sotevik skrev:Leser på toyotas egne sider.Sitat.Alle motorer bruker litt motorolje, også nye.Så det er nok ikke bare pølsevev.
Ja alle bruker litt olje, men ikke en halvliter olje pr bensinpåfulling. Faktisk så kan en bil som ikke er innkjørt bruke mer olje enn en bil som er innkjørt.
Det er veldig viktig hvordan motoren er laget fra fabrikk . Ved all sponfraskillende bearbeiding oppstår det forandring i overflaten og hvilke bearbeidingsmetode som er blitt brukt og hvor nøyaktig/riktig det har blitt utført er alfa omega.
Det optimale sluttresultatet skal være slik at ved innkjøring av en motor skal stempelringene og sylinderveggene tilslipe seg hverandre under bruk og det er derfor viktig å ta det rolig ved innkjøring, og bytte olje ved max 5000km. Men dette skjer ikke riktig/så bra visst ikke sluttresultatet mikroskopisk sett er uten feil.
Jeg kan nevne noen årsaker som kan forkorte levetiden på en motor og føre til for tidlig og for mye oljeforbruk:
For høy varme ved sponfraskillende bearbeiding, sløft kjæreverktøy og lite nøyaktighet ved bearbeiding. Hvor god bearbeiding og honing sylinderveggene har fått er utrolig viktig for hvor lang levetid motoren får i ettertid, sammen med hvilke service og behandling den får gjennom årenes løp.