TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Virbrasjon i driverk ved banekjøring?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #192038  av sleeper
 
Hadde bilen på bane i helga, og det jeg la merke til var at når jeg lå på 3 gir med hjulspinn på alle 4 hjula ut av langsvingen på skogen så begynnte undrestellet og vibrere\slå... ca på samme måte som hvis du prøver og børne med en forhjulstrekker som har alt for mykt understell (de som har prøvd vet hva jeg prater om)

dette skjedde KUN ut langsvingen fra 5500rpm-7000rpm.. skjedde ikke på noen av de andre gira.. kun 3 giret!?

har tenkt på at det kan være for mye foringer, men syntes det er litt rart da alle foringene i bilen er polyuretane, demperene er justerbare KYB dempere så de er ganske stive.. og fjærene er intrax senkefjærer.. (ikke så veldig stive misstenker jeg)

noen som kan tenke seg hva det kan være som gjør at jeg får dette?
er jo ikke så morsomt og riste løs alt som er i bilen når den er på bane.. :lol:

 #192052  av GT4 CS
 
Mulig hjula spretter da? De få gangene min spinner litt pga vannplaning så hender det bilen rister litt.

 #192137  av sleeper
 
ja, kan virke som om det er hjula som spretter litt... men syntes det er rart at de gjør det.. noen som har noen idee til hva som skjer?

 #192142  av Andy_Celica
 
sleeper skrev:ja, kan virke som om det er hjula som spretter litt... men syntes det er rart at de gjør det.. noen som har noen idee til hva som skjer?
Feil Fører? :wink: hihi neida!
Sorry off topic!

 #192143  av Helmer
 
Første jeg tenkte på var "løs" girkasse. Ville ha sjekka boltene til kassa at de sitter skikkelig.

Jeg har erfart no á la det du beskriver, å det viste seg at kassa ikke satt 100% fast!

Men det burde jo forsåvidt vært den samme vibrasjonen i de to første gira å hvis det er det som er problemet... :?: :roll:

Hmm, veit ikke om detta hjelper deg noe...tenker bare høyt... :wink:

 #192150  av sleeper
 
bare bra med forslag ti lhva det kan være..

men tviler på at det er girkassa...
jeg har aldri merket at det har skjedd i bilen før, og det skjedde ikke i noen andre svinger en utgangen av langsvingen.... hadde fullt hjulspinn ut av slakteren og var ikke noe vibrasjon i den da..
ikke rister det i rattet noen gang heller, så det er ikke hjula som kødder...!? :?

men det ristet ganbske voldsomt.. og det skjedde hver gang jeg ga på ut av langsvingen... :?

nå kjører jeg med org motorfester da.. kan det ha noe med saken og gjøre da tro?
kansje prøve med noen polyuretane foringer til motoren?

 #192156  av defred
 
Kan vel ha noe med at støtdempere og fjærer ikke reagerer raskt nok. Derfor kjører vi i rally med 3 veis justerbare demper f.eks. Proflex, Ohlins. Disse kan du justere Rebound, hispeed og lowspeed, og oppnå en bil som hjulene sitter i bakken "hele" tiden. Det som er det negative her er at det krever mye testing for og sette opp disse demperene. Prisen er også stiv kommer kjapt på 40000 for et sett. Men det er enorm forskjell på disse og vanlige Coilover dempere. På bildet kan du se hvordan de ser ut på min bil, her med grusfjærer.
Vedlegg
CIMG1224.JPG
CIMG1224.JPG (528.59 kiB) Vist 283 ganger

 #192162  av sleeper
 
det vil helt klart være bedre og få mont årntli coilovers.. men det koster så sinnsykt mye at det har jeg ikke råd til...

1 teori jeg har er at fjærene rett og slett er for myke og dermed gjør at hjula begynnet og hoppe når det virkelig begynner og bli mye krefter (altså ut av en sving i slutten av 3 gir med fullt slipp på alle 4 hjula) så greier de ikke og holde igjen hvis det først begynner og sprette?

du som har litt peil på understell (regner med at du har det siden du driver med rally)
hva trur du er løsningen på problemet?

 #192166  av defred
 
Tror nok at du er inne på noe med og prøve hardere fjærer, men det kan påvirke resten av fjæringsgeometrien. Men du har justering på demperene? Mulig du da må justere dem litt mykere. Dette er noe du må prøve deg frem til.

 #192172  av sleeper
 
ja, jeg har mulighet til og justere demperene.. de står nå på 3 av 4 så får prøve og få tak i noen stivere fjærer eller så kansje jeg bare prøver og justere demperene på det stiveste neste gaang den er på bane..!?

 #192217  av CelicaTurbo
 
det er faktisk mulig at du bør prøve som defred sier, stille demperne mykere: dempernes oppgave er å holde fjæren under kontroll, men det er fjærens oppgave å få hjulene til å følge veien. Det er mulig at stive dempere på slappe fjærer fører til at hjulene ikke klarer å følge ujevnhetene i asfalten tilstrekkelig pga at demperen hindrer fjærens bevegelser. Fjærer og dempere bør være ganske samstemte, men det er litt uvanlig akkurat den problemstillingen du har så jeg kan ikke garantere at mykere instilling på demperne hjelper men jeg er ganske sikker på det. Den mest typiske feilen vi rånere gjør med dempere/fjærer er å montere noen beinharde senkefjærer for å få den flotte frontleppen lengst ned mot asfalten, men har ikke råd til å bytte dempere. Resultatet er at de gamle slitne demperne ikke klarer å holde fjærens bevegelser under kontroll og du ser frontleppen nærmest spretter bortover asfalten når rånebilen kommer i typisk høyt tempo rundt svingen :lol:

 #192220  av sleeper
 
skjønner tankegangen din her celicaturbo.. men her så blir det isåfall omvendt av det rånerene gjør.. for stive dempere og for myke fjærer... :lol:

nå er jeg ikke 100% sikker på hvor harde de fjærene er men skal prøve og hoste opp noe info om de...
enten så får jeg lage meg noen nye fjærer eller så får jeg juster litt på demperene mine.. bare så synd at jeg aldri greier og få det problemet på veien.. men bare i den ene svingen på bane.. så er ikke så lett og prøve seg frem før jeg kommer meg på bane igjen.. :?

 #192229  av CelicaTurbo
 
sleeper skrev:men her så blir det isåfall omvendt av det rånerene gjør.. for stive dempere og for myke fjærer... :lol:
jepp, det var også hva jeg mente så derfor jeg tok forbehold med "det er litt uvanlig akkurat den problemstillingen du har så jeg kan ikke garantere at mykere instilling på demperne hjelper men jeg er ganske sikker på det" :) Resten var igrunn bare løst babbel for å ilustrere viktigheten og vanligheten av problematikken med dempere og fjærer som ikke er samstemte :)

 #192231  av sleeper
 
takker for alle tanker på hva dette kan være... :D

bare og komme med flere forslag hvis noen vet.. :D

 #192268  av urq26
 
Når jeg var på Rudskogen sist (Bilmekanikern) prøvde vi oss litt frem på bilen min. hadde litt av de samme symptonene som du hadde når vi startet å kjøre, det viste seg å være helt feil dekk (de som sitter på GT4CS sin bil nå. he he) og demperne var allt for stive! vi måtte slakke de gule koniene helt på det slakkeste. da klarte jeg plutselig og holde svingene, og mate på maks i midten av hver sving. kjørte jevne 1.10 runder med ganske standard GT4, jeg synes ikke det er så galt.

Men veldig mange gjør den samme feilen, det er å senke bilen for langt ned, og å holde den allt for stiv. Prøv å myke opp litt slik at hjula får kontakt med bakken.