TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 sw20 langvarigt prosjekt. (NY MOTOR KOMMER)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#202476  av Xlr8

nej tror jeg holder meg til den motoren jeg har vist den viser seg til og vere nær døden så får jeg heller finne på noe:P

Fant ut en skummel ting når jeg tok av register reim dekselett, reima var veldi slakk mellom kammen=S hmm noen som ikke har jort en sjikkeli jobb her?:p kjøpte bilen får 2 månder siden ca.. eigeren da sa register reima vart byttet får 10mil siden jeg har kjørt ca maks 6tanker på den..

men skal ikke klage fikk den veldi billigt.

ingen skade sjedd tror jeg:P men får se hva de er som er sjedd..

#202789  av Xlr8

noen som har peiling om turbo kammer passer på gti'en? og om ventiler og slikt er likt?

#202831  av Pitchyou

jada de passer

hvis du lurer på kammer kan kansje dette hjelpe:

The redline on the stock Gen3 3S ECU is 7200Rpm so what can a person do for cams that will make power from about 3000Rpms to redline.

I personally think that the 272/272 cams are way 2 big for the NA with a redline of 7200Rpm.. By the time it makes power you will be bouncing off redline.

If you want to do a staggered setup of a 272/264, you might make power sooner than the 272/272 and the stock ECU might not like them to much.

I was thinking about running the 264/256 combo which still falls close to the stock cam ratio for the gen 3 cams. However.. the Gen2 has a nice low end punch that the gen 3 will never have. What I did notice about the gen 2 is that its running the same 244 cam on the intake and the exhaust. So would it be better to run a 264/264 combo ?

My theory:
The Gen 3 3S-GE exhaust cam is 240deg and the intake cam 252deg. The difference between the intake and the exhaust cam equals 12deg (252-240=12). If you add 12deg to the intake, which brings you up to 264deg then increase the exhaust by the same number you’ll end up with 252. Problem…. can’t seem to find a 256deg cam anyway so the next best thing would be a 256deg. This will decrease the ratio by aprox 33% and you will end up with an 8deg difference between the two cams.

kansje til litt hjelp!

#202859  av Morten

Xlr8 skrev:noen som har peiling om turbo kammer passer på gti'en? og om ventiler og slikt er likt?
Turbo har vesentlig mildere kammer enn NA. De passer, men du vil tape effekt.. :wink:

PS! det ligger en sticky innpå forumet her et sted med spec'en på orginal kammene for referanse..

#202870  av Xlr8

ja har sett de..

men de som er planen får min del nå er og kjøpe noen Jun kammer:
272 in
264ex
og
JUN titan retainers, JUN ventilfjærer og JUN kamdrev

men som andread sa så kan dette bli litt drøyt.
men da er de jo ikke verre en å bygge litt resten av motoren og slik den tåler høyere turtall:P

#202897  av CelicaTurbo

Slike kamaksler flytter dreiemomentet i motor høyere opp i turtallet og det betyr definitivt at du bør øke turtallsgrensen og bygge motoren slik at den tåler mer turtall om du skal hente gevinsten av slike kamaksler.. En annen fordel med å flytte effekten til høyere turtall er at du kan gire senere og det gir en ganske stor fordel ved akselerasjon kontra andre biler.. om du uansett også gjøre noe med motorstyringen om du bytter kamaksler.

#202951  av Xlr8

Planen slik den er nå.

overhale toppen.
264in og 272ex jun kammer
titane fjerer fra jun
titan retainers fra jun.
+vill gjerne kjøpe inn større ventiler..

styring:
motec M4 ECU with Base map fra fensport, eventuelt kjøpest en annen plass eller kjøpe et annet merke. (Noen som har noe og anbefale?)

råder? er ennå i tvil om hva eg skal bruke der..
stempel veldi lyst på smidde stempler.

lager??? har enda ikke noe snør peiling om hva jeg skal bruke.. :P

veiv aksling må nok slipest og balanserest.

svinghjul og clutch enda ikke bestemt..

Eksosanlegg.
er veldi usikker på hva jeg skal bruke.. vet ikke hvordan di forsjellige takler endringene av egenskapene i toppen..

Noe som jeg har glemt nå? kan og si dette kommer og ta litt tid siden hensikten når jeg tok ut motoren var bare og overhale den..sliter litt økonomisk:P

EDIT: glemte hvordan hadde de vert med en diffsperre på dette i tilleg? noen hensikt? :P

EDIT2: hvordan ville de vert med råder fra 3sgt? er di samme lengde og slikt eller? gåde de til #"¤&T!"%??

#203220  av Xlr8

hvor langt holder di orginale dysene?

Fikk litt lyst på 4 individuele gasspjæl:P noen som har sett di til salgs?jeg så toda hadde uder utvikling..

#203235  av Pitchyou

hmm råder og veiv fra 3sgte og 3sge er hvist like, dreit litt på leggen når jeg sa de var litt svak, var vist 5sfe eller hva den no heter det gjalt på! toda har jo råder for 500£

er det noe å hente på slike gass spjeld skal det være luft filter også da? kan vell kansje bli litt problematisk å få nedi motorromet, men ser unekteli fett ut!

#203292  av Morten

Xlr8 skrev:hvor langt holder di orginale dysene?

Fikk litt lyst på 4 individuele gasspjæl:P noen som har sett di til salgs?jeg så toda hadde uder utvikling..
Har ekstra ITB'er liggende jeg hvis du er interessert (både 4x43mm og 4x45mm). Du må eventuelt lage/få lagd overgang til 3SGE da...

#203294  av Xlr8

skal ta kontakt vist de skulle bli aktuelt;) har send søknad om studie lån så får håpe jeg får=) da blir de litt forgang i prosjektet.. ellers innebere de litt mer jobbing i helgene:p

#203323  av Neemi

Spennende å følge med på dette :)

Har tenkt å begynne med noe av det samme selv i vinter, så alle ideer og tanker, alt som går bra og ting du forsøker som eventuelt ikke funker så bra må du gjerne skrive om.
Skal prøve å være like flink i min tråd også, blir spennende å se utfallet til våren igjen :)

#203375  av Xlr8

kan bare si vist du skal begynne HA PENGER..:P OG MYE AV DI:P
ting har en tendens til og balle på seg..
jeg er avhengig av å få et "studie" lån nå får og få gang i finansiering..

er og i kontakt med en som skal prøve åsså skaffe en beams motor=P
noen erfaringer med d? ikke tenkte meg d:P

er foresten mye innfo jeg leter etter ennå.. men er mye engelsk å lese så tar tid.. er veldi skeptisk på hva slags kammer jeg skal bruke:P

#203717  av Xlr8

ser dårli ut med de låne jeg hadde håpet på.. så da blir de bare en ny motor etter litt målinger av motoren min så fant jeg ut den ikke var noe og bruke penger på.. ny motor er da snart på vei(rear kutt)

Noen i rogalands område som er flinke med lednings nett? har fått tak i en beams motor som skal i.. mye stress med lednings nette når jeg skal sette den i?