TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ble stoppet i teknisk kontroll

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#203790  av Stiansen

Lykke til Cameleon :wink: HÃ¥per dette ordner seg kjipe saker dette her :?

#203795  av sindrejl

tja, dere med multimedia i bilen, har dere noengang følt dere kjører totalt uansvarlig om dere setter på dvd mens dere kjører? Setter ofte selv på dvd uten å ha noe problemer med å konsentrere meg om veien og ting rundt den.

#203796  av mralp

Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.

Multimedia er vel like farlig som å tukle med radioen/unga i baksetet/dama/kaffe og pølsemeny.

Dette er totalt off topic da, beklager.

#203864  av nlight

mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.
Større bremser trengs når man kjører aktivt. Mere hk gjør at man får høyere fart enn man ville ha gjort med mindre hk, ergo bremsene må jobbe mere.

#203875  av Larsen

Kjenner ikke til camelons sin mr2, men angående det med motorbytte så er det jo bort imot likt (helt likt på 91-92 mod) understell og bremser om du har turbo eller ikke. Så vil ikke akkurat kalle motor bytte som uforsvarlig, Men er veldig enig i at understell og bremser er det først en bør begynne med på biler som trimmes. Ser jo selv skrekk eksempler hos lokale "rånere" som ofrer sikkerhet for utsende.

#203901  av jumbo

Larsen skrev:Angående papirene så er det nok mange på forumet som er interesert i godkjenning av turbomotoren. Jobber med det selv også ettersom hk avgiften antageligvis går opp til nesteår?!
Ja, jeg jobber allerede med dette gjennom Markus og håper å få ferdig godkjenning før jul.

Når DET er sagt, sendte jeg en mail til tollvesenet for å sjekke hvor langt i prosessen man må være for å betale avgift etter gammel formel og ikke ny... Det de sier er at så lenge man har søkt om endring i avgiftsstatus og innbetalt avgiften før nyttår er dette alt som teller. Selve ombyggingen (lol) og godkjenning hos bt kan fremdeles gjøres senere uten at dette gjør at du skal betale høyere avgift.

#203904  av jumbo

mralp skrev::!:
Om de ikke sjekket motor på teknisk ville jeg byttet tilbake til NA`n umiddelbart. Ta heller å sende søknad på motorbytte etter teknisk kontroll. Husk du får 0 i fradrag om du blir tatt med 3s-gte`n, samt ofte en bot i tillegg.
Ja, dette er griseviktig. Om de ikke tok bilder eller på annet vis dokumenterte at du hadde turbo, bør du bytte tilbake asap ja, og heller kjøre godkjenning av dette senere, UTEN straffer av ymse slag.

Vi snakker om bøter som overstiger bilen verdi med god margin. Vær glad du ble stoppet og fikk en sjanse til å "rette det opp", verre når man krasjer og bilen blir beslaglagt.
No kidding

#203906  av jumbo

cameleon skrev:takker for tilbakemeldinger fra alle sammen :)

har hatt en veldig travel dag i dag angående dette, men har kommet fram til en rimelig løsning.
Angående skiltene så fikk jeg satt på en slik diger lekker plate foran i dag og fikk omsider fikset de tullet med nr.skiltene. på papiret hadde vedkommende som stoppet meg i teknisk kontroll skrevet at det var hjemmelagde skilter. noe det aldeles ikke er. Dette ble gjort av et firma nede i ålesund. og jeg skulle kun få ei bot på 1300,-. så sier meg fornøyd med det og gidder ikke lage mer oppspinn ut av det. Grunnen til dette var kun fordi vedkommende som huka meg inn hadde gitt feil informasjon når det gjelder beskrivelsen av de småskiltene. Folkene fortalte at de hadde sett for seg et skilt med en "tekst" på f.eks " speedboy " etc, noe det overhodet ikke var. Så det gikk relativt greit med den saken. selv om det er sure penger :?

Når det gjelder motoren så har jeg clippet som stod i fra før av liggende. I papirene så har de ikke notert noe om motor. Ringte derfor i dag og fortalte at jeg hadde "vurdert" å montere en ny motor i bilen nå i helga siden min gamle gikk rett vest i går ettermiddag :roll: fortalte også den delen angående den tekniske kontrollen jeg var utenfor forleden og ønsket å få bilen godkjent med ny motoren innen den tiden. Så på mandag nå over helga, så starter omregistrert den motoren som jeg skal sette inn nå i helga.... :roll: slik at alt blir gulle godt på lovlig vis uten mer spørsmål fra hverken den ene eller den andre siden.

Så nå ser det ut som ting ordner seg. Eneste jeg må få fikset nå er dokumentasjon fra toyota selv hvor det står oppgitt at mk2 har en bredere dimensjon bak enn foran når det kommer til dekk. I mitt vognkort står det oppgitt samme størrelse foran og bak. Dette var også noe de la seg veldig oppi.
Konge at de går rett vei da! :)

Ang. dekk dimensjoner er det vel ca 200 andre mkii i dette landet som HAR større dim bak enn foran i vognkortet, min egen inkludert, så dersom de maser om det er det vel bare å fortelle dem at de roter noe helt for jævlig og henvise til andre biler som ER godkjent med dette... Vil helst ikke refere til min egen akkurat nå ettersom jeg er i en prosess selv, men hadde ellers hatt null betenkeligheter med å la deg henvise til bilen min.

#203908  av jumbo

mralp skrev:Har aldri koblet tanken at man trenger større bremser ved mere hestekrefter; bilens masse er jo uendret.
Med mer motor klarer du å bygge opp mer fart = mer bevegelsesmasse = høyere krav til bremsene.

#203919  av Zepticon

jumbo skrev:
Med mer motor klarer du å bygge opp mer fart = mer bevegelsesmasse = høyere krav til bremsene.
Du kan ikke kjøre fortere en utvekslingen på girene tillater uansett...

#203920  av Larsen

jumbo skrev:
Larsen skrev:Angående papirene så er det nok mange på forumet som er interesert i godkjenning av turbomotoren. Jobber med det selv også ettersom hk avgiften antageligvis går opp til nesteår?!
Ja, jeg jobber allerede med dette gjennom Markus og håper å få ferdig godkjenning før jul.

Når DET er sagt, sendte jeg en mail til tollvesenet for å sjekke hvor langt i prosessen man må være for å betale avgift etter gammel formel og ikke ny... Det de sier er at så lenge man har søkt om endring i avgiftsstatus og innbetalt avgiften før nyttår er dette alt som teller. Selve ombyggingen (lol) og godkjenning hos bt kan fremdeles gjøres senere uten at dette gjør at du skal betale høyere avgift.
Takk. Da blir det å betale avgift til tolvesent ved nesten lønning :D
Zepticon skrev:
jumbo skrev:
For å gjøre det vanskelig, så vil en motor som er sterkere ha bedre akselerasjon, noe som vil føre både til nedbremsing fra høyere hastighet (nesten uansett utveksling) samt oftere nedbremsing.

#203926  av sindrejl

Zepticon skrev:
jumbo skrev:
nei men du kommer til å havne i høyere hastighet raskere og trenger kraftigere bremser for å bremse raskt ned igjen.. gode bremser er uansett alfa omega om man skal kjøre litt hardt.

#203927  av jumbo

Zepticon skrev:Du kan ikke kjøre fortere en utvekslingen på girene tillater uansett...
Toppfart er langt ifra poenget. Toppfart er jo irrelevant 99% av tiden uansett, det er det jo ingen diskusjon om.

Poenget er at du generelt rekker å bygge mer fart på et gitt sted enn du hadde gjort med svakere motor, ergo er behovet for gode bremser større.

Nå synes jeg personlig egentlig regelverket rundt akkurat det med bremser er helt uninteressant - dersom man bruker en bøng penger på motor er det jo uansett i egen interesse å oppgradere bremser også, og typisk langt forbi det som er minimumskrav i forhold til typiske typegodkjenninger.

#203928  av karl234

som det ble sagt tidligere i tråden er det smart om du setter inn org. motor igjen, for er du uheldig blir du ilagt bot på 1000kr per hk over 15% av den orginale effekten. pluss den avgiften til staten når du må få det godkjent for å få igjen skiltene. staten suger penger av oss alle på alle tenkelige måter :(

#203933  av jumbo

Vel, dersom han har på det rene at de ved kontrollen ikke ble påpekt noen motorombygginger er det vel rimelig trygt allikevel, men tror kanskje jeg hadde safet litt ekstra her. Konsekvensene er rimelig store