TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ble stoppet i teknisk kontroll

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#205140  av kystjegeren

Nok et eksempel på soleklar feilprioritering av staten.
Tar de småkriminelle som egentlig er snille mennesker.. :roll:

Kondolerer så mye!
Føler med deg... :shock:

#205146  av Mr2Even

Noe dritt.. Trangsynte regler her i norge gitt

#205270  av cameleon

Har vært veldig travel i det siste angående bilen.

har fått utsatt den tekniske kontrollen til ut 2006. har nettopp satt i gti motoren igjen siden det ikke er påpekt noe motorbytte eller noe under seansen.

og ja ved omregistrering av motorbytte, så skal det varsles i fra FØR man monterer motor. dette for å slippe det jæsklade bruksfradraget pluss bot pluss straffegebyr og det som er.

så slik det ser ut nå så kommer jeg muligens til å avskilte mr2'en nå siden den skal stå til lagring uansett, registrere den som gti igjen når snø og is smelter, for så videre søke om å få den omregistrert.

den skal jo ikke kjøres alikevel i vinter, så det spiller ikke store rollen alt i alt :wink:

#205284  av CelicaTurbo

Det høres nok lurt ut, og det stemmer som du sier at man må søke om ombygging før man faktisk utfører ombyggingen, og biltilsynet blir ikke spesiellt glad om noen har hastverk der :)

#205347  av FireWalk

Så om jeg har forstått dette rett:

Du blir stoppet i teknisk kontroll, og får beskjed om å ta AV de nye GODE bremsene dine, og sette PÅ de gamle dårlige bremsene?

fordi det er sikrere? :shock:

og jeg som til stadighet ler over all dumheten borte i statene... fikk en litt ekkel smak i halsen nå.. kanskje de sitter og ler like mye av oss... :roll:

#205376  av Magne_F

CelicaTurbo skrev:Det høres nok lurt ut, og det stemmer som du sier at man må søke om ombygging før man faktisk utfører ombyggingen, og biltilsynet blir ikke spesiellt glad om noen har hastverk der :)
Noen som vet hva som skjer om man søker nå på en bil som etter papirene ble bygget om i sommer?

#205380  av CelicaTurbo

Magne_F skrev:
CelicaTurbo skrev:Det høres nok lurt ut, og det stemmer som du sier at man må søke om ombygging før man faktisk utfører ombyggingen, og biltilsynet blir ikke spesiellt glad om noen har hastverk der :)
Noen som vet hva som skjer om man søker nå på en bil som etter papirene ble bygget om i sommer?
Det kan nok være litt spøkefullt og avhenger nok mye av hvem du kommer til.. godt mulig de ikke oppdager det engang.. Det er jo også godt mulig de krever at du betaler med det bruksfradraget som gjalt når bilen ble ombygd istedenfor det som gjelder nå (om du har passert årsmarkering for førstegangsregistrering i Norge siden ombygging vil du få høyere bruksfradrag og dermed lavere avgift). Om du ikke godkjenner og blir tatt for det kan du risikere at de krever avgifter uten bruksfradrag, altså som om det var en helt ny bil..

#205410  av cameleon

FireWalk skrev:Så om jeg har forstått dette rett:

Du blir stoppet i teknisk kontroll, og får beskjed om å ta AV de nye GODE bremsene dine, og sette PÅ de gamle dårlige bremsene?

fordi det er sikrere? :shock:

og jeg som til stadighet ler over all dumheten borte i statene... fikk en litt ekkel smak i halsen nå.. kanskje de sitter og ler like mye av oss... :roll:
Stemmer det. Mine 315mm $3,991 bremser var ikke bra hos biltilsynet siden jeg ikke hadde papirer på at de var godkjent :roll:
dreier seg ikke om sikkerhet her til lands vettu :wink: MEN etter jeg har fått godkjent motoren, så setter jeg på de igjen. verre er det ikke.

#205411  av cameleon

CelicaTurbo skrev:
Magne_F skrev:
Det kan nok være litt spøkefullt og avhenger nok mye av hvem du kommer til.. godt mulig de ikke oppdager det engang.. Det er jo også godt mulig de krever at du betaler med det bruksfradraget som gjalt når bilen ble ombygd istedenfor det som gjelder nå (om du har passert årsmarkering for førstegangsregistrering i Norge siden ombygging vil du få høyere bruksfradrag og dermed lavere avgift). Om du ikke godkjenner og blir tatt for det kan du risikere at de krever avgifter uten bruksfradrag, altså som om det var en helt ny bil..
Stemmer som CelicaTurbo (som strengt tatt bør få ett nytt nick og avtar hehe....) sier. Det er jo ofte det går på skjønn dette som foretas hos biltilsynet om man skulle komme ut for en slik situasjon som jeg har nå.

Nå ble jeg informert av en venn av meg på biltilsynet om framgangsmåten for å få det billigst mulig og på rett måte. Man må først søke om dette. Man vil da bli (i så og si alle tilfellene) innkalt hos biltilsynet med bilen, slik at de kan se at alt er orginalt og i skjønneste orden. Deretter må du gi de papirer på at en slik konvertering er mulig. Gir de deg ja som svar så er det bare å sette i gang.

om du blir knepet i å montere motor før du har søkt om det så kan de kreve full betaling, pluss straffegebyr, pluss bot. med andre ord et helvetes beløp.

om du forteller de situasjonen at du har montert motor i bil og vil få dette godkjent, så kommer de til å kreve det samme bestialske beløpet som er. dette igjen pga at det ikke er søkt om en slik konvertering.
er motoren din ikke i forskriftsmessig stand i forhold til bil og karosseri osv, kan de kreve ombygging av en drøss andre ting, og i verstefall avskiltning.

om dere blir knepet med en annen motor eller møter opp og vil godkjent den nye motoren som er satt i, og dere tror at det da er bare å sette i den orginale motoren som stod i fra før av og få den godkjent slik, så er også det bare å glemme. da er skaden allerede gjort, og dere må fortsatt betale summen for den nye motoren, pluss avgift av at dere har montert inn den gamle igjen.

er utrolig mye dill og dall med dette å godkjenne slike motorer, så at de fleste bare gir blanke faen i å få de godkjent skjønner jeg godt :?

#205412  av TOYPARTS

Norge er et steinalderland når det gjelder lovgivning hva biler angår.

Husker veldig godt når vi var i usa for et år siden hos titan motorsport, vi spurte hvorfor det var skilter på bilen, de så på oss som om vi var helt tullete og svarte, vell det kan være politiet kjefter litt på oss siden vi har fallskjerm og sånt, men det er ikke verre en det.

Her borte er det ikke snakk om å godkjenne noe som helst, det ser vi i vegas også, det er helt latterlig hva som ruller på gaten.

#205414  av cameleon

TOYPARTS skrev:Norge er et steinalderland når det gjelder lovgivning hva biler angår.

Husker veldig godt når vi var i usa for et år siden hos titan motorsport, vi spurte hvorfor det var skilter på bilen, de så på oss som om vi var helt tullete og svarte, vell det kan være politiet kjefter litt på oss siden vi har fallskjerm og sånt, men det er ikke verre en det.

Her borte er det ikke snakk om å godkjenne noe som helst, det ser vi i vegas også, det er helt latterlig hva som ruller på gaten.
Har vært en del i statene selv og skjønner akkurat hva du mener.

Når det kommer til regler rundt biler her i landet så blir man bare oppgitt. Greit nok. Jeg fikk påpakk på en ekstremt bråkete eksos, og folk har kicket på meg flere ganger og reagerer veldig på lyden. DET kan jeg leve med og forstå på mange måter.

Det jeg ble forbauset over var egentlig den delen som angår bremsene. Nå har jeg jo papirer på at det er montert av en kyndig bilmekaniker med godkjent verksted og det som er. MEN.....så var det de derre papirene da... Ville trodd at sikkerhet rundt bil og vei var et must her til lands jeg, så mye folk syter og klager over hvor mange dødsulykker vi har osv osv.

Nei... ikke helvette om jeg gir meg heller.

#205415  av TOYPARTS

for å si det sånn, da jeg godkjente ombyggingen av avensisen sto jeg på bar bakke når det gjalt papirer, fikk besjed fra tilsynet om at de ikke var dummere en at de sjønte at bilene stoppet i japan også, og at derfor godtok det, men har du ikke papirer på de vil jeg tro du har en lang vei å gå, det du kan gjøre er å ta en tlf til tuv å høre om de kan hjelpe deg med det. har de papirer så ordner de alt for deg.

#205426  av SuperZite

cameleon skrev:
TOYPARTS skrev:Norge er et steinalderland når det gjelder lovgivning hva biler angår.

Har vært en del i statene selv og skjønner akkurat hva du mener.

Når det kommer til regler rundt biler her i landet så blir man bare oppgitt. Greit nok. Jeg fikk påpakk på en ekstremt bråkete eksos, og folk har kicket på meg flere ganger og reagerer veldig på lyden. DET kan jeg leve med og forstå på mange måter.

Det jeg ble forbauset over var egentlig den delen som angår bremsene. Nå har jeg jo papirer på at det er montert av en kyndig bilmekaniker med godkjent verksted og det som er. MEN.....så var det de derre papirene da... Ville trodd at sikkerhet rundt bil og vei var et must her til lands jeg, så mye folk syter og klager over hvor mange dødsulykker vi har osv osv.

Nei... ikke helvette om jeg gir meg heller.
let også på nettet etter noe seom helst av papirer på bremsene

Jeg fikk godkjent en passat 1.8t med bremser som var altfor store ut ifa det "trangsynet" mente. Etter å ha lett på nettet natt inn og natt ut fant jeg ut at men kunne har stage 4 bremser fram og stage 1 bak og at bremse avvik da ikke ble mer enn 5% og godkjenning godtar 7% dette har men hvordan abs funker osv. skal ikke gå helt god for disse tallene siden jeg gjorde dette i mai i år og bilen er nå solgt. Fikk den så godkjent men måtte forklare han på biltrangsynet hva reglene var rundt bremser. det med % avik fram og bak. Jeg hadde ikke noe TUV papirer på dette men fikk det gjennom tilslutt.

Håper du får dette godkjent,har selv startet med godkjenning av min mk1 med 4agze.

#205473  av jumbo

cameleon skrev:Nå ble jeg informert av en venn av meg på biltilsynet om framgangsmåten for å få det billigst mulig og på rett måte. Man må først søke om dette. Man vil da bli (i så og si alle tilfellene) innkalt hos biltilsynet med bilen, slik at de kan se at alt er orginalt og i skjønneste orden. Deretter må du gi de papirer på at en slik konvertering er mulig. Gir de deg ja som svar så er det bare å sette i gang.

om du blir knepet i å montere motor før du har søkt om det så kan de kreve full betaling, pluss straffegebyr, pluss bot. med andre ord et helvetes beløp.
Har tenkt mye på det samme, skal kjøre prosjekt på egen godkjenning nå før jul, men har vel egentlig "planen klar".

Selv om dette er rimelig gjennomsiktig, er det fremdeles fint lite de kan gjøre for å motvirke det:

OM de kaller meg inn etter jeg søker for å bekrefte at bilen er original, kommer jeg helt enkelt til å si at jeg allerede har skrudd bilen FRA HVERANDRE, dvs at den ikke er flyttbar og derfor heller ikke kan fremstilles for kontroll.

Det de KAN gjøre som svar på dette (i verste fall) er å kreve skiltene innlevert. De kan ikke gi meg noen bot for å demontert bilen min uten å avskilte den først - da måtte man jo avskilte bilen hver gang man skal gjøre noen som helst større reparasjon...

Det de uansett IKKE for gjort er å kreve meg noe som helst for å ha montert feil motor før søknaden er innvilget - hvilket er hele poenget. Om de krever avskilting ettersom jeg nekter å fremvise for kontroll er det HELT greit.

#205481  av Zepticon

Er veldig intresert i dette jeg også... Akkurat HVA må til og HVORDAN skal man gå frem for at en bil skal bli godkjennt?

Eksempelvis min Mazda 626 som ble levert med 1.8 og 2.0 motor.
Den typen 2.0 som min ble levert med har 115hk, og 1,8'en har 105.
Planen var å bytte til 2.0, og sette i en del deler (kansje tilogmed hele motoren) fra j-spec utgaven av denne som har 170hk (kammer, stempler innsug, downpipes)

Har kikket litt på et mulig Kompressor oppsett men dette blir vell både satan og hellvette å prøve å få godkjennt eller? Klarer såvidt å skaffe papirer på 2.0 så da er vell N/A tuning eneste "lovlige" alternativet?