TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MK1 Ombygging til turbo (litt hjelp?)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1906  av anders

Er midt i ombygging av mk1 til turbo. Noen som har gjort dette før? her er et par spørsmål... (motor 4age)

1. Hvor mye trykk tåler motoren? (comp; 10-1.)
2. Hvor mange hester tåler denne motoren uten og havarere?
3. Hvor kan jeg få smidde stempler og råder billig?
4. Noen stempler fra andre biler som passer slik at jeg kan justere opp trykket (begrenset hvor mye trykk man kan ha med 10-1 før man får tenningsbank og motoren raser) ?
5. Kan man ha 16x9 eller 17x9 felger mk1?
6. Jeg bygger om bagasjen (bak) til "intercooler-rom" noen som har gjort dette før?
7. Girkassen er litt sliten og trenger overhalling... Hvor mye tåler denne kassen uten serling ombygging? (den er jo ypperlig for turbomotor!)

Her er et bilde av stylingsettet jeg har liggende i garasjen...
Bilde

Sist men ikke minst jeg trenger et sted og "mekke" i vinter, noen som vet om et sted eller noen som vil gå sammen og leie?

En annen ting jeg merket ikke noen skruen eller deler i det heletatt. Noen som vet om det blir stress når jeg skal skru det sammen igjenn? (huff!) Delene er greit med skruer....

#1907  av CelicaTurbo

høres ut som et spennende prosjekt men jeg tror du står ganske alene på denne fronten her.. ikke mange som har gjort slik som jeg vet om, ikke engang hørt om noen som har gjort det i USA. Motoren har vel ganske høy kompresjon så den tåler gjerne ikke så mye trykk, men om du slenger inn en stål toppakning så tåler den gjerne litt mer.. særlig om du setter inn en som er tykkere enn standard slik at du minker kompresjonen noe..

ellers, foreslår at du spør på det amerikanske forumet om du finner noe der (mener det er link på link-siden).

#1910  av anders

Greit nok det men med de kjøreegenskapene mk1 har burde flere vurdere en slik ombygging. har planer om og putte in en mk2 turbo motor senere med har hørt at man for prob med og få girkassa til og passe... Hvor kan jeg eventuelt få fatt på en slik stålpakkning ?

#1917  av Christian

Jeg vurderte det på min gamle 3s-ge motor.
Den hadde 10,5:1 i komp, jeg fikk oppgitt at den skulle tåle ca190-210hk avhengig av komponentene som ble brukt.
Du kan jo prøve http://www.realpower.dk i danmark eller http://www.fensport.co.uk.
De har iallefall toppakninger og andre ting du trenger.
Lykke til.

#1923  av Hobbes

Har hørt at Austraienerene var nok så galne når det gjalt turbo til Mr2. De puttet dette i mk1 både med og uten kompressor !! Har ikke noen URL men det er vel bare å søke?

#1937  av anders

Jeg vurderte det på min gamle 3s-ge motor.
Den hadde 10,5:1 i komp, jeg fikk oppgitt at den skulle tåle ca190-210hk avhengig av komponentene som ble brukt.
Du kan jo prøve http://www.realpower.dk i danmark eller http://www.fensport.co.uk.
De har iallefall toppakninger og andre ting du trenger.
Nå er det slik at jeg i første omgang ikke skal bytte ut noen komponenter. Før jeg evt. bytter motor til 2.0 litern til mk2. 200 hester er ikke noe problem for motoren men det spørs om jeg får trykket høyt nok før jeg får tenningsbank :( :( :(

Disse topppakkningene dere snakker om :D Fen sport har en men den gir deg høyere komp og ikke lavere :roll: :roll: :roll: Mens de danske sidene er menyen nede på venstre side så jeg ikke for valgt noe...

#1954  av Christian

Menyen er oppe i venstre hjørne den...klikk på modeller og så på aw11
Er lov å forandre skjermoppløsningen og.... :)
Ser at de bare har en på 0.6mm, men send ham en mail og hør, det finnes garantert.

#1982  av Schlasken

genialt at du skal gjøre dette.. :) har store planer om en liknende prosjekt da 200sx prosjektet mitt nok blir for dyrt hvis det skal bli noe fart på det.. åssen skal du gjøre det med manifold? hvilken turbo skal du bruke? skal du bruke orginal ECU? kansje stempler og råder fra 4AGZE passer? den er jo lagd for overlading og tåler nok endel mer en tilsvarende fra 4AGE. jeg har lurt på og kjøpe en 4AGZE motor og bygge på for den er jo lagd for overlading i utgangspunket. eller er det like greit med 4AGE med 4AGZE deler? (hvis de passer da seff)

Schlasken

#1987  av CelicaTurbo

komponentene til 4agz er nok vesentlig bedre ja og det er en stor mulighet for at disse passer ganske greit i 4ag motoren da.. verdt å sjekke ihvertfall :)

#1989  av Schlasken

ja det er vel i bunn og grunn samme motoren med litt forsjellige interne deler.. fensport selger rene 4agze for 495 pund.. kansje det er like greit og bygge på en sånn en?

#1994  av CelicaTurbo

jeg tror du kan komme lengre med en 4agze enn med en 4age, men det kommer jo ann på målet ditt da: Om de interne delene i 4agze heller ikke tåler det effekten du ønsker å hente ut så kan du kanskje like gjerne kjøpe en 4age for de sterkere komponentene i 4agze må jo uansett byttes ut, ikke sant? Altså, billigere å kjøpe en 4age og bytte deler enn å kjøpe en 4agze og bytte de samme delene..

men det avhenger av at krankakslene i 4age tåler det for den bytter du vel neppe.. og det er også mulig at kjølingen og innsuget er bedre designet på 4agze.. fensport har også nyere 4agze motorer da fra tidlig 90 corollaer fra Japan. Disse har vel en 160hk i utgangspunket og er nok et ypperlig utgangspunkt for videre arbeid.. men disse koster vel mer enn 495 pund?

#1995  av Schlasken

ikke "ren", altså uten tilbehør.. da koster den 495£

#1998  av CelicaTurbo

hm, er ikke tilbehøret veldig kjekt å ha da? slikt som ecu, wiring og girkasse...

#1999  av Schlasken

kansje greit med wiring men hvis man skal satse så er vel datasprut det lureste så ecu er vel ikke så viktig. girkassa trenger man ikke da motoren passer rett på den gamle girkassa.

#2005  av CelicaTurbo

tåler den gamle girkassen all gøyen da? eller er det identisk girkasse mellom 4age og 4agze kanskje?

men det stemmer, er det ikke behov er det ikke behov, som ECU om man tenker å kjøpe annen "standalone" :)