TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Instrumenter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #19830  av Christian

Veit at dette ble diskutert her tidligere, men jeg sliter litt nå...

Har pr i dag 1stk hks direct bright boost meter og 1stk hks db oljetrykk meter, begge er mekaniske med hvit front.
Vil også gjerne ha overvåkning av olje temp i motor og girkasse, bensintrykket og eksostemperaturen, i tillegg er nok et a/f meter en fordel...
Slik jeg ser det kommer dette til å ligne "Gauge overkill" posten :roll: , så om det er noen som har gode ideer er det bare så skrive i vei.
Ett annet problem er at db serien kun kommer som mekaniske metere, samt at serien ikke inneholder eksostemp eller a/f meter :? Noe som er noe dritt, siden jeg synes de er geniale å se på og gjerne vil ha like instrumenter...
Liker ikke helt tanken på å ha bensin inn i bilen, men olje har jeg jo i a-stolpen allerede :roll:
Vurderte også Greddy profec e01, helt til jeg fant ut at den trenger e-manage for å foreta andre målinger :(

En annen ting er jo også om alle disse faktisk trengs...?
-Eksostemp mener jeg bør være med, om bensintrykket faller vil jo denne stige heftig.
-Olje temp på motor er nok også viktig, har merka med at det er klumper i motorolja om jeg har herja mye, sannsynligvis for varmt.
En oljekjøler trengs i så fall, men det er jo ok å kunne overvåke?
-Olje temp på girkassa, usikker på om det trengs, kanskje en stor "kjekk å ha" faktor?
-Bensintrykk, denne vil jo indikere en liten stund før eksostempen stiger, vil den ikke?
Kanskje for små tider det er snakk om?
-A/F meter, henger jo mest sammen med bensintrykk?
Om ikke Ecu tar kvelden da!

Har med jevne mellomrom sett multifunksjons instrumenter, noen som har prøvd disse/evnt. noen tanker?
Tenker da på driftsikkerhet og holdbarhet.
Det finnes jo digitale metere også....hmm, var kanskje en tanke det :)

Vel, om noen mener noe (det gjør jo de fleste her :mrgreen: ) vil jeg gjørne høre noen synspunkter. :)

#19836  av chris

jeg mener noe!! (som vanlig :D)

målere er kult det, og etterhvert en nødvendighet. tingen er bare å få det til å se pent/proft ut. Går jo an å "skjule" noen målere da, f.eks. i hanskerommet. da kan man åpne eller lukke hanskerommet etter behov, og dermed synliggjøre eller skjule en de instrumentene. Tror jeg ville gått for denne løsningen når a-stolpen hadde vært full :)

er vel plass til 3 stk i a-stolpen, er det ikke? ta bort lufte-greiene i midten av dash'en, og lag en pen plate og hiv inn 3-4 målere der.

#19837  av Christian

chris skrev: ta bort lufte-greiene i midten av dash'en, og lag en pen plate og hiv inn 3-4 målere der.
Det er den løsningen jeg hadde tenkt meg ja, eller muligens 2 stk der og 1 eller 2 i rattstamme dekselet...

#19838  av chris

Christian skrev:
chris skrev: ta bort lufte-greiene i midten av dash'en, og lag en pen plate og hiv inn 3-4 målere der.
Det er den løsningen jeg hadde tenkt meg ja, eller muligens 2 stk der og 1 eller 2 i rattstamme dekselet...
Jepp, begge deler er mulig. men viktig å få det pent, så det ikke blir seende ut som fra "Gauge overkill" posten ;)
Men du har ikke vurdert hanskerommet da? eller blir det for upraktisk?

#19849  av Christian

Hanskerommet vil nok være åpent det meste av tiden er jeg redd :wink:
Dessuten vil jeg ha de nogenlunde i synsfeltet mitt...

#19851  av CelicaTurbo

Jeg tror du kan skippe bensintrykk ihvertfall.. dvs, det er kjekt å undersøke at bensintrykket er ok men det burde holde at det ble målt en gang mens bilen var på dyno, så monter denne i motorrommet og les den av ved anledning (dynotreff f.eks), eller teip et videokamera inn der :) Det jeg mener er vel at bensintrykk er overkill i kabinen for A/F måler og eksostemp gir deg de samme signalene og det er også lettere å vurdere effekten av resultatene fra disse målerne.. Bensintrykk er ikke noe du trenger å følge med på til vanlig om du har begge disse andre målerne installert :)

Men, det jeg gjerne kunne tenkt meg var en A/F og eksostemp måler fra Blitz sam passet med trykkmåleren jeg har nå.. Samme sort A/F måler som Greddy tilbyr, men jeg vil ikke blande utseender og jeg synes Blitz har kulere målere rett og slett :)

#19857  av CelicaGT

Instument i hanskerommet ville eg gått for,uansett kor du plasserer dei i bilen der dei e synlige heiletida vil jo bli "gauge overkill" , berre det at dei er plassert rundt om på dash'en....
PÅ bensintrykket går vel det ann å fått ein summer slik som på oljetrykks føler, da treng du vel ikkje den målern inni bilen...berre mi meining...Kill me if i'm wrong! :)

#19885  av Christian

CelicaGT skrev:Instument i hanskerommet ville eg gått for,uansett kor du plasserer dei i bilen der dei e synlige heiletida vil jo bli "gauge overkill" , berre det at dei er plassert rundt om på dash'en....
PÅ bensintrykket går vel det ann å fått ein summer slik som på oljetrykks føler, da treng du vel ikkje den målern inni bilen...berre mi meining...Kill me if i'm wrong! :)
Hmmm, koble en summer/diode på bensintrykket via en føler var slettes ingen dum ide :)
Kanskje legge inn en rpm bryter også, slik at den kun varsler ved lavt trykk over f.eks 3000rm?

Celicaturbo : Enig i at det bør bli bensin meteret som forsvinner.

Hva med olje temp på girkassa, bør vel kunne greie meg uten den og?

#19886  av CelicaTurbo

enig, ikke noe behov for temp på den. Om du er usikker så kan du jo kanskje koble opp en giroljekjøler fra en GT4, mener å huske det er en GT4 kasse du har?

#19895  av Christian

De som solgte sa det ja, men jeg har faktisk ikke sjekka det...
Oljekjøler ja, sikkert ingen dum ide, vil tippe at det blir heftig temp der til tider :)

#19897  av kennethx

Er det ikke bare å kjenne etter litt på girspaken da? er den VARM er det på tide å finne ut hva som er galt? :D

#20000  av kennethx

Vet i allefall at på en automatgir bil jeg kjørte steg tempraturen kraftig på girspaken vet tøff kjøring. Og etter 5 minutter med start stop (drag style) så ble den VELDIG varm. Tok det som et hint og roet ned litt :)

#20045  av CelicaTurbo

vel, giroverføringene på både Celica og MR2 er via kabel så det er vel begrenset hvor mye varme som blir overført, til forskjell fra de fleste ander gasser hvor spaken går rett inn :)