TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Havarert stempel i celica gt4, UnngÃ¥ at dette skjer igjen?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #191621  av jensen

demonterte motoren i helga for bytte av stempelringer, lager, alt av pakninger, clutch, register, vannpumpe etc etc og fikk en stygg overaskelse når jeg skulle ta av stempelringene på stempel nr3, la fort merke til en liten sprekk som gikk over alle stempelringene og i godset på stemplet, så plutselig datt en stor bit av stemplet på golvet, biten var kansje 1cm x 1cm x 0.5cm. la merke til at stemplene var merka, på 3 stempler sto det "2C" og på ett sto det "2D". va er dette slags merking? kan det være at forrige eier har bytta ett stempel før? jeg tok bilde av gærnskapen men kamera ble glemt på verkstede så får legge ut senere i dag.

Så til min store nedtur kan jo selvfølgelig ikke motoren monteres i helga så jeg blir uten bil en stund nå, jeg tenker på å gå for smidde stempel. kan jeg bruke smidde stempel på originale råder? hvor kan jeg kjøpe smidde stempel for en grei penge? er fensport plassen jeg burde legge igjen noen kroner?

Takker for alle svar, mvh: jensen
Sist redigert av jensen den 14 aug 2006 19:45, redigert 1 gang totalt.

#191624  av jensen

det kunne ikke ligne mer, biten som manglet ser helt likens ut og på samme sylinder også... er vel feil tenning.

#191625  av Mr2 Mk2

jensen skrev:det kunne ikke ligne mer, biten som manglet ser helt likens ut og på samme sylinder også... er vel feil tenning.
er visst ikke heeeelt uvanlig på 3sgte nei :(

#191635  av jensen

så er det noen som har ett strøkent brukt/nytt stempel liggende til min 91' gt4 st185 så ikke nøl med å ta kontakt. stempelringene har jeg nye så det spiller ingen rolle om de er defekte.

#191637  av jensen

Mr2 Mk2 skrev:
jensen skrev:det kunne ikke ligne mer, biten som manglet ser helt likens ut og på samme sylinder også... er vel feil tenning.
er visst ikke heeeelt uvanlig på 3sgte nei :(
Får trøste meg med at bilen ikke blir å bruke olje fremover =)

#191642  av jensen

celica_st185 skrev:Har originale stempler liggendes jeg :)
Hva skal du ha for de? selger du enkeltvis?

#191644  av jensen

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JE-PISTO ... dZViewItem

Ser det står 86.50mm , må blokka mi borres da? evnt. hvilken størrelse må jeg ha på stemplene for å slippe å borre? 86mm? kan disse brukes på originale råder? ser også det står 9.0:1 i komp, er vel ikke så lurt å gå opp i kompresjon? er det ikke 8.8:1 originalt?

#191670  av celica_st185

Hvet ikke hva di er verdt ikke mye ihvertfall, ett par hundre?.... Er 86mm originalt og du kan bruke originale råder sammen med smidde stempel (Ihvertfall HKS sine). Ser på forum at rekorden er 528rwhp med originale stempler i 3s-gte :shock: Men tror uansett jeg hadde satt i smidde når først stemplene er ute...

#191832  av jensen

celica_st185 skrev:Hvet ikke hva di er verdt ikke mye ihvertfall, ett par hundre?.... Er 86mm originalt og du kan bruke originale råder sammen med smidde stempel (Ihvertfall HKS sine). Ser på forum at rekorden er 528rwhp med originale stempler i 3s-gte :shock: Men tror uansett jeg hadde satt i smidde når først stemplene er ute...
Pm meg bankkonto så overfører jeg i dag... 200 for alle eller for ett?

#191847  av cryptor

helt vanlig d dær på celica når en kjører med tenningsbank.. har to fine stempel i 86mm i kjellern på røssvoll!

#191850  av cryptor

hvis d er interesant kan jeg forøvrig nås på tlf 91790570.

#191905  av jensen

cryptor skrev:helt vanlig d dær på celica når en kjører med tenningsbank.. har to fine stempel i 86mm i kjellern på røssvoll!
Ja e vest ikke så unormalt det der... har du sagt det liiiiitt tidliger så har eg kommet på dagen å kjøpt dem, men no har eg overført pengene til celica_st185. men hvor mye skal du ha for stemplene?

#191912  av jensen

hva av tips kan jeg få for å unngå at dette skjer igjen? ja tenninga skal justeres etter overhalinga :P er det ikke bankesensor originalt? flere bilmerker har jo dette originalt så tenninga justeres automatisk ved tenningsbank, feks. bmw e36 m50/m52 har dette. jeg går å tenker på om jeg skal kjøpe meg bredbandslambda, er det noe å anbefale og hvilken er best? vis jeg kjøper meg justerbar BTR så må jo det hjelpe på med tanke på svidde stempler?

på forhånd takk:)