og kom gjerne med kommentarer til planene og gjerne andre forslag eller ønske om å hjelpe til litt.

#186329  av kennethx

Flyttet til prosjekter, vennligst tenk over hvor på forumet du poster ting, så vi kan holde det ryddig.

#187989  av Plenty

Jeg setter ikke bilen på bukker før godværet er over, og jeg har fått handlet meg en delebil, eller det meste vesentlige er på plass.

Kort fortalt. Jeg har aldri bygd om bil selv før. Vært med litt på A6'n, men ikke i denne grad tidligere.

Bilen: en 1993 Celica Gti Cab, skal "bygges" om. Jeg har laget en omfattende plan i hodet og excel, men legger ut hovedtrekkene nå før selve prosjektet starter.

CS panser, CS motor (turbo 208hk), ny og oppgradert turbo, usikker med front og sider, men vil ha luftinntak bak på sidene foran bakskjerm. Bak finner jeg ikke helt ut av, har moddet litt i photoshop (for første gang, derav resultat) som viser litt av tanken min bakerst. fronlyktene skal jeg prøve å halvere åpningen på, med nye lykter inni.

Bilen skal være "clean" men "ny". Det skal ikke finnes noen i nærheten etter at denne er ferdig. (utgangspunktet er bra, for det går vel ikke mange slike Celica Cab her)

i første omgang, vil jeg gjerne ha noen korte kommentarer til "moddingen" og så vil jeg gjerne ha forslag til forandringer på bilen, samt dersom noen har noen veldig gode tips rundt gjennomføring. For at dette skal gå så må jeg skjære bort reservehjulbrønnen, og legge gulvet tilnærmet flatt.
Vedlegg
en alternativ mulighet
en alternativ mulighet
t_muligbak_772.jpg (28.25 kiB) Vist 1967 ganger
slik den er nå
slik den er nå
t_baken_605.jpg (27.94 kiB) Vist 1966 ganger

#188304  av Plenty

Ser etter noen cleane skjørt for så å modde de...

Ser ut som om jeg bytter ut CS med en GT-4. front blir kanskje den originale med leppe, og gt4 panser. Da blir det også motoren fra en gt4.
er skikkelig usikker ass. Ser at Biggen anbefaler en 3.gen 3gte motor på 245hk i stedet, men vi får se... enklere å få tak i en delebil med mye av reservedelene jeg trenger som har en 204hk motor.

men igjen... er brått blitt usikker på om jeg heller skal kjøre et turbo prosjekt på egen motor. Forhører meg litt rundt nå.

Må også finne meg en motor manual, for å holde følge med enkelte her inne på terminologien :D

Jeg tar fortsatt i mot masse tips, da jeg leter etter forskjellige deler for prosjektet, og tilnærmet hel delebil.

#188316  av Plenty

ja... jeg lurer på om jeg skal gå for denne bakfangeren

http://www.carcept.com/basickit/toyotacelecat18_2.htm

og denne frontfangeren og skjørtene

http://www.scs.dk/Fotos/Styling-fotos/T ... orstor.jpg

#188350  av Speeder

Den bakfangeren var jo rimelig lik den du hadde tegnet selv:) Bare lage hull til ett ekstra par med potter.

Anngående motor: Det er vesentlig billigere7enklere å få fatt på en gen2 motor. Hvis du kjøper deg en gt4 delebil så har du jo også bredding inkludert, da disse har widebody karosseri.

#189909  av Plenty

Da er delebil innkjøpt. GT-4 1992 modell svart, gått ca. 150' km. Flere helt nye slitedeler, kun kjørt av en gammel dame siden den var ny, hun tør ikke kjøre bil lenger i det hele tatt, og da skal den vekk... til meg :D

Jeg skal bruke flere av delene selv, men noe vil jeg gjerne selge unna. Det meste med motor og tilbehør må jeg bruke selv, men interiørt selger jeg vel unna det meste.

Bilen kommer til meg til uka :D

Da er jeg ett steg nærmere ang vinterprosjektet :D