TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinge + Dump-ventil til Celica GT4 CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#15780  av CelicaTurbo

er enig i at forsiktighet ved såpass mye trykk er på sin plass.. :)

og funkes: Du har gjerne delvis korrekt: sprekk i slanger før turbo vil gi mager blanding pga at motoren drar inn umålt luft, mens sprekk etter turbo vil gi mager blanding ved cruising og fet blanding mens turboen trykker..

#15786  av larsst185

Ang høyt turbotrykk så tok en kompis av meg å fjerna alt som hette fuel cut å skulle bare prøve litt med 1,4 bar.Kjørte en rimelig rå tur på 15 min og d endte opp med sprekk i turboen,og blåst toppakning.Hvis man har noe dem fleste mangler nemlig evnen til å bruke gassen med vett så holder d muligens lengre,men vi vet vel alle hva som skjer når man bare skal prøve bittelitt :P

#15793  av CelicaTurbo

han kan vel strengt talt være glad han ikke blåste noen stempler også pga tenningsbank.. :)

#19141  av GT4 CS

Tuning.no hadde en rå vinge, noe lignende supra vinge, hvis ikke det er akkurat den samme da??(se bilde) Men de vingene på topstyling.no ville jeg aldri hatt på bilen min,grusomt.

Ellers en oppdatering på bilen, trykket landet på 1,2 bar. Det holder så lenge, blir vel ny turbo neste år en gang. Dumpen og eksosanlegget er på plass, slanger her og der og plugger er byttet. Bilen går nå meget bra.

Fant også ut at turboen i CS har et annet materiale inni turbohuset (turbinhjulet??) noe som skal lede varme lettere bort i forhold til standard ct26 turbo. Er det noen andre som har hørt dette. En bakside er at den vistnok ikke dytter luft like effektivt.
Vedlegg
1%20T18%20copy.jpg
1%20T18%20copy.jpg (31.4 kiB) Vist 3440 ganger

#19176  av sleeper

Jepp... cs mod har kjeramikbelakt turbo mens gt4 har vanlig!!

#19180  av kennethx

Sikker på det?? Jeg har hørt at det er GT4 solgt i JAPAN som har keramisk turbo...

Jeg har en CS. Skal poste bilde av turboen min når jeg kommer hjem....

#19207  av sleeper

nope... er ikke sikker på dette!!1
har bare blitt fortalt det...!!!

#19220  av GT4 CS

Jeg er faktisk ikke 100% sikker jeg heller, men jeg fant denne siden http://gtfour.supras.org.nz/3sgte%20table.htm og der står det jo at den har det. Kennethx: Kan det hende du tenker på std GT4 angående Japan, for Japan spec standard GT4 har keramisk turbo, men ikke eksport utgavene.

#19237  av CelicaTurbo

Tror det er mye forvirring rundt det emnet der, men det jeg tror er at turboen kun eksisterer i japansk marked og at både ordinær og CS i euromarked har en stålturbo. Det snodige er at det er amerikanerne som er mest iherdig i å fortelle om den keramiske turboen på CS-modellene (som dem ønsker seg pga bedre spool-up) når CS aldri ble solgt i USA :roll:

Jeg har ikke hørt noe om at det er gjort noe for å lede temp bedre der men det er jo mulig at det er noe sannhet i det.. :)

#19242  av kennethx

ops, postet visst bildet av turboen min i feil post...jaja :)

#19249  av GT4 CS

Det var ikke mye keramikk i den nei.. Skal prøve å få sjekket turboen min, bare for å sjekke. Men uansett, så har det jo ikke så veldig mye å si fordi turboen fungerer jo veldig bra den, være seg keramikk eller ikke.
Den siden jeg henviste til beviser jo bare noe jeg har egentlig vist lenge, nemlig at man ikke bør stole blindt på alt man leser (eller hører).

#19250  av funkes

CelicaTurbo skrev:Tror det er mye forvirring rundt det emnet der, men det jeg tror er at turboen kun eksisterer i japansk marked og at både ordinær og CS i euromarked har en stålturbo. Det snodige er at det er amerikanerne som er mest iherdig i å fortelle om den keramiske turboen på CS-modellene (som dem ønsker seg pga bedre spool-up) når CS aldri ble solgt i USA :roll:

Jeg har ikke hørt noe om at det er gjort noe for å lede temp bedre der men det er jo mulig at det er noe sannhet i det.. :)
Vel..RS er vel nøyaktig det samme som CS?

#19278  av CelicaTurbo

RS er i prinsippet det samme som CS ja, bare forskjellig marked. Men det er jo mulig det er enkelte forskjeller. Må nesten snakke med britene for å vite det sikkert for dem har jo kjennskap til både RS og CS.

Ellers, skal dere ta bilder som illustrerer keramisk turbo så må dere ta av downpipen i så tilfelle, det er der dere ser noe om dere ser noe spesiellt i det hele tatt.. :)