CelicaTurbo skrev:Magne_F skrev:CelicaTurbo skrev:Det høres nok lurt ut, og det stemmer som du sier at man må søke om ombygging før man faktisk utfører ombyggingen, og biltilsynet blir ikke spesiellt glad om noen har hastverk der 
Noen som vet hva som skjer om man søker nå på en bil som etter papirene ble bygget om i sommer?
Det kan nok være litt spøkefullt og avhenger nok mye av hvem du kommer til.. godt mulig de ikke oppdager det engang.. Det er jo også godt mulig de krever at du betaler med det bruksfradraget som gjalt når bilen ble ombygd istedenfor det som gjelder nå (om du har passert årsmarkering for førstegangsregistrering i Norge siden ombygging vil du få høyere bruksfradrag og dermed lavere avgift). Om du ikke godkjenner og blir tatt for det kan du risikere at de krever avgifter uten bruksfradrag, altså som om det var en helt ny bil..
Stemmer som CelicaTurbo (som strengt tatt bør få ett nytt nick og avtar hehe....) sier. Det er jo ofte det går på skjønn dette som foretas hos biltilsynet om man skulle komme ut for en slik situasjon som jeg har nå.
Nå ble jeg informert av en venn av meg på biltilsynet om framgangsmåten for å få det billigst mulig og på rett måte. Man må først søke om dette. Man vil da bli (i så og si alle tilfellene) innkalt hos biltilsynet med bilen, slik at de kan se at alt er orginalt og i skjønneste orden. Deretter må du gi de papirer på at en slik konvertering er mulig. Gir de deg ja som svar så er det bare å sette i gang.
om du blir knepet i å montere motor før du har søkt om det så kan de kreve full betaling, pluss straffegebyr, pluss bot. med andre ord et helvetes beløp.
om du forteller de situasjonen at du har montert motor i bil og vil få dette godkjent, så kommer de til å kreve det samme bestialske beløpet som er. dette igjen pga at det ikke er søkt om en slik konvertering.
er motoren din ikke i forskriftsmessig stand i forhold til bil og karosseri osv, kan de kreve ombygging av en drøss andre ting, og i verstefall avskiltning.
om dere blir knepet med en annen motor eller møter opp og vil godkjent den nye motoren som er satt i, og dere tror at det da er bare å sette i den orginale motoren som stod i fra før av og få den godkjent slik, så er også det bare å glemme. da er skaden allerede gjort, og dere må fortsatt betale summen for den nye motoren, pluss avgift av at dere har montert inn den gamle igjen.
er utrolig mye dill og dall med dette å godkjenne slike motorer, så at de fleste bare gir blanke faen i å få de godkjent skjønner jeg godt

They say, "Evil prevails when good men fail to act." What they ought to say is, "Evil prevails."
91. Toyota Mr2 2.gen Turbo