TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • tuning av celica T20 1,8L (116HK)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #190165  av ramse
 
Har lyst til å sette inn en turbo og intercooler på Celica T20 1,8L (116HK). er det problematisk å få til/på denne motoren? evt. forslag til forhandler eller pris?

 #190172  av Stoys
 
ja dette er et lite problem ja. ikke bare blir det dyrt. men celica har en liten sperre i motoren. husker ikke hva det heter. men når du setter i turbo så må du etterpå koble om noe greier for at turboen skal koble inn. et turbo kit til en celica koster mellom 30000 og 40000. og da må du ha ny innsprøytning, nye bremser osv. du må styrke bilen på mange plasser for den er ikke bygget for turbo. seff. du kan bare sette i turbo kittet og alt det der og kjøre med den til du må på kontroll og bare ta det av. eg tror at før den tid kommer er bilen ødelagt. viss du skal klare å berge bilen din med en turbo vil det koste så mye at det er like greit å bare kjøpe seg en t20 gt4 og gjøre den kraftigere

 #190217  av Andy_Celica
 
Stoys skrev:ja dette er et lite problem ja. ikke bare blir det dyrt. men celica har en liten sperre i motoren. husker ikke hva det heter. men når du setter i turbo så må du etterpå koble om noe greier for at turboen skal koble inn. et turbo kit til en celica koster mellom 30000 og 40000. og da må du ha ny innsprøytning, nye bremser osv. du må styrke bilen på mange plasser for den er ikke bygget for turbo. seff. du kan bare sette i turbo kittet og alt det der og kjøre med den til du må på kontroll og bare ta det av. eg tror at før den tid kommer er bilen ødelagt. viss du skal klare å berge bilen din med en turbo vil det koste så mye at det er like greit å bare kjøpe seg en t20 gt4 og gjøre den kraftigere
Sorry off-topic:
Men vet du egentlig hva du snakker om? du vet at det er eksosen som styrer turboen? hva er det som må kobles om da? eksos er eksos! Og hvor får du tallet 30-40k ifra? Det avhenger jo av hva du har tenkt til å gjøre.

Men tilbake til topic. det koster nok mere en det smaker å sette inn en turbo på en 7afe (1,8 literen) da er det heller å anbefalle å få tak i en 4a-gze (kompressormotor) eller en 3sgte (motoren som er org i gt4)

Men det vil uansett koste litt og du må belage deg på å bruke noen timer i garagen (hvis ikke du skal sette den bort da?

 #190226  av richeros
 
Vet om en kar i danmark som har montert turbo på 7a-fe motoren. Han skiftet stempelringer og satt på to toppakninger og skiftet hjerne (husker ike hvilken) Mener han kjører på rundt 1/1,1bar trykk. Han ligger da på rundt 200/210hk. Og dette har holdt problemfritt 20000 km. Alt sammen kostet han rundt 20000 danske kroner. Så det er nok fult mulig selvom han hadde en meget kyndig kar med seg på dette.

 #190228  av Stoys
 
altså eg skal nok inrømme at eg ikke er noen spesialist på slike ting. eg bare sender videre info som eg får. dette er ting som eg har hørt. har en celica t20 2.0gt som eg vil sette turbo i. fikk beskjed om at dette ville bli alt for dyrt. og at masse måtte byttes ut for å få ting godkjent osv. men bare for å stille et lite spørsmål her da? hva må eg gjøre for å sette en turbo i min for å få den godkjent osv?

 #190345  av Andy_Celica
 
Stoys skrev:altså eg skal nok inrømme at eg ikke er noen spesialist på slike ting. eg bare sender videre info som eg får. dette er ting som eg har hørt. har en celica t20 2.0gt som eg vil sette turbo i. fikk beskjed om at dette ville bli alt for dyrt. og at masse måtte byttes ut for å få ting godkjent osv. men bare for å stille et lite spørsmål her da? hva må eg gjøre for å sette en turbo i min for å få den godkjent osv?
Det enkleste er å få tak i en 3s-gte motoren som sitter i gt4! Og skaffe de bremsene som en gt4 har for å få det godkjent!

Eller det går ann å sette turbo på din oxo, men da er du avhengig av å ikke ha så høyt ladetrykk, men over 200 hk hadde du nok fått

 #190903  av ramse
 
Takk for svar alle sammen! Er litt mer stress enn jeg hadde trodd...