supratt skrev:Se tv og film da velger man PLASMA....Fra 37" og oppover er PLASMA best. Og innbrenninga som nesten alle nevner er ikke historie, men ett vestentlig mindre problem nå enn det var før. Man "reparerer" lett evt. innbrenning selv iløpet av 10-20 min ved å sette plasmaen sin på såkalt snøbilde på dagens generasjoner PLASMA,er. At PLASMA er best fra 37" og oppover er ganske så logisk fordi det er tre år siden noen produserte PLASMA,er i mindre størrelser enn 37" og det var da SONY som leverte ett par modeller i 32".
At problemet med innbrenning har blitt mye bedre er det jo null tvil om (takk og pris), men det er etter min mening fremdeles et mye mer signifikant tema enn de fleste forhandlere skal ha det til. Har vært og sett på rimelig mange plasmaer hos venner og kjente de siste par årene, folk som hevder de har null problemer med innbrenning, mens dette langt i fra er tilfellet. Det etter min erfaring oftere snakk om at man ikke legger merke til det enn at problemet faktisk ikke er der. Nå er jo DET i og for seg irrelevant - legger man ikke merke til det eller ikke vet hva man skal se etter betyr jo det at du ikke plages av det uansett og at problemet ikke betyr noe...
Ellers vil jeg også hevde at det er relativt irrelevant om innbrenningen er midlertidig. Det er fremdeles et problem dersom dette forstyrrer vanlig bruk - noe det etter min mening gjør på de aller fleste modeller.
Etter mitt syn er plasma genialt til film og relativt ubrukelig til tv og alt av data/spill. Vet dette høres bastant ut, men jeg har til gode å se en eneste plasma-modell som selv etter perfekt innkjøring ikke har midlertidig innbrenning. Men så er jeg vel kanskje mer bevisst og var på dette enn gjennomsnittet også.
Ellers er det en helt annen side man skal tenke på når det gjelder flatskjerm: Lip sync. Du kan glemme finne en moderne tv som ikke delayer bildet en hel del - gjerne opp i så mye som 150ms avhengig av innstillinger og input kilde, så bruke innebygde høytalere kan man etter min mening bare glemme. Har til gode å se noen modell som kompenserer for dette i det hele tatt, langt mindre gjør det riktig. Mulig det er variasjoner på hvor følsomme folk er på dette feltet også, men for min del kan jeg ikke leve med 10ms feil, langt mindre 100, så bruke plasma/lcd uten ekstern lyd med jsuteringsmuligheter for forsinkelse er helt utelukket.
Er sikkert noen som vil hevde disse meningene er bullshit, men så er det jo også bare det - mine meninger. Jeg er sikkert mye mer pirkete enn gjennomsnittet, men tror samtidig det er en god del som blir overrasket over problemer som de jeg nevner her, så er hvertfall greit å være klar over