TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Drag Racing er ikke helt ufarlig :S

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#206214  av sleeper

er en del krefter i sving på det nivået der ja...

#206243  av GhostRider88

sleeper skrev:er en del krefter i sving på det nivået der ja...
ja det er ikke rart at det går galt med tanke på hva de fyller tanken med. Kan si det sånn at det er "litt" sterkere enn vanlig 95 blyfri ;)

#206351  av Stiansen

Heldigvis for mange av de der så er sikkertheten på topp i bilene :wink:
Hvis ikke..They`re all dead :P

#206397  av Kilgallon

Dette så ikke mye trygt ut, ikke noe jeg har lyst til å prøve iallefall.

#206436  av grimfer

Som brann- og redningsmann på dragrace-stevner har jeg ikke sett mye slik dramatikk her i Norge. Men klart det kan skje mye når en top fuel dragster med 7500 nitrometan-hester blåser toppakninga...

Heldigvis er førerne ganske godt beskytta. Og selv om f. eks en brann ser voldsom ut, er den gjerne ikke så veldig varm, og det brukes en blanding av CO2 og skum i slokning. Det kjøler raskt ned...

De brannene vi kunne se her, var for det meste motoroljebranner. Nitrometan brenner med usynlig flamme. Det er det jeg helst vil unngå å oppleve...

#206453  av sleeper

grimfer skrev:Som brann- og redningsmann på dragrace-stevner har jeg ikke sett mye slik dramatikk her i Norge. Men klart det kan skje mye når en top fuel dragster med 7500 nitrometan-hester blåser toppakninga..
må bare kvelrulere litt...en top fueler har ikke topp pakning... :wink:

#206471  av GhostRider88

grimfer skrev:Som brann- og redningsmann på dragrace-stevner har jeg ikke sett mye slik dramatikk her i Norge. Men klart det kan skje mye når en top fuel dragster med 7500 nitrometan-hester blåser toppakninga...

Heldigvis er førerne ganske godt beskytta. Og selv om f. eks en brann ser voldsom ut, er den gjerne ikke så veldig varm, og det brukes en blanding av CO2 og skum i slokning. Det kjøler raskt ned...

De brannene vi kunne se her, var for det meste motoroljebranner. Nitrometan brenner med usynlig flamme. Det er det jeg helst vil unngå å oppleve...
det nermeste vi kommer slike ulykker her i Norge må vell være når Harrald i fra senkveld på tv2 skulle prøve ut en dragster, og like før han skulle starte så bomgira han så hele girkassa røyk... ikke billig reprasjon akkurat :P

#206496  av sleeper

GhostRider88 skrev:
grimfer skrev:Som brann- og redningsmann på dragrace-stevner har jeg ikke sett mye slik dramatikk her i Norge. Men klart det kan skje mye når en top fuel dragster med 7500 nitrometan-hester blåser toppakninga...

det nermeste vi kommer slike ulykker her i Norge må vell være når Harrald i fra senkveld på tv2 skulle prøve ut en dragster, og like før han skulle starte så bomgira han så hele girkassa røyk... ikke billig reprasjon akkurat :P
er i det kverulerende hjørnet i dag...

det var ikke i norge, men i england..

#206505  av grimfer

sleeper skrev:
grimfer skrev:Som brann- og redningsmann på dragrace-stevner har jeg ikke sett mye slik dramatikk her i Norge. Men klart det kan skje mye når en top fuel dragster med 7500 nitrometan-hester blåser toppakninga..
må bare kvelrulere litt...en top fueler har ikke topp pakning... :wink:
Nå skal ikke jeg være altfor påståelig, er ikke noen mekaniker, men så vidt jeg vet, bruker top fuelere (etter amerikansk regelverk) kobberpakninger med o-ringer som er nedfelt i øvre del av sylinderne... Så hvis det stemmer, må det vel kalles en slags toppakning...

#206506  av grimfer

GhostRider88 skrev:

Vi har nok sett en del verre ting enn det, vi har hatt noen stygge smell i railsen og jeg så selv en top fueler blåse toppen bare 20 meter fra meg i det den passerte 402 meters merket... Og en overtent pro mod (tror jeg), og en haug med knuste differ, girkasser, blåste bunnpanner osv. Men ingen personskader de siste åra, heldigvis.

I sommer hadde vi gressbrann også!

#206541  av toyota_mr2

utroli nokk åverler dem di krasja ikke alle men flesteparten
:shock: