TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #207583  av Pingu

Vil bare si til dere som er redd for at biln deres bruker olje at det ikke er noe galt i det. på naf sa de til meg at disse gti bilene bruker litt olje etter en go del kjøring. Det er mere sannsynelig at det er noe galt viss bilen IKKE bruker olje i dete hele tatt =)

#207589  av sotevik

Der er jeg enig med deg,det er jo mekaniske deler i bevegelse,så noe oljeforbruk må en jo regne med.
 #207617  av Ivar

Pingu skrev: Det er mere sannsynelig at det er noe galt viss bilen IKKE bruker olje i dete hele tatt =)
Akkurat DET er pølsevev fra en annen dimensjon. En velholdt motor som ikke er grisekjørt forbruker ikke nevneverdig mellom oljeskift.
 #207628  av Mr2Even

Ivar skrev:
Pingu skrev: Det er mere sannsynelig at det er noe galt viss bilen IKKE bruker olje i dete hele tatt =)
Akkurat DET er pølsevev fra en annen dimensjon. En velholdt motor som ikke er grisekjørt forbruker ikke nevneverdig mellom oljeskift.
Enig med deg der, men det er nok en grense før det begynner å bli mye. Også må man først finne ut hva årsaken til oljeforbuket er, om det bare lekker eller om det er slitt motor som er problemet. Da er det lurt å måle avgassen og se om det er der oljen forsvinner..

Fant forøvrig dette på Mobil1 sin internettside :

It is also not uncommon for a high-performance engine to require a top-up of motor oil every 2,000 miles. (Most manufacturers consider anything better than 1,000 miles between top-ups as "normal.")

#207641  av csstian

Toyota sier at 1 liter per 1000 km er innenfor toleranse.Men må du etterfylle mellom oljeskift på en personbil så er det noe som ikke stemmer helt.Er nå min mening.Min erfaring på Toyota som bruker mye olje er at oljeskjaperingene er fastsotet.Greit av en sportsbil som kjøres hardt kan forbruk litt,men blir det mange liter mellom oljeskiftene er det nå som har skjedd.

#207646  av sotevik

Leser på toyotas egne sider.Sitat.Alle motorer bruker litt motorolje, også nye.Så det er nok ikke bare pølsevev.

#207655  av Mr2Even

sotevik skrev:Leser på toyotas egne sider.Sitat.Alle motorer bruker litt motorolje, også nye.Så det er nok ikke bare pølsevev.
Ja alle bruker litt olje, men ikke en halvliter olje pr bensinpåfulling. Faktisk så kan en bil som ikke er innkjørt bruke mer olje enn en bil som er innkjørt.

Det er veldig viktig hvordan motoren er laget fra fabrikk . Ved all sponfraskillende bearbeiding oppstår det forandring i overflaten og hvilke bearbeidingsmetode som er blitt brukt og hvor nøyaktig/riktig det har blitt utført er alfa omega.

Det optimale sluttresultatet skal være slik at ved innkjøring av en motor skal stempelringene og sylinderveggene tilslipe seg hverandre under bruk og det er derfor viktig å ta det rolig ved innkjøring, og bytte olje ved max 5000km. Men dette skjer ikke riktig/så bra visst ikke sluttresultatet mikroskopisk sett er uten feil.

Jeg kan nevne noen årsaker som kan forkorte levetiden på en motor og føre til for tidlig og for mye oljeforbruk:
For høy varme ved sponfraskillende bearbeiding, sløft kjæreverktøy og lite nøyaktighet ved bearbeiding. Hvor god bearbeiding og honing sylinderveggene har fått er utrolig viktig for hvor lang levetid motoren får i ettertid, sammen med hvilke service og behandling den får gjennom årenes løp.

#207678  av Ivar

sotevik skrev:Leser på toyotas egne sider.Sitat.Alle motorer bruker litt motorolje, også nye.Så det er nok ikke bare pølsevev.
Les det jeg skrev en gang til. En motor skal ikke bruke nevneverdig mellom oljeskift. En skamkjørt motor er sjelden en helt frisk motor.

#207741  av sotevik

Ja Ivar, da er vi jo enige da.

#207771  av Ivar

sotevik skrev:Ja Ivar, da er vi jo enige da.
Jepp. Nå skal det sies at de aller fleste 3S-GE har blitt kjørt hardt en gang eller to så det skal en del til for å unngå oljeforbruk på brukt bil. Nok om det. (Captain Obvious to the rescue!)

#208069  av Pingu

det jeg ville frem til er alle som bekymrer seg for at bilen bruker litt olje, kanskje jeg skrev litt feil. men bilen skal bruke litt olje :)

#208088  av Ivar

Pingu skrev:det jeg ville frem til er alle som bekymrer seg for at bilen bruker litt olje, kanskje jeg skrev litt feil. men bilen skal bruke litt olje :)
Nei, det er jo det som er hele poenget. Motoren skal ikke bruke nevneverdig med olje i utgangspunktet, men de aller fleste gjør det pga at de lever et hardt liv. Det er ikke krise så lenge man passer på at motoren har tilstrekkelig med olje.

#208139  av celica4ever

men blir ikke draget dårligere hvis den bruker olje ? i forhold til en som ikke bruker olje?

#208140  av celica4ever

men blir ikke draget dårligere hvis den bruker olje ? i forhold til en som ikke bruker olje?

#208141  av ErikG

Du får en dårligere forbrenning ved at olje kommer inn i forbrenningskammeret. Samme er det der veivhusventilasjonen går rett i innsuget. Derfor monterer mange en oil-catch tank for å slippe olje i forbrenningskammeret.