TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MacGyver`s Yaris turbo

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #200184  av MacGyver

har nå hatt denne bilen en stund, men skal nå heller legge ut en prosjekt tråd om denne.

Kjøpte bilen i januar 2006, og er fornøyd så langt.
Bilde
Bilde

Det første som plaget meg var stereoanlegget som var orginalt. ikke mye hi-end der akkurat.

Dette ble da byttet ut til noe eg synes passet mine ører bedre :)

Byttet spilleren til en Pioneer P7700.

Måtte da bytte rammen som orginale spilleren henger i.
Skal noen andre bytte spiller i en yaris må dere spørre toyota om følgende nr: 55406-52010 B0 ( da får du til gamle type )
Nye typen : 55406-52041 B0 , da får du noen hull på siden av rammen så du må ha litt mere. spør du om : 86221-52050 og 86221-52060 slipper du stygge hull på siden :)
Slik ble nå dette da.
Bilde
Som dere ser så valgte eg feil ramme. Eg har da til den første modellen.. så dersom noen vil bytte blir eg glad ;)
Lurer du på hvordan demontere spilleren så ser du dette her:
http://toyotaownersclub.com/forums/inde ... 20&t=21168

Byttet høytalerene fremme til Focal 165V slim, brukte en plastikk overgans ramme for å få 6,5" inn i steden for orginale 5,5"
Bilde

Kabler må en jo ha, brukte da en Monster Cable InterLink 201XLN.
Bilde
Strøm ble 21 kvadrats, trekt under bilen.

Forsterker må en ha.
det ble en HELIX A4 Competition. Hele 4*85 watt :P
Bilde

Litt mere fyldig lyd måtte eg og ha, så da måtte eg ha sub.
Valget ble da en Pioneer 12" slim sub ( TS-SW124D ). ikke den kraftigste og beste, men bygget bare 8,5 cm i dybden så det måtte bli denne da.
Bilde

Da eg ikke ville bruke opp det "store" bagasjerommet sdå ble kassen litt rar. bygget denne ned i hjulbrønnen for mest utnyttelse av plass,
Bilde

Og da så det slikt ut når teppe i bagaerommet er oppe. Alt fungere som før. Like ”god” plass, og seten kan justeres frem og tilbake.
Bilde

Dette var da stereoen.

Neste på liste er dumpventil. Denne er kjøpt inn, TurboXS. samme er nødvendige slager.
Men har bare ikke fått montert denne enda. Tar det vel en vakker dag.
Så når den tid kommer så blir det nok en oppdatering ja..
Huff. Ble en lang post dette. Men men...

#202335  av MacGyver

da oppdaterer eg litt her.
Da var dumpen montert.
ble faktisk mere lyd i den enn eg trodde. men posetiv overaskelse da.

Bilder kommer.

Men såg litt på luftfilerboksen, her ser det ut som LLM er festet direkte i boken,. men får se litt mere på dette i måren.

eller er det kansje noen andre som har byttet og vet hva som er trikset ?
Vil jo ikke ha det orginalet, KN er tingen :P

:edit. la til bilde av dump ;)
Vedlegg
diverse 18.8.2006 053.jpg
diverse 18.8.2006 053.jpg (325.51 kiB) Vist 1116 ganger
Sist redigert av MacGyver den 17 okt 2006 17:53, redigert 1 gang totalt.

#202338  av dca

hvor mye power er det i en slik kul liten sak da?

#202340  av MacGyver

150 hk og tett på 200 nm mener eg ;) fungerer ok på 955 kilo. men mye vil ha mere... som altid..

#202408  av Gt-4-Ever

MacGyver skrev:150 hk og tett på 200 nm mener eg ;) fungerer ok på 955 kilo. men mye vil ha mere... som altid..
Ettermontert turbo eller?

#202524  av Gt-4-Ever

Vi hadde en likens bil som du har på verkstedet, fant ikke turboen, leita men fant ingenting. Hvor står den montert? (Er ikke mekaniker selv, men jobber som alt mulig mann på Toyota) Meget meget interessert i bil :D Spes turbobiler :D :D :D

#202564  av MacGyver

Har ikke sett min, men dersom du følger eksosen så skal du nok finne den :P
Vil tro du ser den dersom du står litt på skrå over motoren og ser mellom motoren og torpedoveggen. der vil du se en liten klump med noen slanger til :)

men letteste er nok fra undersiden, er ikke så god plass i disse japse bilene,,

#203145  av MacGyver

Da ble det litt oppdatering her.
Noen som har en vanlig yaris og har byttet til kon filter ?
Er Luftfilter boksen min lik ?

LMM er støyp i boksen ser det ut som, noen som har "endret" dette?
Vedlegg
diverse 18.8.2006 055.jpg
diverse 18.8.2006 055.jpg (285.49 kiB) Vist 1114 ganger

#203870  av STIRLING

På yaris Turboen er luft filter boksen snud, pga turboen.
eller så ser den lik ut.
Hadde 1,3l utgaven og den leverte K&N 2 typer kitt til.
1. luft filteret ble liggende der hvor det er men med rustfritt rør med feste til luft masse måleren i røret.

2. utgaven hadde såkalt kaldluft inntak lengere rør og dette gikk ned under v.hovedlampe med feste i girkassa..

kollvold har katalogen hvor dette er mulig å finne.

Kult at du driver med oppgraderinger av denne bilen det går ikke så mange på gata akkuratt.

Mener dette er ypperlig bil, med 1 hjul i vært hjørne, lav vekt og gokart dendenser med rette understellet....

#204121  av MacGyver

takker STIRLING

Da vet eg litt mere her ja :) men er lmm løs altså. da er jo saken biff. såg bare såvidt på det hinn dagen, og da såg det ut som alt var støypt nemlig.

frister nemlig ikke å skru så mye på bilen når en bor i byen... så da må en vente til en er tilbake på bygda igjen.

Og oppgraderinger må jo til da :) bilen er grei nok, men mye vil ha mere, men att det er som en gokart det stemmer :)
Gleder meg til å prøve denne på en liten bane, da tror eg den slår mye annet.

#252187  av MacGyver

Oppdaterer tråden min litt her
Da var bilen støydempet og fått litt mere lyd og.

Bilder har eg ikke i skrivende stund, men støydemping hjalp meget mye, før var det problemer å føre en samtale i mobiltelefon dersom en kjørte i 100 kmt på dårlig asfalt.
Resultatet ble mye mye mye bedre, det finnest nemlig ikke noe demping, eller litt da, er to svamper om eg kan kalle det, samme størrelse ihverfall. ligger i "dørene" bak, helt nede, thats it, bart stål hele veien ellers.

Limte brownbred look matte ( husker ikke navnet nå, selger ihvertfall på bilradiospess bergen, 10 m x 30 cm brei. 1200,- flis.
Kjøpte og 2 av di tykkeste og dyreste dempemattene biltema hadde.

Først ble bilen demontert, limte så matter rundt på passende plasser og dekket alle store flater, gulvet bak, dører osv.
di store dempemattene ble så tilpasset til sidene osv.

resultatet er fremdeles endel støy, men nå er det liksom som en normal bil da :) mye bedre

Monterte videre høytalere bak i bilen og,
Dette ble da montert under brusholderen i "dørene" bak
Valget av høytalere ble da DSl reference 4" comp sett, ( var som vanlig blakk og byttet det til meg mot noen gardiner av alle ting.. :) ) dette spiller på samme utgangen som går til høytaleren fremme (focal) men fungerer meget bra sammen.

Alt i alt så var dette en bra dags arbeid. :)
Neste post på agndaen er egentlig å tectylere bilen under, dette vil nok dempe støyen enda mere i hjulhus osv.

#273157  av el_scorcho

Hei
Har akkurat kjøpt meg det panelet du beskriver i første posten her
Men jeg lurer på hvordan feste rammen til selve stereoanlegget? Det panelet jeg fikk er det ingen mulighet å feste rammen i. Må jeg flytte noe fra det gamle stereopanelet?

Gidder nemlig ikke skru det av hvis jeg må kjøpe til flere deler...

Nok en gang, på forhånd takk for svar

#273176  av MacGyver

Hei, du kan se hvordan du fester tingene her: http://toyotaownersclub.com/forums/inde ... 20&t=21168

men selve spilleren fester du ikke i den plastikk rammen, det er en egen brakett i står du fester spilleren i om eg ikke husker helt feil.

Det eneste du trenger for å bytte cd spiller er selve panetet for å få inn cd spiller samt disse to tingene mellom spilleren og panelet.

#273185  av el_scorcho

Hei igjen og takk for svar.
Stålrammen følger jo med stereoanlegget, men det er ikke noe sted å feste den rammen? Sitter det en ramme på det "gamle" panelet som kan flyttes over på det nye? Slik at jeg får festet stålrammen til stereoen?

på forhånd takk igjen for svar