TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hei alle sammen, har noen spørsmÃ¥l til dere....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #192343  av ToyotaPower

Hei alle sammen,

Så litt på nettet etter toyota forum, og fant dette, har lest litt rundt på forumet, og registrerte meg her jeg :)

Tenkte jeg kunne fortelle om meg, og hva jeg vil?

Jeg bor i Rælingen/Lillestrøm.....
Jeg er 16 år, blir 17 i år..

Jeg har begynt å øvelsekjøre, etter å ha øvelsekjørt i 3 måneder med Audi med automat gir, så ble det nesten kjedelig å bare sitte der å gi gass og bremse, ikke noe annet nesten... Og lærer ikke noe i det hele tatt uten gir og clutch..

Så pappa kjøpte en Toyota Starlet til meg, 86 modell...
For å øvelsekjøre og som et lite prosjekt...

Det var veldig mye rust på den, så jeg fikk hjelp av en god venn av pappa som har drevet med karosseri i 25 år.. Og fjernet alt rust på bilen, og fikk nye hjulbuer og diverse..

Etter å ha brukt 7-8000,- kr på den, så innså jeg at...

Den 1E motoren, som er 1,0 er altfor lite, mer som en lekebil..

Kommer det bakker, så må man gire ned og holde gassen i bånn, og fortsatt ikke få mer fart, men ligger på samme turtall selvom gassen er i bånn....

Derfor har jeg snakket med pappa :D , og fått lov til å selge den og få kjøpe en annen med større motor...

"Og blir det en Toyota, betaler jeg mellomlegget til den andre du vil ha" sa faren min da :P

Så har sett på Corolla, og synes den typen som er rundt 90 modell er kjempe fin...

Har sett på Mazda 323 også, men jeg synes Corolla ser bedre ut, hvis man slenger på felger og sånt :P

Og vil helst ha med 4 dør....

Tror dere at det er en bra bil?...

Kan jeg få litt hjelp til å velge?

(Ble litt for langt inlegg..., men men :P )

#192384  av CelicaTurbo

Corolla er en trofast sliter, det er vel igrunn ikke stort mer å si. De er mekanisk meget pålitelige, det er rust som tar de eldre modellene til slutt men en tidlig 90-modell bør ikke ha alvorlige rustproblemer enda. Du får Corolla også i en GTi-variant ;)
 #192387  av Apsis

ToyotaPower skrev:"Og blir det en Toyota, betaler jeg mellomlegget til den andre du vil ha"
Faren din høres ut som en meget fornuftig herremann ;)

Corolla (GT-i) AE92 (den modellen som var i -90) har jeg stort sett bare gode ting å si om. Morsom motor og kjøreegenskaper, overrasker mange med hvor godt den går til å ha såpass "beskjedent" med hestekrefter. Den har bedre kjørekomfort enn min nåværende bil (Opel Vectra -97), med unntak av en ting, den har en del høyere kupéstøy.

Ting som bør sjekkes ut er rust ( f.eks i hjulbuer bak, støtdempertårn, gulv). På GT-ien er det også greit å forhøre seg om oljeforbruk og kanskje noen uvanlige motorlyder, da disse ofte er hardt kjørt.

Grunnen til at jeg byttet ut Corollaen var at jeg arvet den bilen jeg har nå, og ikke hadde tid til rustsveising.

Når dette er sagt finnes det mye annet fint Toyota også ;)

#192575  av ToyotaPower

Så istedenfor å prøve å style opp denne, burde jeg heller kjøpe en Corolla da? :)

Den blir jo ganske mye penere synes jeg..., synes dere det samme?...

Starlet'n blir litt for "liten" på alle måter...

Corolla med 1,6 L, hva slags motorbetegnelse er det på den?`... Og hvordan er den motoren sånn generelt?

Kan si at Starlet'n, ikke bruker olje i det hele tatt, stod noe om 1L olje pr 1000km i kjøpskontrakten,, er ikke helt sikker, lenge siden jeg så det...

Og kjørt 163 000 Km

#195366  av ToyThom

ToyotaPower skrev:Så istedenfor å prøve å style opp denne, burde jeg heller kjøpe en Corolla da? :)

Den blir jo ganske mye penere synes jeg..., synes dere det samme?...

Starlet'n blir litt for "liten" på alle måter...

Corolla med 1,6 L, hva slags motorbetegnelse er det på den?`... Og hvordan er den motoren sånn generelt?

Kan si at Starlet'n, ikke bruker olje i det hele tatt, stod noe om 1L olje pr 1000km i kjøpskontrakten,, er ikke helt sikker, lenge siden jeg så det...

Og kjørt 163 000 Km
Vist det er en Corolla GTi skal det Twin-Cam motor som står i (4A-FE)
Sist redigert av ToyThom den 04 sep 2006 23:45, redigert 1 gang totalt.

#195425  av BrennaRacing

ToyotaPower skrev:stod noe om 1L olje pr 1000km i kjøpskontrakten,, er ikke helt sikker, lenge siden jeg så det...
Det er max oljeforbruk som er "normalt" :) Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok kjøpt en Corolla eller no sånt og solgt Starlet`en ja :D

#195566  av hybrid

visst det er en gti motor som står i.. så er det en 4age.. ikke 4afe.

#195570  av |plumbo

kjører en 4a-fe i min nå . den var perfekt når jeg fikk bilen ferdig ( har vært vrak) det slepper lett med 205 foran men det er kunn på 1 gir :P
har en 4a ge som jeg putter i den straks ( må bare få drept 1.3 en først , har kommet til det stadiet at den bruker 1 l olje i uka så det er vel rett før tenker jeg ;))
1.3l er en veldig fin lyskryss bil den drar valdig bra fra 1 til 3 gir men etter det er ikke stort og hente hehe ( funker fett mot volvoer , opler og de fleste andre standar orginale biler )

#195573  av soarer

4efe=1,3 liter
4afe=1,6 liter
4age=sinna 1,6 liter.

Om du skal få deg en nyere corolla som ser litt kul ut, og orker med litt papirarbeid, så synes jeg du skal titte på

http://www.mobile.de

og finne deg en Corolla Si fra 1994 -1997.

Som denne

http://www.mobile.de/SIDOtJawMHFsV0l4tE ... 1221541100&

Den er som en vanlig tredørs corolla, men med sportsseter og 4afe motor. Og når du har lekt litt med den, så titter du på denne siden

http://www.tau-sales.com/defaultMall/si ... SfHome.jsp

bestiller du deg en litt lett krasja eller solskadet toyota levin bz-g som denne
http://www.tau-sales.com/defaultMall/si ... T_NO=36974

Peller ut motor (supersinna 4age), girkasse, understell og bremser, og muligens aircondition, og setter i corollaen din.
da har du knallbil skal jeg si deg...
 #195664  av Zepticon

ToyotaPower skrev:"Og blir det en Toyota, betaler jeg mellomlegget til den andre du vil ha"
"Pappa.... Jeg fant denne Supraen på nettet... :D "

Ellers går det jo en veldig sinna "Avensis" her i ladet også om du absolutt må ha 4(5) dørs :wink:

#197353  av ToyotaPower

Hei..

Lenge siden jeg har vært her inne nå, vært på ferie og vært litt opptatt.

Hehe, jeg fant en Supra ja...., men bare for å vise den :P , og reaksjonen var "Fy faen, så mye for en 92 modell?" :lol:

Har solgt Starlet'n nå da :)
Den ble kjøpt for 5500,- med rust... solgt for 11500,- uten rust, tapte ikke noe på den bilen og tjente ikke altfor mye heller :P

Har sett på diverse Corolla, men har ikke klart å finne noen som er så veldig bra syns jeg...

Kan nevne at, har sånn ca budsjett for innkjøp av selve bilen på rundt 20 000,- kr ....

Og må være 4 dørs :? :wink:

#197355  av Thomas S

Skal du ha en helt grei bil med ikke altfor mye plukk er egentlig Corolla det beste alternativet, god å kjøre er den og! Men da snakker jeg om 88-94 modellen! Vær obs på rust i hjulbuene så slipper du å hoste opp enda mere peng hos han fyren din! :wink:

#197459  av ToyotaPower

ThaShiZnitH skrev:Skal du ha en helt grei bil med ikke altfor mye plukk er egentlig Corolla det beste alternativet, god å kjøre er den og! Men da snakker jeg om 88-94 modellen! Vær obs på rust i hjulbuene så slipper du å hoste opp enda mere peng hos han fyren din! :wink:

Hehe, skjønner hva du mener....

Hadde ikke nesten ikke hjulbuer igjen bak på Starlet, men fikk sveiset på nye hjulbuer... og da ble det lakkering og sånt i tillegg så ble litt dyrere enn forventet, men tapte ikke noe på bilen i det heletatt...

Kan nevne at jeg har sett litt på Civic sedan også... Den ser ganske så bra ut og lett å style også, men litt mye av dem i råne "look"... Men Civic kan bli en ganske fin bil også...

Lurer på hva dere mener om Civic da?... rundt 92 modell ca.?

#197462  av aneriks

ToyotaPower skrev:Kan nevne at jeg har sett litt på Civic sedan også... Den ser ganske så bra ut og lett å style også, men litt mye av dem i råne "look"... Men Civic kan bli en ganske fin bil også...

jeg har en civic, 95 mod, men det er samme kaoseri som 92, grei bil bruker lite drivstoff og som du sier litt styling så ser den veldig sinna ut :D

#197465  av ToyotaPower

aneriks skrev:
ToyotaPower skrev:Kan nevne at jeg har sett litt på Civic sedan også... Den ser ganske så bra ut og lett å style også, men litt mye av dem i råne "look"... Men Civic kan bli en ganske fin bil også...

jeg har en civic, 95 mod, men det er samme kaoseri som 92, grei bil bruker lite drivstoff og som du sier litt styling så ser den veldig sinna ut :D
Har du V-TEC motor?... fordi den jeg så på har V-TEC motor og er nylakkert.... :)