TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen generelle spørsmÃ¥l om NA tuning!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #210025  av Zepticon
 
Hei folkens....
Etter at jeg nå ahr styla bilen (sjekk signatur/Show&Shine :D ) synes jeg ikke det passer seg at den går så dårlig som den gjør. Derfor driver jeg sånn smått å planlegge litt trimming på den.
Nå står det en 1.8l motor på 105 hester i den. Denne tenkte jeg å bytte med en 2.0 liter (bilen ble levert med denne orginalt, der eneste forskjell var motoren). Dette satser jeg på at jeg vil få godkjennt på biltilsynet om jeg skaffer de rette papirene. Vil heller ikke få noen ekstra kostnader med effektøkning fordi bilen ble registrert i norge i 1994.

Denne 2.0 literen ble levert i europa og amerika med 115hk og kompresjon på 9:1, mens den oppgraderte japanske utgaven hadde 170hk og kompresjon på 10,7:1. Motorene er helt identiske (samme blokk) så delene kan byttes mellom hverandre. Planen foreløpig er å bruke kammer og stempler fra den japanske utgaven i en europeisk utgave for å hente ut litt ekstra hester. Dette har blitt gjort av flere Probe og MX6 eiere så regner med det fungerer.

Men hvilke andre alternativer har jeg? Jeg har liten peiling på det som foregår under panseret på en bil, har aldri mekket noe selv, men en plass må man starte! Og derfor vil jeg finne ut mest mulig om alternativene.

Etter litt søking på nettet kom jeg over denne : http://www.importperformanceparts.net/ siden som solgte veldig mye "tuning deler". Men hva trenger jeg egentlig? Fikk også anbefalt ny tenning herfra: http://www.msdignition.com/
Men må jeg gå lengere? Nye dyser? Større bensinpumpe? Datasprut?

Har jo lest litt om smidde stempler, og diverse, og at man porter og polerer innsuget, skaffer nye grenrør, nye kammer osv, men kunnskapen om hvordan, og hva jeg trenger for å trimme motoren uten turbo eller kompressor er tynn.

Såe det jeg er ute etter er vell en slags "liste" over hva jeg bør gjøre først og i hvilken rekkefølge jeg bør gjøre det, for å få motoren min fra de 115hk den blir levert med, og forbi 150hk merket. Hvem leverer det jeg trenger? Hva trenger jeg? kan det skaffes i norge?

Og ja, jeg veit dette koster penger, og at ytelsen ikke står i sammenheng med det det koster, men bilen kosta 50k ny, og jeg har kosta på den 50k bare på utseende, såe da er det for seint å snu nå!


PS: veit jeg ikke har Toyota( :lol: ) men tenkte at denne tråden kunne fungere som en slakt generell NA guide om jeg får noe info.

 #210037  av Larsen
 
Har du luftmengdemåler. Hvis ikke kan det bli dyrere. Luftmengdemåler greier som regel å kompensere for litt økning i effekt. Hvis da har map sensor så må du nok gå ny motorstyring. Kan jo eventuelt bruke de billigere typene som greddy e-manage.

 #210046  av sindrejl
 
ny motor og snurrbo! :D

 #210057  av TOYPARTS
 
hvorfor ikke bare kjøpe den motoren med 170hk? :wink:

 #210061  av Andreazz
 
Får du ikke disse bilene i en V6 utgave å? Motor, bremser og hjuloppheng fra en sånn kanskje? Så får du fin motorlyd med på kjøpet også!

 #210063  av Zepticon
 
1 - Har luftmengdemåler ja (om det er den tingen som sitter mellom filter og innsuget).
2 - Turbo = aldri godkjennt hos BT. Gidder ikke kjøre ulovlig, og så slite resten av livet pga et regresskrav fra forsikringselskapet om jeg kræsjer.
3 - 170Hk utgaven er et mareritt å koble opp i europeiske utgaver fordi den har et fancy turtallsavhengig innsugsystem (tror det heter VRIS) og "distributorless ignition" elns.
4 - Får dem med V6 ja, men heller ikke det blir godkjennt pga denne ble bare levert som Combi (jeg har sedan) og derfor mangler noen karosseriforsterkninger. j-spec V6 er god for 200 gamp så har seff lyst på det...

 #210237  av Zepticon
 
noen må da ha peiling på NA tuning eller vite hvor jeg kan skaffe meg peiling? 8)

 #210243  av Morten
 
Er nok ikke så mange her inne med kunnskap/erfaring på mazda sine motorer. Du spør tross alt om ganske spesifikke ting som hvor du kan få kjøpt mazda-tuning deler osv. :wink:

Hvis du ønsker å sette deg litt inn i NA-trim på mer generelt nivå så kan jeg anbefale denne boka som et greit sted å starte: http://www.amazon.co.uk/Four-stroke-Per ... F8&s=books

 #210246  av Zepticon
 
Morten skrev:Er nok ikke så mange her inne med kunnskap/erfaring på mazda sine motorer. Du spør tross alt om ganske spesifikke ting som hvor du kan få kjøpt mazda-tuning deler osv. :wink:

Hvis du ønsker å sette deg litt inn i NA-trim på mer generelt nivå så kan jeg anbefale denne boka som et greit sted å starte: http://www.amazon.co.uk/Four-stroke-Per ... F8&s=books
Se der ja... er sånnt jeg er ute etter. :D
Bestillte den boka nå jeg så er det lesestoff i jula... Ang de delene jeg spør etter så er det fordi jeg copy/paste'a fra mazda-ogn, så det kan dere bare overse... Er mest intresert i å finne ut hvordan NA tuning foregår i detalj oh hvilke deler som bør skiftes.