TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senking ST182

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #197471  av bjornix

Jeg er litt i tvil om jeg skal gå for 30 eller 40 mm senk på en ST182. Noen som har et bilde så jeg kan se hvordan forskjellen er mellom de to?

#197484  av Biggen

Jeg har senket min bil 30 mm. Det er fortsatt en god glippe mellom hjul og hjulbue, men understellet er så laft at jeg ikke vil gå noe lavere. Skal ikke så mye til for å slå nedi.

#197513  av bjornix

Ja, jeg hadde jo egentlig tenkt til å gå for 30 til jeg så din. Syns kanskje det var litt vel luftig i hjulbua for min smak. Men som sagt, hvis en eller annen har et bilde så jeg kan se litt før jeg bestemmer meg hadde det vært fint :)

#197515  av Helmer

Min er senka med 35mm Eibach fjører...

Er 18" hjul.
Vedlegg
Bilen min 0270.JPG
Bilen min 0270.JPG (37.47 kiB) Vist 927 ganger

#198348  av Biggen

Det var meget pent foran. Kunne synsmessig vært litt lavere bak, men en skal nå gjerne komme over de hersens fartspuppene også da....... :evil:

#198358  av Helmer

Biggen skrev:Det var meget pent foran. Kunne synsmessig vært litt lavere bak, men en skal nå gjerne komme over de hersens fartspuppene også da....... :evil:
Den kunne godt vært litt lavere bak ja...
Men hvis jeg ikke husker helt feil senker vel de fjørene 35 foran og 30 bak!

Men som du sier, skal kjøre med bilen å!
Har kjørt hønnlav bil før, ser kanskje bra ut, men håpløst på de flotte veiene vi har her i landet! :evil:

#198415  av bjornix

Så pent ut ja! Lurer på om jeg skal prøve meg på 40 mm jeg så får vi se hvordan det blir. Noen som kan gi meg råd på hvor jeg finner noe brukbart? Trenger alt! ( Fjærer, dempere, evt om det er noe mer som trengs... )

#198550  av bjornix

Det der så litt i overkant funky ut for min del :wink:
Ingen som har et greit tips til fjærer/dempere og hvor det kan kjøpes? Skal senke 40 mm og gjerne være justerbart i stivhet ( men ikke et krav ).

#198692  av bjornix

Takk for tipset! :)
Har nå funnet 40 mm fjærer, men trenger også dempere. Hvilke er å anbefale? Jeg så på katalogen til koni og fant dempere til ST182, men på bakdemperne står merknaden "for KYB only". Hva vil dette si? Kan jeg bruke disse?

#199090  av bjornix

bjornix skrev:Takk for tipset! :)
Har nå funnet 40 mm fjærer, men trenger også dempere. Hvilke er å anbefale? Jeg så på katalogen til koni og fant dempere til ST182, men på bakdemperne står merknaden "for KYB only". Hva vil dette si? Kan jeg bruke disse?
Svarer på mitt eget innlegg i tilfelle noen lurer på dette senere. Det er tydeligvis slik at endel Celica, men ikke alle, kom med dempere fra KYB. Dersom dette er tilfellet for din Celica passer Koni demperne på bilen, men ellers ikke! Du kan finne ut om du har det ved å se på demperne. På min sto det Toyota øverst, et serienummer under, et par japanske strofer under der igjen og helt nederst "K Y B". Jeg måtte skrape av ganske mye driit før jeg i det hele tatt så at det sto noe der...

#199203  av Rømmling

bjornix skrev:
Svarer på mitt eget innlegg i tilfelle noen lurer på dette senere. Det er tydeligvis slik at endel Celica, men ikke alle, kom med dempere fra KYB. Dersom dette er tilfellet for din Celica passer Koni demperne på bilen, men ellers ikke! Du kan finne ut om du har det ved å se på demperne. På min sto det Toyota øverst, et serienummer under, et par japanske strofer under der igjen og helt nederst "K Y B". Jeg måtte skrape av ganske mye driit før jeg i det hele tatt så at det sto noe der...
altså for å få det helt klart
dette sto på demperen

en ting til som kanskje passer i denne posten.
Hvor mye koster det å få Coverover's rund bilen på en ST182 i forhold til nye dempere og fjerer. ( orginale. og andre typer. justerbare) Altså en liten prisoversikt over dette. CA priser er ok vil bare ha en pekepin på saken

#199232  av Tomera

Biggen skrev:Det var meget pent foran. Kunne synsmessig vært litt lavere bak, men en skal nå gjerne komme over de hersens fartspuppene også da....... :evil:
Må tenke på at hjulbuene på ST185 er større bak enn på ST182, så det kan vell bli litt forskjell!

#199236  av bjornix

Rømmling skrev:
bjornix skrev:
altså for å få det helt klart
dette sto på demperen
Altså for å få det klart så er jeg ganske grønn og vet nesten ikke forskjell på opp eller ned når det gjelder bil. Men jeg legger ved et bilde da:
Bilde

Bare å ta av hjulet så er du der. Ikke noe mer demontering.