mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.Større bremser trengs når man kjører aktivt. Mere hk gjør at man får høyere fart enn man ville ha gjort med mindre hk, ergo bremsene må jobbe mere.
Larsen skrev:Angående papirene så er det nok mange på forumet som er interesert i godkjenning av turbomotoren. Jobber med det selv også ettersom hk avgiften antageligvis går opp til nesteår?!Ja, jeg jobber allerede med dette gjennom Markus og håper å få ferdig godkjenning før jul.
mralp skrev:Ja, dette er griseviktig. Om de ikke tok bilder eller på annet vis dokumenterte at du hadde turbo, bør du bytte tilbake asap ja, og heller kjøre godkjenning av dette senere, UTEN straffer av ymse slag.![]()
Om de ikke sjekket motor på teknisk ville jeg byttet tilbake til NA`n umiddelbart. Ta heller å sende søknad på motorbytte etter teknisk kontroll. Husk du får 0 i fradrag om du blir tatt med 3s-gte`n, samt ofte en bot i tillegg.
Vi snakker om bøter som overstiger bilen verdi med god margin. Vær glad du ble stoppet og fikk en sjanse til å "rette det opp", verre når man krasjer og bilen blir beslaglagt.No kidding
cameleon skrev:takker for tilbakemeldinger fra alle sammenKonge at de går rett vei da!![]()
har hatt en veldig travel dag i dag angående dette, men har kommet fram til en rimelig løsning.
Angående skiltene så fikk jeg satt på en slik diger lekker plate foran i dag og fikk omsider fikset de tullet med nr.skiltene. på papiret hadde vedkommende som stoppet meg i teknisk kontroll skrevet at det var hjemmelagde skilter. noe det aldeles ikke er. Dette ble gjort av et firma nede i ålesund. og jeg skulle kun få ei bot på 1300,-. så sier meg fornøyd med det og gidder ikke lage mer oppspinn ut av det. Grunnen til dette var kun fordi vedkommende som huka meg inn hadde gitt feil informasjon når det gjelder beskrivelsen av de småskiltene. Folkene fortalte at de hadde sett for seg et skilt med en "tekst" på f.eks " speedboy " etc, noe det overhodet ikke var. Så det gikk relativt greit med den saken. selv om det er sure penger![]()
Når det gjelder motoren så har jeg clippet som stod i fra før av liggende. I papirene så har de ikke notert noe om motor. Ringte derfor i dag og fortalte at jeg hadde "vurdert" å montere en ny motor i bilen nå i helga siden min gamle gikk rett vest i går ettermiddagfortalte også den delen angående den tekniske kontrollen jeg var utenfor forleden og ønsket å få bilen godkjent med ny motoren innen den tiden. Så på mandag nå over helga, så starter omregistrert den motoren som jeg skal sette inn nå i helga....
slik at alt blir gulle godt på lovlig vis uten mer spørsmål fra hverken den ene eller den andre siden.
Så nå ser det ut som ting ordner seg. Eneste jeg må få fikset nå er dokumentasjon fra toyota selv hvor det står oppgitt at mk2 har en bredere dimensjon bak enn foran når det kommer til dekk. I mitt vognkort står det oppgitt samme størrelse foran og bak. Dette var også noe de la seg veldig oppi.
mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.Med mer motor klarer du å bygge opp mer fart = mer bevegelsesmasse = høyere krav til bremsene.
jumbo skrev:Du kan ikke kjøre fortere en utvekslingen på girene tillater uansett...mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.Med mer motor klarer du å bygge opp mer fart = mer bevegelsesmasse = høyere krav til bremsene.
jumbo skrev:Takk. Da blir det å betale avgift til tolvesent ved nesten lønningLarsen skrev:Angående papirene så er det nok mange på forumet som er interesert i godkjenning av turbomotoren. Jobber med det selv også ettersom hk avgiften antageligvis går opp til nesteår?!Ja, jeg jobber allerede med dette gjennom Markus og håper å få ferdig godkjenning før jul.
Når DET er sagt, sendte jeg en mail til tollvesenet for å sjekke hvor langt i prosessen man må være for å betale avgift etter gammel formel og ikke ny... Det de sier er at så lenge man har søkt om endring i avgiftsstatus og innbetalt avgiften før nyttår er dette alt som teller. Selve ombyggingen (lol) og godkjenning hos bt kan fremdeles gjøres senere uten at dette gjør at du skal betale høyere avgift.
Zepticon skrev:For å gjøre det vanskelig, så vil en motor som er sterkere ha bedre akselerasjon, noe som vil føre både til nedbremsing fra høyere hastighet (nesten uansett utveksling) samt oftere nedbremsing.jumbo skrev:Du kan ikke kjøre fortere en utvekslingen på girene tillater uansett...mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.Med mer motor klarer du å bygge opp mer fart = mer bevegelsesmasse = høyere krav til bremsene.
Zepticon skrev:nei men du kommer til å havne i høyere hastighet raskere og trenger kraftigere bremser for å bremse raskt ned igjen.. gode bremser er uansett alfa omega om man skal kjøre litt hardt.jumbo skrev:Du kan ikke kjøre fortere en utvekslingen på girene tillater uansett...mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.Med mer motor klarer du å bygge opp mer fart = mer bevegelsesmasse = høyere krav til bremsene.
Zepticon skrev:Du kan ikke kjøre fortere en utvekslingen på girene tillater uansett...Toppfart er langt ifra poenget. Toppfart er jo irrelevant 99% av tiden uansett, det er det jo ingen diskusjon om.