TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Chip til st185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #193849  av Gt-4-Ever

Er dette smart å gjøre? Hvilken chip er i så fall anbefalt? Hva gjør en chip (mer en å øke hk)? Kom gjerne med linker til sider der de har til min bil. Er vanlig gt-4. Er det noe annet jeg må gjøre før jeg monterer en evt. chip?

Mye spm, men er helt blank på området! :D Eneste jeg har hørt er at det bruker å bli feil med chipede celicaer (stemmer dette?).

Takker for svar! :D

#193850  av Andy_Celica

Lønner seg vel heller å gå for datasprut eller et piggeyback system i ditt tilfele, får mye mere ut av det :wink:

wwww.toyparts.no selger vel piggeyback systemer!

#193852  av celica_st185

har montert i e-manage i min som er "piggyback"(kobler seg inn mellom original ecu og Luftmengdemåler, dyser og tenning, slik at du kan optimere blanding og tenning) og det fungerer bra fåreløpig iallefall. Disse selger dem på http://www.mohdparts.com

Ellers er det megasquirt som er fullverdig datasprut som ett billig alternativ, men mye mer arbeid å koble opp, da man med datasprut fjerner original ecu.

Ellers er det nok av andre datasprut som er meget bra som f.eks Automotive, electromotive, Apexi Power FC o.l men da til en ganske mye høyere pris. Flere her på forumet som har montert forskjellige systemer, så hvis dem som leser denne posten har relevant erfaring hadde det vært greit med anbefalinger :)

#193932  av 2fastgt4

jeg har prøvd begge deler.
unichipp piggyback og autronic datasprut.

hadde ingen problemer med uni men den strakk ikke helt til når jeg begynte å ta av :evil:
byttet til datasprut og merket rimelig stor forkjell bare der.
samtidig så kunne jeg da trimme ubegrenset.

vil uansett si at data sprut er en god innvestering da den har "alle" muligheter :D

#193976  av Gt-4-Ever

Hva anbefaler du da? Pris? Merke? Hva gjør datasprut? Antall HK evt. andre ting. Kan jeg montere selv eller hvem kan gjøre det?

Mye spm, men jeg vil vite mest mulig. :D

#195977  av Gt-4-Ever

Kan noen svare? Skal gå til innkjøp av dette så snart økonomien tillater det!
Link til Norske sider som har dette er også fint! :D

#196044  av 2fastgt4

du bør prøve å bruke søkemotoren :D vet at det har vært oppe en del ganger.vet at det er en danske som har forbindelser til noe jævlig billige greier her på forumet.
hukommelsen min er som en sil,men mener produktet het megasquirt eller noe :?
selv kjøpte jeg autronic av krb trading.no.

data spruten holder kontrollen på tenning og bensin.+++ en million andre data.
hvor mange hk :?: :D
det er det bare fantasien og hva du har i motoren av turbo kammer dyser bensinpumpe osv som avgjør.som regel lommeboka som holder igjen.

problemet med chipp er at dem er forhåndsjustert etter spesifikke data som aldri stemmer med din bil og som må byttes så fort du bytter ut noe i motoren.Eller før fordi du kommer til å synes at det ikke fungerer og da blir det dyrt.
piggyback fungerer sammen med orghjernen på bilen og vil fungere veldig bra for 97% av de som trimmer.Den kan stort sett gjøre alt det en god datasprut kan gjøre med visse begrensninger.
Feks en unichipp(piggyback)har begrensning for hvor store dyser du kan bruke.Da vil du få for lite bensin ved for høyt turbotrykk.
Noe som vil begrense hvor mange hester du kan ha.
hiver du da på en megaturbo for å kjøre lavt trykk men likevel for å få mange hester får du en bil som er jævelig svak på lave turtal og som vil akse dårlig(vet at du vet akkurat dette :D )
fins da ekstra styringsenheter slik at du kan hive på en ekstra dyse som slår inn ved et gitt trykk men det er heller ikke billig og vipps så er det også mye som kan gå galt og det er IKKE veien å gå.

Jeg vil påstå at skal du over 330hk(motor hester) så er det ulønnsomt å dumt å kjøpe piggyback.
du har større trygghet med datasprut da den måler luft ved innsug og ikke ved luftfilteret.
da blir blandinga riktig i forhold til luft inn.

sett at du er ute å brifer på banen du kjører hardt å lenge så faller en intercooler slange av.
Da vil som regel bilen kvele seg fordi den ikke måler luft lenger.
Og havari kan bli resultatet.
Dette skjedde meg ved rolig kjøring en gang og bilen kom ikke lenger.
Måtte ringe en kammerat for å få verktøy og slange klemme :twisted:
Skjedde også en gang med datasprut men da var det bare å fortsette å kjøre.(Gikk litt slapt pga null trykk,men det gikk greit)

SÅ RÅDET ER:KJØP DATASPRUT.

OG IGJEN bruk søkemotor :D

mye bla bla bla. du får ta til deg det du trenger :D

#196104  av Gt-4-Ever

Skal kjøpe datasprut da! I tillegg skal jeg ha dumpventil (hks) og åpent luftfilter (Apexi), Hvilket merke burde jeg kjøpe datasprut fra? Kan jeg få en link til de som selger den? Vurderer også letta svinghjul når clutchen skal byttes (forhåpentligvis om veldi lenge). Må kanskje kjøpe ny servopumpe (7200,-) :shock: Håper det holder med overhaling (480,-) :)

#196297  av 2fastgt4

hvis servopumpa bare svetter så gi faen i å kjøpe ny.
jeg bytta min pga det og den nye begynte å svette ett år etterpå.
gikk til toyota og reklamerte og de sa at disse pleier å svette litt og at det ikke var noe å bry seg om.hørtes mest ut på han som om de skulle være slik.han sa også at dem ikke pleide å gjøre noe med det. bare å etterfylle litt.