TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger litt estetisk hjelp ;)

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #188536  av TrustNo1

Jeg jobber med malen til toppdeksel platen som skal dekke over i "frunken" min. Hvor mye synnes dere at jeg skal dekke over? Skal jeg dekke igjen hele området innen for gummilisten, eller skal jeg feks la støtdemper tårnene og krengestaget stikke utenfor dekkplaten?

Merk at jeg skal bytte ut sikringsholderen på høyresiden med en identisk den som er til venstre. Det skal også dekkes over på høyre siden der kondensatorene ligger. Her vurderer jeg å skaffe meg noen kondensatorer som ser noe bedre ut enn de jeg har :)
Vedlegg
IM000025.JPG
IM000025.JPG (293.89 kiB) Vist 1578 ganger

#188561  av angrykid

Jeg er litt sånn... skal du først gjøre noe, så gjør det ordentlig å skikkelig. ikke halvferdig å slapt. :-D

Når det er sagt, så foreslår jeg... at du lager deksler i hjørnene, mellom krengestag, dempertårn og torpedovegg i glassfiber, som du fester med skruene på dempertårnet, sånn at kun krengestaget vises og toppskruene på dempertårnet. Det tror jeg blir finest og mest gjennomført.

Ellers så burde du dekke alt som er å dekke, siden du nå først skal i gang med det. Lar du hjørnene være igjen, virker det veldig fort som om du ikke orka å ta deg bryet med de siste delene..

Utover det, så er det litt avleggs med neonlys for å få fram at du faktisk har forsterkere der. :) Hvorfor ikke lage en litt mer fancy løsning? Om du har litt peil på elektronikk, så kan du få forsterkerne til å løfte seg opp å fram om du finner tak i en motor som kan klare å løfte dette. Bare en ide :)

#188569  av TrustNo1

Å lage en motor som heiser forsterkene kan jeg bare si med en gang at blir helt håpløst. Det er så trangt der nede, at det er såvidt at forsterkene fikk plass slik de har det nå. Å lage mekanikk for ett slikt prosjekt vil rett og slett ikke være mulig, selv om det kunne vært litt heftig :)

Har egentlig ikke tenkt å overøse med neon, derimot tenkte jeg kanskje å montere en eller to lysdioder for å faktisk se at det er forsterkere der nede.

Når det gjelder tildekkingen, så tenkte jeg vel noe i lignende baner av hva du foreslår. Jeg tenkte å lage deksler på baksiden av krengestaget også, men å lage det rundt støtdemper tårnet. Dersom jeg vasker støtdemper tårnene helt rene, så tror jeg det faktisk kan se ganske bra ut. Muligens bytte ut mutterne som fester de til noe litt mer fancy chrome muttere eller noe slikt. Jeg har jo også disse lilla HKS(?) opphenga der som pynter opp litt.

#188577  av angrykid

Hehe.. joda, du har jo i grunnen litt stash der allerede. Har du vurdert hvilken farge som du skal ha der framme da? blir det hvitt, slik resten av bilen er, eller går du for svart? Hvitt vil jo i grunnen framheve det at du har forsterkere der framme naturlig, og da trenger du kanskje ikke så veldig mye lys nedi brønnen for å vise at du har dem der. Det kan jo være en ide. For folk vil jo som oftest se nedi ett svart hull for å se om dem klarer å se noe der. :D

Ellers så funker det nok greit å bygge rundt støtdempertårnene, men hvordan har du da tenkt å feste de dekslene? :) Utover det, så ser det faktisk veldig bra ut så langt det du har på tegnebordet.

Du får rope ut om du trenger mere ideer, tanker rundt dette. :-) har nok av ting å gå på.. hehe

#188594  av TrustNo1

Ideer er alltid bra :)

Planen var å fortsette med vinylstoffet jeg allerede har brukt litt av på sidedeksel platene forsterkene sitter fast i.

Jeg er enig i at hvitt kanskje kunne vært penere, men det krever isåfall utrolig mye arbeid med sparkling og lakkering, samt tilpassing slik at dette ser ut som en naturlig del av karroseriet.

Mulig jeg endrer på dette på ett senere tidspunkt, men i første omgang så vil jeg nok trekke toppplaten med sort/mørkegrå vinyl for å få det delvis til å ligne interiøret.

Planen er å lage hele topplaten som ett stort deksel. Så det burde bli såppas tungt at det sitter godt på plass dersom jeg bare fester det med litt borrelås eller noen klips på undersiden.

Her er forøverig ett bilde på undersiden slik det ser ut nå. Da skjønner du kanskje hvorfor jeg ikke også vil til med noe mekanikk til å heise forsterkere :P Det ser litt kaotisk ut pga noen løse ledningsender, men når forsterkene står der, så er det ikke mye kabling som synnes.

Dersom du skulle lure, så er strømfordelingsblokken på høyre side faktisk høytalerkablingen til subben som skal være bak setene. Jeg hadde fra tidligere lagt opp 2x21mm2 når jeg hadde forsterkere bak setene. Isteden for å røske ut disse, så tenkte jeg hvorfor ikke benytte disse til høytalerkablingen:) Strømfordelingsblokken er for å få ut 4x8mm2 kabler som smetter inn på monoblokka (den har dobble høytaleruttak)
I andre enden er det en tilsvarende blokk igjen som fordeler ut til hvert enkelt element.

Den røde kablen som går på tvers av hele bildet er strømkablen som går fra sikringen til monoblokka, og til dit kondensatorene skal være. Alle fargerike kabler skal være skjulte. De kablene som delvis vil synnes er matt svarte og ganske nøytrale i utseende. Unntaket her er de neonfargede biltema-høytalerkablene :P Disse tenkte jeg å skaffe meg noen krypestrømper eller noe slikt som jeg kan tre over i endene for å få de litt mer nøytrale i utseende.
Vedlegg
IM000022.JPG
IM000022.JPG (333.34 kiB) Vist 1573 ganger