TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan oppleves draget i turbo mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#196394  av WaxFraq

vurderer en greddy BC..men jeg vet ikke enda..får se om man får dispans først.. :roll:

#196480  av WaxFraq

(er litt redd for at denne tråden kankje er på kantenten til å bli litt kjedelig for folk men..)

hva kan være årsaken til at "draget" oppleves forskjellig noen ganger..
har byttet slangeklemmer på alle slanger til å fra i motor rommet også har jeg byttet luft filter..

hvilke symptomer vil utslitte plugger gi og hvilke symptomer vil litt feiljustert tenning gi??? noen tips?

på forhånd takk! :D

#196503  av FireWalk

WaxFraq skrev:(er litt redd for at denne tråden kankje er på kantenten til å bli litt kjedelig for folk men..)

hva kan være årsaken til at "draget" oppleves forskjellig noen ganger..
har byttet slangeklemmer på alle slanger til å fra i motor rommet også har jeg byttet luft filter..

hvilke symptomer vil utslitte plugger gi og hvilke symptomer vil litt feiljustert tenning gi??? noen tips?

på forhånd takk! :D
Det er en psykologisk faktor som spiller inn. Man venner seg til draget og etter hvert er det ikke like stas lenger. F.eks om du tar berg og dal bane for første gang så hyler du kanskje i ekstase. Etter 100 turer i samme berg og dal-banen så får du ikke samme adrealin kicket. Man venner seg til det.

Dårlige tennplugger vil som regel føre til missfiring/feiltenning og dermed vil bilen gå rykkete og man vil miste kraft.

Feil tenning vil som regel føre til at bilen rett og slett sett går dårligere. Er den justert for mye opp vil man kunne få detonasjoner..

#196704  av cameleon

Er nok ganske rett som FireWalk sier hehe. Faktisk så trodde jeg en periode at jeg hadde seriøse problemer med motoren min siden jeg etterhvert syntes den gikk så forbanna dårlig :P Viste seg at det alt i alt bare var meg. Fant ut dette etter jeg fikk prøve en gti igjen :P

#196723  av jumbo

Man får en ganske god påminner om man prøve å kjøre drag mot en GTi hehe

Hadde et par forsøk mot Neemi på dagali, hun grisebanker meg i startteknikk og hadde en rimelig grei ledelse på meg fra starten av begge forsøkene... Men det var en god test av hvor stor forskjell i aks det er på disse bilene ;)

#196798  av WaxFraq

hehe...jojo, klart det er psykisk..

men det har seg faktisk slik at den drar forskjellig nesten fra gang til gang jeg er ut å kjører..noen ganger spooler turboen skikkelig..å da merker jeg det! mens noen ganger virker det som at turboen bare lader "halveis..."??

kan det være at bensinpumpa ikke leverer skikkelig???
eller er det pluggene som begynner å kødde?

det ER merkbar forskjell..! :wink:

#196811  av jumbo

i såfall ville jeg tatt en grundig sjekk ja, om det er merkbar forskjell fra dag til dag på varm motor er det jo definitivt noe rusk

#196845  av CelicaTurbo

...og ikke minst, er motoren skikkelig varm når du opplever dårligere drag? Turbotrykket er begrenset intill motoren oppnår litt driftstemp, men det er uansett fy-fy å gi mye gass på kjølig motor, da vil motoren etterhvert begynne å forbruke en del olje pga fastbrente stempelringer ;)

#197020  av WaxFraq

ta det med ro..har ikke noe stress med å kjøre fort.. =)
fant også litt! olje i (litt før) turbohuset...måtte av med alle slangene når jeg bytta luft filter..så turboen er vel kanskje ikke heeelt lik eg da...men det er jo tross alt 15 år gammelt å da...!

dette er et dumt spørsmål!
hva koster det for ny turbo? ikke en til 60k, men en som tilsvarer orginalen??

#197070  av CelicaTurbo

olje før turboen er normalt, det kommer fra veivhusventilasjonen, men så klart at det er innenfor rimelighetens grenser. Det skal ikke være olje overalt, men en farget oljefilm er normalt..

En fabrikkny turbo bestilt via et selskap som forhandler/overhaler turboer koster ca 15.000 mener jeg. Toyota tar garantert en hel del mer penger enn som så. Skal du først bruke såpass med penger på en turbo er det like greit å kjøpe noe oppgradert ;)

#197160  av cameleon

En ny ct26 fra toyota koster 22.078,-

sender du inn den gamle til gik turbo og får de til å overhale så koster det ca 7200,-
forvent deg ca 2 ukers leveringtid hos gik.

#197336  av WaxFraq

hehehe!!!! fy faan...22 laken..det var jo *kremt* ..like greit å dra til med noe skikkelig med det samme da ja.. :lol:

okey..det var ikke noe annet en farget film nei som du sier...så da er det vel mer eller mindre som det skal være da..