TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#201822  av FireWalk

På høy tid med en update nå. Har ikke skrevet noe her på lenge så her kommer en liten oppsumering.

Datasprutet:

Har ENDELIG fått alt opp å gå 100% nå!! *GLEDE*

1. All støy fra VR signal er borte, kjører både analog og digitale sensorer (ene er backup til en hver tid, svikter den ene tar den andre over). Dette er jo strengt talt ikke nødvendig, men det er jo tross alt meg det er snakk om her, så da tar man ingen sjanser.. ;)

2. Har mappet en del mer Og gradvis økt fortenningen. Helt vanvittig hvor godt den går nå selv bare på orginalt ladetrykk Takket være 98 octan og water injection kan tenningen stilles ganske agresivt.

3. Anskaffet meg et Error* daughter board til Megasquirten. Dette er et extention kort som man setter inn i ECU som tar seg av så å si alt det som MS i seg selv ikke tar seg av. Med dette kortet har man en ECU som kan gjøre absolutt alt! Styrer alt fra Water injection, Nos, Tvis, AC, varmetråder, servostyring, osv osv.. alt man kan tenke seg. Mange ekstra programerbare utganger også.

4. Montert shift light.

5. Ryddet opp i ledning-kaoset som var og fått lagt opp litt penere, fjernet støy osv.

Motor rom:

1. Byttet ut De to doble coilene og satte inn en ny og penere coil pakke bestående av EN enhet med to innebygde doble coiler i en.

2. Ny termostat og ny giver for vann temperatur.

3. Pyntet litt med diverse netting over gamle kjøleslanger m.m.

4. Satte inn en ny dyse i wastegate slangen (restriktor) for på den måten å kunne la MS regulere turbotrykk ved hjelp av den orginale turbotrykk regulatoren. Ved å forandre følsomheten kan den regulere nærmere +-1 bar istedetfor +- 0,2 bar.

5. Installert lys-diode rack for show off.. ;)

Generelt:

- Ordnet oljelekasje fra turboen. Røret som går fra blokka og opp til turboen for å mate på olje SPRAKK faktisk! må være pga dårlig og humpete vei jeg stadig vekk kjører på..
- Fjernet litt overflaterust på stab stag under bilen og gikk over med understellsbehandling for sikkerhet skyld. Skal ikke være så mye som en RUST flekk på min bil nei!
- Skiftet bremseklosser på alle 4 hjul og overhalt alle kaliptere med rep kit.
- Finjustert bankesensor modul for en mer realistisk knock detection.

Eksteriør:

- Har fått på nye AEZ 18" Felger som tåler en trøkk (kjører som sagt mye på elendig humpete vei som er kjent for å ta livet av lettmetallfelger)
- Lakkert om igjen kaliptere.
- fått på ågk klistremerker på siden..
- Nytt tåkelys på høyre siden etter at jeg kjørte på en fuggel så det knuste.

Måtte desverre fjerne spacerene bake pga at felgene og dekk kombinasjonen gjorde at det subbet noe voldsomt på skjermen. Skal få valset hjulbuene når jeg skal lakkere om igjen bilen, så da kommer de på igjen. :)

Noen bilder:
Vedlegg
Litt justering / programering..
Litt justering / programering..
Bilde396.jpg (188.13 kiB) Vist 495 ganger
Overhaling av bremsekaliptere.
Overhaling av bremsekaliptere.
Bilde544.jpg (194.12 kiB) Vist 493 ganger
Pakke i posten! Error* daughterboard til MS :) alt man måtte ønske og mere til av funksjoner.
Pakke i posten! Error* daughterboard til MS :) alt man måtte ønske og mere til av funksjoner.
Bilde534.jpg (146.58 kiB) Vist 500 ganger
Før og etter bilde i ett og samme bilde... :)
Før og etter bilde i ett og samme bilde... :)
Bilde434.jpg (248.8 kiB) Vist 500 ganger
Nye felger.
Nye felger.
Bilde405.jpg (179.52 kiB) Vist 496 ganger

#201825  av FireWalk

Glemte å nevne at vi har koblet på servostyringen og, styres nå av Megasquirten, dvs den sender aktivasjons-signalet til powersteering ECUen så snart motoren går.

Var ute og kjørte litt nå isted. Du verden så bilen går nå bare på 0,8 i ladetrykk! kjenner skyvet ordentlig i ryggen. Takket være ganske agresiv tenning og vanninnsprut som holder tenningsbanken i sjakk..

Systemet fungerer nå forøvrig slik:

ECU har to programmer den kjører i. Økonomi og sport. I sport programmet er tenningen stilt veldig agresivt, vann/metanol innsprut er aktivert hele tiden og begynner å sprute inn ved 0,6 bar eller når innsugstemperaturen kommer over 40 grader og ladetrykket er over 0,4.
Dersom MS registrerer at det er tomt for vann/metanol i tanken til waterinjection kitet (via en nivåføler) vil den automatisk switche til økonomi programmet. Man får altså ikke lov til å kjøre i sport programmet dersom det ikke er vann i systemet, pga at vannet er nødvendig som en sikkerhetsfinesse for å unngå tenningsbank. Det hadde sikkert funket greit uten også, men her tar vi ingen sjanser. I tilfelle man f.øeks skulle finne på å låne vekk bilen til svigermor eller andre som ikke er så teknisk anlagt av seg :P (ja det skjer jo så klart ikke, men for the sake of argument :p )

I økonomi programmet er ladetrykket mindre, tenningen er mer retardert, og bilen går generelt magrere på cruising for å spare bensin. Vanninnsprut er deaktivert i økonomi programmet med mindre ECU mener det er skrikende nødvendig, f.eks dersom tenningsbank oppstår flere ganger over en viss periode og det ikke nytter å senke ladetrykk / retardere tenning, eller når innsugstemperatur blir unormalt høy.

Flere bilder:
Vedlegg
Var litt knot å forstå seg på den powersteering ECUen, men det gikk..
Var litt knot å forstå seg på den powersteering ECUen, men det gikk..
Bilde679.jpg (235.49 kiB) Vist 497 ganger
Bilde678.jpg
Bilde678.jpg (125.59 kiB) Vist 488 ganger
Bilde681.jpg
Bilde681.jpg (260.42 kiB) Vist 494 ganger

#201826  av FireWalk

Jeg har merket meg at mange tar med det meste av hva de gjør i prosjekt trådene sine. Hittil har jeg konsentrert meg om aspektene rundt datasprutet, men tror jeg skal gå mer over til å ta med bilen i sin helhet slik de fleste andre gjør. Så siden jeg var så godt i gang:

Her er en guide til hvordan man skifter bremseklosser på ENKLEST mulig måte:
Vedlegg
4. Nye klosser er satt inn.
4. Nye klosser er satt inn.
Bilde674.jpg (199.9 kiB) Vist 487 ganger
3. Nå kan du enkelt ta ut de gamle klossene, samt sette inn de nye. Du slipper å "Lirke" dem på plass ;)
3. Nå kan du enkelt ta ut de gamle klossene, samt sette inn de nye. Du slipper å "Lirke" dem på plass ;)
Bilde669.jpg (194.91 kiB) Vist 497 ganger
2. Løsne de to boltene i bak-kant som gliderene sitter festet i, dette er hva som holder den på plass. To tre omdreininger med en nøkkel, så kan du skru dem ut med fingrene. Ta dem helt ut og du kan ta vekk hele denne delen.
2. Løsne de to boltene i bak-kant som gliderene sitter festet i, dette er hva som holder den på plass. To tre omdreininger med en nøkkel, så kan du skru dem ut med fingrene. Ta dem helt ut og du kan ta vekk hele denne delen.
Bilde664.jpg (225.57 kiB) Vist 489 ganger
1. Slik ser kalipteren ut når du begynner. Istedet for å ta av hele kalipteren, se nr 2.
1. Slik ser kalipteren ut når du begynner. Istedet for å ta av hele kalipteren, se nr 2.
Bilde663.jpg (188.65 kiB) Vist 488 ganger
Den til venstre er ny. Den til høyre er et prakt eksempel på hvordan de IKKE skal se ut. Når dette skjer tar det livet av bremseskiven også, og varmeutviklingen kan føre til at kalipteren henger seg, dersom det ikke er det som er årsaken til dette i utgan
Den til venstre er ny. Den til høyre er et prakt eksempel på hvordan de IKKE skal se ut. Når dette skjer tar det livet av bremseskiven også, og varmeutviklingen kan føre til at kalipteren henger seg, dersom det ikke er det som er årsaken til dette i utgan
Bilde662.jpg (185.77 kiB) Vist 496 ganger
Sist redigert av FireWalk den 09 okt 2006 23:46, redigert 1 gang totalt.

#201827  av FireWalk

Guide del 2:

ps: Alternativt til å ta den helt av kan man løsne kun den ene glideren og vippe kalipteren opp for så å sette inn klossene. Skal man skifte bake er dette den enkleste måten å gjøre det på.
Vedlegg
7. Når stemplene er presset inn er det lett å sette kalipteren sammen igjen. Bare plaser dem over klossene, og sett inn boltene i enden og stram til. Og vips, du er ferdig. ;)
7. Når stemplene er presset inn er det lett å sette kalipteren sammen igjen. Bare plaser dem over klossene, og sett inn boltene i enden og stram til. Og vips, du er ferdig. ;)
Bilde673.jpg (196.35 kiB) Vist 492 ganger
6. Bruk en skrustikke eller lignende for å presse inn stempelene.
6. Bruk en skrustikke eller lignende for å presse inn stempelene.
Bilde671.jpg (261 kiB) Vist 495 ganger
5. Sett på de to klipsene som skal festes på klossene. På denne måten slipper en å knote med å få dem på plass samtidig som klipset spretter ut hele tiden. Nå er det hele konisk.
5. Sett på de to klipsene som skal festes på klossene. På denne måten slipper en å knote med å få dem på plass samtidig som klipset spretter ut hele tiden. Nå er det hele konisk.
Bilde675.jpg (219.59 kiB) Vist 488 ganger

#201831  av sleeper

hvor mange grader fortanning kjører du på maks ladetrykk da?

#201879  av Kaizern

Damn, du har fått til en grommelomm bil :lol:

Har du et estimated beløp på hva du har kostet på bilen, eller er det sånn man ikke skal tenke på?? :lol:

Gromme felger, passet perfekt :)

#201883  av Zepticon

1 - Jobber du med tuning av bil elns?

2 - Hvor mye peil på motor etc hadde du fra før...?

Syke skillz her altså..... :wink:

#201982  av FireWalk

Tenning på max boost varierer veldig utifra utendørs temperatur og respons fra knock sensoren, det er et komplisert sett med variabler som bestemmer hvor høy tenningen skal være uavhengig av hva som står i tenningstabellen (det som står der er bare noe den tar utgangspunkt i, men ikke nødvendigvis bruker under kjøring da dette stilles automatisk) så den har noe å ta utgangspunkt i fra det stadiet der den tar +- x (variabel) fra. Dette er noe som det tok veldig lang tid å sette opp..
Man kan vel trygt si at måten den avanserer og retarderer på er mer avansert enn på den orginale Ecuen.

Jeg jobber ikke med tuning nei, på ingen måte.. jobber med IT.

Før kunne jeg absolutt ingenting med bil, men har gradvis lært meg selv mer og mer.. Jo mer en holder på jo mer læreren. Har ingen utdannelse innen bilskruing.
Jeg har noen venner som er veldig dyktige på datasprut som har hjulpet meg mye med dette systemet. Ellers skrur jeg for det meste på bilen selv.

Ang hvor mye jeg har brukt på bilen så er det nesten skummelt å tenke på.. Jeg hadde hele tiden ambisjoner om å gjøre bilen 100% både utvendig og innvendig. Interiør, Eksteriør og motor messig. Jeg har ikke spart på noe når det gjelder noen av disse områdene, men gått hele veien på alt.. så snart er bilen så komplett som den kan bli. Det har blitt noen hundre tusen. Selger jeg bilen nå får jeg vel ikke mer enn max 160.000 for den, derfor blir det veldig usansynlig at den blir solgt da jeg ikke får igjen halvparten av hva jeg har lagt ut på den.

Hvor mye jeg har brukt totalt er vanskelig å si.. Betalte 160.000 for bilen når jeg kjøpte den. Siden har jeg byttet så å si ALT som er på bilen. Satt på styling, lakkert den om igjen, interiør, senking, bytte av felg flere ganger, motorbytte flere ganger, overhaling, trimming, modifisering, elektronikk, drivverk, overhaling av girkasse, klutsj, instrumenter.. osv. Vil itppe jeg har brukt over 200.000 kr på bilen etter at jeg kjøpte den. Eller nærmere 400.000 kroner totalt, inkludert prisen på selve bilen. Kunne fått en ganske grei NSX for den prisen.. :shock:

men men.. :) Det er jo litt morro å holde på da. Det er jo en hobby, og det er jo nesten halve gleden det..

Her er forøvrig bilde av den nye coil pakken:
Vedlegg
Ny coil pack. (EDIS). to doble coiler i en og samme.
Ny coil pack. (EDIS). to doble coiler i en og samme.
Bilde682.jpg (192.01 kiB) Vist 484 ganger

#202019  av Biggen

Et veldig artig prosjekt du har...! Meget misunnelig! :D
Men åssen turbo er det du bruker/skal bruke, og hva e den god for..?
Hva kostet den?

#202021  av Zepticon

Da er det altså håp for meg også da :D
Digger bilen din :wink:

#210692  av FireWalk

Biggen skrev:Et veldig artig prosjekt du har...! Meget misunnelig! :D
Men åssen turbo er det du bruker/skal bruke, og hva e den god for..?
Hva kostet den?
Takk for det! det er artig å prøve noe nytt som ingen andre har begitt seg ut på enda. Spesielt når en ser at det faktisk fungerer og at en får det til! :)

Ang turboen: Det er en splitter ny og oppgradert CT26 som står på nå. Men den kommer iløpet av vinteren til å bli byttet ut med en streetbrawler (T3/T4 hybrid turbo med 50 trim). Den skal være god for 600+ hk.
Så om noen vil kjøpe en Splitter ny og oppgradert CT26 som bare er kjørt ca 500 km så er det bare å skrike ut :P

Grunnen til at den er helt ny er fordi Turbo Service AS ikke klarte å reparere den jeg hadde når jeg leverte den inn på service, etter mange forsøk endte det med at jeg fikk en helt ny. ;)
Zepticon skrev:Da er det altså håp for meg også da :D
Digger bilen din :wink:
Takk for det. Ja når det er håp for meg så er det håp for de fleste! 8)
Sist redigert av FireWalk den 04 des 2006 22:52, redigert 1 gang totalt.

#210701  av FireWalk

Har forøvrig omprogramert ECU en del i det siste. Har fiklet en del med bensinsparings modus og gjort den litt mindre konservativ. Opplevde en del rykking når jeg bremset på giret pga at den koblet inn og ut bensintilførselen. Viste seg av at det kom av en ukalibrert TPS: rekalibrerte den og satt settpunkt for bensinkutt til <0,5% TPS og 25 kpa og RPM over 1500.

Nå innser jeg hvilken omfattende jobb ingeniørene hos Toyota i sin tid hadde med å lage den orginale ECUEN så god som den er. Det er enorme mengder datavariabler som skal perfeksjoneres under alle tenkelige forhold. Det er ingen enkel oppgave, men det er artig å holde på da det gir en viss skaper-glede. Samtidig lærer en mye jo lenger en holder på. :)

Har også bestilt opp ny felg og 2 nye bakdekk ettersom at jeg kjørte på en strekning hvor det var veiarbeid, og 1000 hull i veien. Noe som førte til punktert dekk og ødelagt felg :?

Har også foretatt 4hjulskontrol nå, så nå skal alt være 100% der og.

Ang tuning så får en bare gjort so much ved on the road justering. Autotune får gjort en del på bensindelen, men tenning er vanskelig å få stilt optimalt ved landeveiskjøring, så jeg vil nok ha behov for å få bilen justert på ruller til våren.
Vedlegg
Tok bilde av laptopen mens jeg var ute og justerte litt. Kjører Autotune på bensindelen. Den bruker bredbåndsensoren for å justere optimale lambda verdier. Det fungerer faktisk veldig bra.
Tok bilde av laptopen mens jeg var ute og justerte litt. Kjører Autotune på bensindelen. Den bruker bredbåndsensoren for å justere optimale lambda verdier. Det fungerer faktisk veldig bra.
Bilde890.jpg (130.8 kiB) Vist 498 ganger
Firhjulskontroll.
Firhjulskontroll.
Bilde730.jpg (241.74 kiB) Vist 496 ganger
Et stk veldig skjev helt ny felg..
Et stk veldig skjev helt ny felg..
Bilde743.jpg (171.35 kiB) Vist 483 ganger
Sist redigert av FireWalk den 05 des 2006 18:37, redigert 1 gang totalt.

#210766  av Mr2Even

Alt du har gjort er imponerende.. Nå har jeg lært litt mer takket være deg :)

#214308  av FireWalk

En liten oppdatering. Tenkte jeg skulle forsøke å ikke la det gå så alt for lenge mellom hver gang siden det da alltid ender med at jeg glemmer mye..

I dag har jeg skiftet til nye NGK plugger uten resistor da de vist nok skal fungere mye bedre sammen med datasprutet mitt enn de orginale. Noe som ser ut til å stemme utifra det jeg har fått testet hittil.

Videre har vi fjernet en del elektromagnetisk støy fra coilene og tenningsmodulene ved å isolere samt omplasert litt på diverse støykilder.

Har også lagt inn en helt ny tennings tabell, som jeg ærlig og rederlig stjal fra en kar fra statene. Han har 271 hk på hjula med samme tenningsoppsett, dog med en GT4, men det er jo så godt som samme motoren så jeg tenkte jeg skulle teste for så å modifisere ved hjelp av bankesensor, men det så faktisk ut til å funke utrolig bra uten tilpassing. Vanvittig god respons. Syntes først tenningen så litt VEL agresiv ut! Men det finnes ikke tenningsbank, og bilen går som et uvær. Kan ha noe med det kalde været og gjøre og (9 grader) men må uansett teste mer for å forsikre meg om at dette er holdbart.

Har også koblet på instrument for å overvåke tenningsignalet i den hensikt å renske det for støy.

Tok en kompresjonstest også for sikkerhet skyld. 170 psi på alle cylindere. :-)

Noen bilder fra dagens økt:
Vedlegg
Bilde995.jpg
Bilde995.jpg (228.03 kiB) Vist 491 ganger
Bilde999.jpg
Bilde999.jpg (63.45 kiB) Vist 482 ganger
Datalog. Her kan dere se tenningstabellen også (NEDERST). Bensintabell øverst til høre.
Datalog. Her kan dere se tenningstabellen også (NEDERST). Bensintabell øverst til høre.
datalog.jpg (48.17 kiB) Vist 1266 ganger

#214355  av sleeper

Hva heter pluggene du bruker nå og hva hette de du brukte før?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 36