TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tips til ny storsjermtv...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#202582  av sindrejl

jumbo skrev: En annen teknologi som også er på full fart er LED, som baserer seg på individuelle dioder pr pixel. Dette gir langt bedre kontrast og responstid enn LCD, men har ikke vært tilgjengelig for store tv'er enda i det hele tatt. Vet man får 37" nå, kanskje også 42 etter sist gang jeg sjekket, men dette er definitivt noe hvertfall jeg kommer til å vurdere neste gang tv'en skal byttes ut.
vi solgte en slik tv, feks LG sin 32" når jeg jobbet på elkjøp. Helt RÅ tv!! fytti grisen for en kvalitet!

#202634  av @lpher

sindrejl skrev: Vil heller ikke kalle amoi ræl-no-name-merke fra kina
Sikkert jeg som blander sammen med ett annet merke her...eller? ;)

#202642  av Magne

Så folket her kjøpet altså ny TV for å få best signal på dagens signaler. Dere punger altså ut for enda en ny TV når Blueray og/eller HD-DVD kommer på markedet da eller?
Plasma blir jo da IKKE det beste alternativet. Kan jeg umulig tro! Med tanke på den "lave" oppløsningen til plasma får man jo ikke utnytte av full HD 1080p!
(EDIT: Etter litt søking fant jeg plasma tver med støtte for full 1080p, men med noen helt syke priser. Finner ingen til salgs i norge.)

Min tanke er da hvertfall:
Dagens signaler (Analog TV, DVD): Plasma
Morgendagens signaler (HDTV, Blueray/HD-DVD): LCD

Er dere eksperter enige med dette?
(Jeg er ingen ekspert, bare ytrer mine meninger... ;))
Sist redigert av Magne den 14 okt 2006 20:45, redigert 1 gang totalt.

#202644  av James

sindrejl skrev:
jumbo skrev: En annen teknologi som også er på full fart er LED, som baserer seg på individuelle dioder pr pixel. Dette gir langt bedre kontrast og responstid enn LCD, men har ikke vært tilgjengelig for store tv'er enda i det hele tatt. Vet man får 37" nå, kanskje også 42 etter sist gang jeg sjekket, men dette er definitivt noe hvertfall jeg kommer til å vurdere neste gang tv'en skal byttes ut.
vi solgte en slik tv, feks LG sin 32" når jeg jobbet på elkjøp. Helt RÅ tv!! fytti grisen for en kvalitet!
hehe ,stemmer det. LG lager helt sinsykt gode tver. Jobber selv på El-kjøp utenom skole :wink:

#202668  av Andy_Celica

Jeg har LG LP1 i 37 tommer, kan godt anbefalle denne super kvalitet, men litt høy pris, men man får det man betaler for, har alle inganger + et rått design og sinnsykt bra lyd ifra tven :D

#202670  av Zepticon

Vent til det er full HD støtte... HD-redy er ikke det samme som 1080p oppløsning :roll:

#202681  av Magne

Zepticon skrev:Vent til det er full HD støtte... HD-redy er ikke det samme som 1080p oppløsning :roll:
Enig. Enten vente til signalene vi har er full HD klare eller kjøpe en nå som kan kjøre full HD 1080p.

Nesten off topic:
Jeg og en kamerat kjøpte LCD pc skjermer samtidig, 2 stk 17" Samsung 172T. Dette er noen år siden, men jeg kan forstatt idag ikke si jeg kan finne noen som matcher bildekvalitet og synsvinkel som disse skjermene. Dog de kostet 6k nye. Men er fortsatt i høy klasse.
Det jeg sikkert vil fram til er at hvis man kjøper kvalitet idag så holder dette lenge.

En annen ting. Hvis man skal se film hovedsaklig er det vel best å kjøpe projektor? eller?

#202689  av @lpher

Jeg har kjørt endel 720p signaler på Pioneer plasman min de siste 2 åra...og jeg må nok innrømme at det er herlig! :D MEN...1080i/p er "bortkastet" på såpss små skjermer....da du må sitte alt for nære for å "nyte godt" av den økede oppløsningen ;)

Så skal man på død og liv ha 1920x1080 oppløsning...så kjøp større tv enn 50" ihvertfall ;) Jeg vet jeg skal det...sooner or later ihvertfall...og om dette blir plasma, lcd, eller no annet flashy nytt "som kommer" driter jeg fullstendig i...bare det er best mulig billedkvalitet! :D

#202690  av @lpher

Magne skrev:
En annen ting. Hvis man skal se film hovedsaklig er det vel best å kjøpe projektor? eller?
Om du ikke har vinduer i kåken din...så ja ;)

#202730  av jumbo

supratt skrev:Se tv og film da velger man PLASMA....Fra 37" og oppover er PLASMA best. Og innbrenninga som nesten alle nevner er ikke historie, men ett vestentlig mindre problem nå enn det var før. Man "reparerer" lett evt. innbrenning selv iløpet av 10-20 min ved å sette plasmaen sin på såkalt snøbilde på dagens generasjoner PLASMA,er. At PLASMA er best fra 37" og oppover er ganske så logisk fordi det er tre år siden noen produserte PLASMA,er i mindre størrelser enn 37" og det var da SONY som leverte ett par modeller i 32".
At problemet med innbrenning har blitt mye bedre er det jo null tvil om (takk og pris), men det er etter min mening fremdeles et mye mer signifikant tema enn de fleste forhandlere skal ha det til. Har vært og sett på rimelig mange plasmaer hos venner og kjente de siste par årene, folk som hevder de har null problemer med innbrenning, mens dette langt i fra er tilfellet. Det etter min erfaring oftere snakk om at man ikke legger merke til det enn at problemet faktisk ikke er der. Nå er jo DET i og for seg irrelevant - legger man ikke merke til det eller ikke vet hva man skal se etter betyr jo det at du ikke plages av det uansett og at problemet ikke betyr noe...

Ellers vil jeg også hevde at det er relativt irrelevant om innbrenningen er midlertidig. Det er fremdeles et problem dersom dette forstyrrer vanlig bruk - noe det etter min mening gjør på de aller fleste modeller.

Etter mitt syn er plasma genialt til film og relativt ubrukelig til tv og alt av data/spill. Vet dette høres bastant ut, men jeg har til gode å se en eneste plasma-modell som selv etter perfekt innkjøring ikke har midlertidig innbrenning. Men så er jeg vel kanskje mer bevisst og var på dette enn gjennomsnittet også.

Ellers er det en helt annen side man skal tenke på når det gjelder flatskjerm: Lip sync. Du kan glemme finne en moderne tv som ikke delayer bildet en hel del - gjerne opp i så mye som 150ms avhengig av innstillinger og input kilde, så bruke innebygde høytalere kan man etter min mening bare glemme. Har til gode å se noen modell som kompenserer for dette i det hele tatt, langt mindre gjør det riktig. Mulig det er variasjoner på hvor følsomme folk er på dette feltet også, men for min del kan jeg ikke leve med 10ms feil, langt mindre 100, så bruke plasma/lcd uten ekstern lyd med jsuteringsmuligheter for forsinkelse er helt utelukket.

Er sikkert noen som vil hevde disse meningene er bullshit, men så er det jo også bare det - mine meninger. Jeg er sikkert mye mer pirkete enn gjennomsnittet, men tror samtidig det er en god del som blir overrasket over problemer som de jeg nevner her, så er hvertfall greit å være klar over

#202735  av maxgets

Noen som har vært borte i qpvision a? er det bare dritten eller får man det man betaler for? er jo ganske billige de og...

#202739  av sindrejl

plasma får en liten midlertidig innbrenning av de fleste pastelle farger. Noe som oftest merker når man skrur på tv'en så vips forsvinner dem. Å si at plasma er ubrukelig til tv/data er vel litt å ta i. Som sagt bruker mye til data selv og ser liksom ikke hvorfor den skal være ubrukelig? klart lcd vil være bedre. Men hvorfor ubrukelig? Har stått på windows og gjerne playlist med musikkvideoer med blå pastell bakgrunn pga softwaren som kjører musikkvideoen. Dette i mangfoldige timer under fester o.l. Har fremdeles til gode å se at plasmaen min er ubrukelig til dette. kvaliteten er like bra, 1024 punkter, ingen spesiell innbrenning.

#202741  av sindrejl

maxgets skrev:Noen som har vært borte i qpvision a? er det bare dritten eller får man det man betaler for? er jo ganske billige de og...
de har fått veldig mye skryt, men senere har folk funnet ut at dem har betalt seg opp i systemet og jukset til seg testresultater. Veldig mange klager på grønnskjær i plasmaene til qpv. Har ikke hørt noe spes om lcd'ene deres.

#202817  av jumbo

sindrejl skrev:plasma får en liten midlertidig innbrenning av de fleste pastelle farger. Noe som oftest merker når man skrur på tv'en så vips forsvinner dem. Å si at plasma er ubrukelig til tv/data er vel litt å ta i. Som sagt bruker mye til data selv og ser liksom ikke hvorfor den skal være ubrukelig? klart lcd vil være bedre. Men hvorfor ubrukelig? Har stått på windows og gjerne playlist med musikkvideoer med blå pastell bakgrunn pga softwaren som kjører musikkvideoen. Dette i mangfoldige timer under fester o.l. Har fremdeles til gode å se at plasmaen min er ubrukelig til dette. kvaliteten er like bra, 1024 punkter, ingen spesiell innbrenning.
Prøv å se på noe med jevn, veldig lys bakgrunn etterpå og fortsatt fortell meg at du ikke ser retention :wink:

Kommer som sagt an på hvordan man bruker tv'en og hvor følsom man er for dette, ubrukelig er jo en smakssak, men for min del er selv et svakt hint av innbrenning nok til at jeg sitter og legger merke til det og irriterer meg over det, men igjen er dette sikkert svært forskjellig fra både tv til tv samt folk. Tror mennesker varierer mer på dette enn tvene dog, har tilgode å se en eneste plasma som ikke har dette problemet, inkludert blant top-modellene til både pioneer og panasonic, som generelt anses for å være blant kremen i plasma segmentet.

#202821  av Geir

Jeg anbefaler Sony Bravia KDL-40V2000 på det varmeste. Har hatt en slik i halvannen måned nå, og er svært fornøyd på alle måter.

Bruker TV'en til xbox, film og TV fra digital dekoder (Canal Digital). TV3 er det eneste jeg ser med analoge signaler, og da fjerner TV'en mye av støyen på en svært god måte. Analoge signaler er dog elendig, så skikkelig bra blir det jo aldri. Det blir interessant å se hva som skjer når utbyggingen av bakkenettet i dette landet starter i 2007!

Sortnivået er også overraskende bra til LCD-TV å være. Det er rett og slett ikke noe negativt å si om den, annet enn at fabrikkinnstillingene er voldsomt overkill, men dette endrer man jo lett. Mange vil vel også si at 1xHDMI er litt for lite, men til mitt bruk er det nok.

Lykke til med valget! Det er veldig mye å ta hensyn til ved kjøp av en slike TV'er. Jeg brukte over to uker på å bestemme meg!