TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• KjøpsrÃ¥d og hjelp ang celica gt4/CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #191430  av wickeddark

Hei,

Fersking som trenger litt råd ang celica gt4 eller CS. Den typen med vippelykter som gikk fra starten av 90 tallet.

Så lister bare like godt opp spørsmålene:)

Hva bør jeg passe opp for når det gjelder disse bilene? De er jo begynt å bli gamle nå, Rust? Lekasjer osv. Er drita lei av biler som ruster og lekker olje. Hadde egentlig bestemt meg for å aldri mer kjøpe noe som ikke er galvanisert men celicaen er jo en fryd for øyet. og relativt billig å forsikre.

Går det ann å få tak i ett bra eks til max 100 000,-? Ser cs er litt dyrere men tar gjerne en GT4 jeg. Har finere panser men styggere frontfanger :) Men den kan da byttes.

Hvilket potensiale bor i orginalmotoren og turbo? Hvor mye kan trygt taes ut? Når begynner drivverk og gir å gi etter? Sikter etter rundt 300 ærlige mustanger under panseret.

#191558  av CelicaTurbo

Det er spørsmål som er besvart en del ganger tidligere så om du søker litt finner du ganske gode forklaringer på det meste. Totalt sett, du kan få en GT4 for 100.000, men en CS blir vanskeligere å få for den summen. Celica er ikke spesiellt rammet av rust, men det er klart at det vil være rust på biler som er 15-16 år gamle. Ikke all rust er synlig og tilsynelatende bra eksemplarer vil som regel ha noe. Det gjelder alle biler generellt som er såpass gamle. Celica er vel mest sårbar hvor sanden fra bakhjulet spruter, samt i leppen rundt bakre hjulbue. Forøvrig, galvanisering er ingen garanti mot rust, det er først i de senere år at enkelte produsenter har begynt å galvanisere karosseri på ekte vis, tidligere ble "galvaniserte" karosseri behandlet på et vis som kan sammenlignes med vanlig sinkspray ;)

Oljelekk på Celica pleier ikke å være noe problem, men servopumpen kan lekke, samt pakning til toppdekselet. En del biler kan ha noe oljeforbruk, det er naturlig for en turbomotor som har gått et stykke og sannsynlighvis hatt et hardt liv, som regel er det stempelringene som er synderen.

Om motor og drivverk; drivverket og girkasse er ganske solid og det er unormalt å bytte noe som helst, selv på hardt trimmede biler. Det er mulig å ryke differansialer ved rivstart om du har en kraftig clutch som ikke slurer det minste, men det ser ikke ut til å være aktuellt før clutcher beregnet for effekt rundt 500 og oppover. 300hk er null problem for motor, men orginalturboen når ikke så langt så den bør oppgraderes. Orginalturbo når kanskje 270-280 om du satser hardt. For å nå 300 i motor; full eksos byttes, motorstyring byttes (eventuellt piggyback), frontmontert IC (trengs ikke på CS), en noe større turbo.

#191559  av wickeddark

Ah, takker for svar. da skal jeg begynne å se meg om etter en GT4:)
Beklager visst dette har blitt spurt 1000 ganger før da...