Hei folkens....
Etter at jeg nå ahr styla bilen (sjekk signatur/Show&Shine
) synes jeg ikke det passer seg at den går så dårlig som den gjør. Derfor driver jeg sånn smått å planlegge litt trimming på den.
Nå står det en 1.8l motor på 105 hester i den. Denne tenkte jeg å bytte med en 2.0 liter (bilen ble levert med denne orginalt, der eneste forskjell var motoren). Dette satser jeg på at jeg vil få godkjennt på biltilsynet om jeg skaffer de rette papirene. Vil heller ikke få noen ekstra kostnader med effektøkning fordi bilen ble registrert i norge i 1994.
Denne 2.0 literen ble levert i europa og amerika med 115hk og kompresjon på 9:1, mens den oppgraderte japanske utgaven hadde 170hk og kompresjon på 10,7:1. Motorene er helt identiske (samme blokk) så delene kan byttes mellom hverandre. Planen foreløpig er å bruke kammer og stempler fra den japanske utgaven i en europeisk utgave for å hente ut litt ekstra hester. Dette har blitt gjort av flere Probe og MX6 eiere så regner med det fungerer.
Men hvilke andre alternativer har jeg? Jeg har liten peiling på det som foregår under panseret på en bil, har aldri mekket noe selv, men en plass må man starte! Og derfor vil jeg finne ut mest mulig om alternativene.
Etter litt søking på nettet kom jeg over denne : http://www.importperformanceparts.net/ siden som solgte veldig mye "tuning deler". Men hva trenger jeg egentlig? Fikk også anbefalt ny tenning herfra: http://www.msdignition.com/
Men må jeg gå lengere? Nye dyser? Større bensinpumpe? Datasprut?
Har jo lest litt om smidde stempler, og diverse, og at man porter og polerer innsuget, skaffer nye grenrør, nye kammer osv, men kunnskapen om hvordan, og hva jeg trenger for å trimme motoren uten turbo eller kompressor er tynn.
Såe det jeg er ute etter er vell en slags "liste" over hva jeg bør gjøre først og i hvilken rekkefølge jeg bør gjøre det, for å få motoren min fra de 115hk den blir levert med, og forbi 150hk merket. Hvem leverer det jeg trenger? Hva trenger jeg? kan det skaffes i norge?
Og ja, jeg veit dette koster penger, og at ytelsen ikke står i sammenheng med det det koster, men bilen kosta 50k ny, og jeg har kosta på den 50k bare på utseende, såe da er det for seint å snu nå!
PS: veit jeg ikke har Toyota(
) men tenkte at denne tråden kunne fungere som en slakt generell NA guide om jeg får noe info.
Etter at jeg nå ahr styla bilen (sjekk signatur/Show&Shine

Nå står det en 1.8l motor på 105 hester i den. Denne tenkte jeg å bytte med en 2.0 liter (bilen ble levert med denne orginalt, der eneste forskjell var motoren). Dette satser jeg på at jeg vil få godkjennt på biltilsynet om jeg skaffer de rette papirene. Vil heller ikke få noen ekstra kostnader med effektøkning fordi bilen ble registrert i norge i 1994.
Denne 2.0 literen ble levert i europa og amerika med 115hk og kompresjon på 9:1, mens den oppgraderte japanske utgaven hadde 170hk og kompresjon på 10,7:1. Motorene er helt identiske (samme blokk) så delene kan byttes mellom hverandre. Planen foreløpig er å bruke kammer og stempler fra den japanske utgaven i en europeisk utgave for å hente ut litt ekstra hester. Dette har blitt gjort av flere Probe og MX6 eiere så regner med det fungerer.
Men hvilke andre alternativer har jeg? Jeg har liten peiling på det som foregår under panseret på en bil, har aldri mekket noe selv, men en plass må man starte! Og derfor vil jeg finne ut mest mulig om alternativene.
Etter litt søking på nettet kom jeg over denne : http://www.importperformanceparts.net/ siden som solgte veldig mye "tuning deler". Men hva trenger jeg egentlig? Fikk også anbefalt ny tenning herfra: http://www.msdignition.com/
Men må jeg gå lengere? Nye dyser? Større bensinpumpe? Datasprut?
Har jo lest litt om smidde stempler, og diverse, og at man porter og polerer innsuget, skaffer nye grenrør, nye kammer osv, men kunnskapen om hvordan, og hva jeg trenger for å trimme motoren uten turbo eller kompressor er tynn.
Såe det jeg er ute etter er vell en slags "liste" over hva jeg bør gjøre først og i hvilken rekkefølge jeg bør gjøre det, for å få motoren min fra de 115hk den blir levert med, og forbi 150hk merket. Hvem leverer det jeg trenger? Hva trenger jeg? kan det skaffes i norge?
Og ja, jeg veit dette koster penger, og at ytelsen ikke står i sammenheng med det det koster, men bilen kosta 50k ny, og jeg har kosta på den 50k bare på utseende, såe da er det for seint å snu nå!
PS: veit jeg ikke har Toyota(


Mazda 626 GT - 2.5 V6Â KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec