TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Datsun med "litt" Toyota-bits ...

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#201498  av TurboKnut

Man kan ha det bra morro med 1200 motoren også......
Vedlegg
1200burn.jpg
1200burn.jpg (28 kiB) Vist 2764 ganger

#201501  av sindrejl

TurboKnut skrev:Man kan ha det bra morro med 1200 motoren også......
ekke mye original 1200 motor det der ......

#206425  av TurboKnut

VeilSide skrev: Blant annet noe av det som krever litt planlegging ...
Hvordan går det med prosjektet?

#206650  av VeilSide

Jeg holder på med prosessen med å gjøre den i stand igjen karroserimessig og håper på å ha skilt og ny midlertidig motor klar til neste sesong (fremdeles nissanmotor). ;)

#206676  av TurboKnut

Har en kamerat i England som har en litt nyere utgave av bilen din (120 Y). Han kjører med CA18ET motor og har ca 170 hk i den.
Vedlegg
ENG.jpg
ENG.jpg (46.1 kiB) Vist 1576 ganger
180YT186.jpg
180YT186.jpg (27.3 kiB) Vist 2613 ganger

#206684  av VeilSide

Det er også mitt første mål. En må nok lære å krype før en kan springe ;)

#208774  av VeilSide

Da har jeg endelig fått satt i gang. Jeg skriver om prosjektet på litt andre forumer også så det kan virke litt tatt ut fra løse luften det jeg skriver noen ganger men det får dere leve med ;)

#208775  av VeilSide

Da fikk jeg bildene inn på datamaskinen endelig. Det blir sikkert MANGE bilder men det får dere bare leve med. Kom med forslag til ting og hvordan forskjellige situasjoner kan løsest. Jeg kan langtifra alt ;)

Jeg har ingen bilder fra før jeg startet så dette er bilder fra dag 2. Dag en var ren demontering men det forstår dere vel.

Uansett ... dette var det jeg kom til i forrigår når jeg hadde en liten økt ...
Bilde

Jeg hadde ett lite problem med at skjermene hang fast i frontfangeren. Boltene imellom hadde satt seg bom fast ...
Bilde

Etter noen forsøk med litt rustløser så gav vi opp og tok heller frem noe vi viste ville gjøre jobben
Bilde

Fronten trenger nok litt pleie før den er helt iorden igjen
Bilde
Bilde

Etter å ha tatt vekk det meste i front så var det å ta en titt over hvordan resten bak der hadde det. Ikke helt 100 men ikke verre enn at jeg tror selv med mine kunnskaper (og ved litt hjelp) så skal jeg greie å fikse til dette her.
Bilde
Bilde
Bilde

En ting som var rimelig enkel å se at jeg måtte bytte var dette her. Trenger sikker ikke si så mye ...
Bilde
Bilde

Men så kom jeg over noe jeg likte litt mindre. Dette er fra innerskjerm til der disse luftekanalene rett under frontruten er om dere skjønner. Dette er høyre side av bilen og det var ett tilsvarende lite på venstre side (trenger sikkert bare bilde av det ene).
Bilde

Så tar vi en liten titt i motorommet. Skriver ikke allverdens her da det enda er en stund til dette blir ett område jeg kommer til å jobbe med.
Bilde

Så tar vi en liten kjapp titt inni. Første jeg skal gjøre er å få sjekka gulvet skikkelig. Begynner nå snart med å skrape og pusse dette slikt det blir 100%
Bilde
Bilde

Men dere så det sikkert på det første bilde at Datsunen ikke trenger stå alene. Det blir prosjektet etter denne (eller det blir sikker litt på samme tiden).
Bilde

Fattern har enda ett prosjekt som skal tas om en goood stund ...
Bilde

Da var det bare å lukke døra til garasjen ...
Bilde

... for å gå inn for å få seg en liten matbit Så var det å gi kompis litt mat og ta helt kveld:
Bilde

Jeg har skippa masse interiørbilder og bilder av dørene f.eks men vist noen vil se noen bilder av noe eller en spesiel bit av en spesiell del så bare gi beskjed så legger jeg ut bilde. Alle bildene finnest forresten i større format. Bare få åpna bilde for seg selv så ser dere i adressen at det står "tn_". Fjern dette og så har dere url`en til bildene i fullformat.
Sist redigert av VeilSide den 27 nov 2006 22:51, redigert 1 gang totalt.

#209450  av VeilSide

PÃ¥ fredag kom det en liten pakke i posten :D

Bilde

#209452  av VeilSide

Tok en liten time i garasjen i dag for å ikke la prosjektet få stå over flere dager der jeg ikke gjør noenting.

Dagens økt var å begynne bak på bilen og demontere meg fremover. Startet med å ta av bagasjelokket og ta av lyktene. Lyktene må jeg nok kanskje få skaffa meg nye ellers så må jeg få fikset dem på en eller annen måte.

Bagasjerommslokket:
Bilde
Bilde

Lyktene (her ser dere høyre lyktesats ikke er helt som den skal være:
Bilde

Så langt så godt:
Bilde

Da var det å ta av den bakre blikkrenna:
Bilde

Den ble jo litt søt uten renna bak. Kankje jeg skal gå for uten den? Hva synes dere?
Bilde

Deretter var det hattehylla som stod for tur. Den var an den hjemmelaga sorten så den skal kasserest (eller leggest vekk en plass). Får heller lage til noe nytt som ser litt bedre ut.

Vips ute etter mange, mange skruer:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Her fant jeg litt mere arbeid:
Bilde
Bilde

Ellers så tinga ud til å være i "ok" stand der bak. Gulvet må nok sandblåsest, pussest og gjerne få litt nytt metall. Hjulbrønnen er fjerna men jeg tror ikke jeg kommer til å legge i en ny. Eller vist noen har en liggende og vil selge meg så selvfølgelig hadde det vært det beste:
Bilde

Det mangler litt bak på kanten til bagasjerommet så her må jeg nok få lagt i litt med litt sveis og så kappe det til slikt hele kanten er der igjen:
Bilde

Rett før jeg la inn årene før dagens økt så tok jeg også ut sidevinduene ettersom det var en operasjon som gikk relativt fort:
Bilde

Neste økt blir nok å gå frem på bilen igjen for å begynne å ta ut motoren. Ellers så venter jeg på en sveiser som skal få sett på bilen og gi meg ett estimat over hvor lang tid han vil bruke (og ikke minst om han kan dette her. Det er en nabo som er uføretrygdet og som har holdt på så smått med biler).

Men noe jeg lurer på : Er det enkelt å ta ut frontruta og bakruta på disse bilene? Kan jeg ikke bare skjære opp pakningen og ta den ut slikt? Er det noen kiler av noen slag rundt der? Hva vil en ny pakning eventuelt koste?

#209464  av TurboKnut

Synes den ser forbausende hel ut til å være en gammel 1200.

De vanligste ruststedene disse bilene har er foruten de du har tatt bilde av:
Gulvet foran (ved første "knekk" mot torpedoveggen).
Gulvet mot kanalene.
Kanalene (særlig på innsiden av fremskjermene dvs foran døra).
Bakplata (under støtfangeren) -sjekk også fra undersiden av bilen.

Jeg tror ikke noen Datsun 1200 er tett, så den rusta du har på hattehylla kommer nok av at det er litt lekkasje i bakruta di.
Det burde være relativt enkelt å ta ut fram og bakruta - MEN - pakningene er nok stive som stål etter å ha sittet der i 35 år. Dessuten er det mest sannsynlig brukt litt tettemasse som etter noen år blir til det samme som lim - så det er ikke sikkert du får dem ut uten å skjære dem i stykker.
Før du gjør det må du sjekke om du får tak i nye pakninger, det kan kanskje være litt vanskelig.
Ser forøvrig at bilen din er en 1973 modell siden den har runde instrumenter. 1970-midt på sommeren 1972 hadde et rektangulært instrument.

#209467  av TurboKnut

celica_st185 skrev:var endel rust her ja :) Vet du forresten hva vekta er på bilen orginalt?
710 kg.

#209473  av VeilSide

Ja jeg synes den var i relativt god stand jeg også. Gulvet i bilen er forsåvidt nytt men jeg skal sjekke de plassene du nevner. Bakplata titta jeg så smått på i dag når jeg holdt på og den så rimeligt greit ut.

Bilen har jo tross alt hatt MASSE vann i seg så jeg vet den er langtifra tett. Men det skal jeg nok greie å fikse. En plass jeg tror det kan komme inn endel vann er i disse luftehullene på sidene rett bak sidevinduene bak. Virker egentligt ikke helt gjennomtenkte de der ... Ellers så mistenker jeg at det kommer inn vann via luftekanalene fremme under frontruta men jeg har ikke kommet så langt enda att jeg har fått sjekka det der skikkelig opp.

Ang årsmodell så er jeg litt usikker nå ... Forrige eier sa 70-modell men om det er en 73-modell så har det lite å si for min del.

Og ang vekta ... jeg satser på den skal bli litt lettere enn originalt selv om jeg nå i første omgang kun skal sette den i originalstand.

#209496  av TurboKnut

Kan selvfølgelig være at det har vært byttet instrumenter.

70 modellen har ikke varselblink (knapp oppå rattstammen), den har trommelbremser foran og ikke rullebelter.

71 og 72 modellene fikk skivebremser og varselblink og rulleseler kom som standard i 73 når bilen fikk runde instrumenter.