TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Meldt meg inn i klubben til Kennethx

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#211247  av Speeder

kennethx skrev:Resten tror jeg skal holde ganske bra. Girkassen tåler ikke rivstarter med slicks(blir for stort moment), men får heller stille med vanlige dekk på drag.
:wink:
SÃ¥ kassen er trolig det svakeste ledd etter diff....

Husker Pedern sin mellomaksling for noen år siden, dreid 180grader på midten, når klarer du det? :wink:

#211282  av cs2451

fikk en gang vite at Mazda 323 Gtr ikke tålte å spinne på 1. gir. Vet ikke om dette stemmer. men han som sa det eigde en på den tiden. og han tok knekken på drivverket sitt ved å spinne litt.
Nå skal jo jeg si at det drivverket har fått kjørt seg hos meg. Mange mange rivstarter med oppgradert av på clutch. Men har alltid tatt opp slarket. Men en gang må det jo gå til helvette :?

#211355  av kennethx

Speeder skrev:
kennethx skrev:Resten tror jeg skal holde ganske bra. Girkassen tåler ikke rivstarter med slicks(blir for stort moment), men får heller stille med vanlige dekk på drag.
:wink:
SÃ¥ kassen er trolig det svakeste ledd etter diff....

Husker Pedern sin mellomaksling for noen år siden, dreid 180grader på midten, når klarer du det? :wink:
Vel, alt er relativt. Kassen er svakere en mellomakslingen. Men om du har sett på den mellomakslingen, så forstår du det. Kunne jo satt den på en buss, makan til robust mellomaksling. Så det er ikke tema å vri DEN mellomakslingen.

Toyparts raste torsendiff på den hvite MKIV som han hadde. hva skjedde da, jo, han vrei mellomakslingen 180 grader, eller mer 720 grader til den knakk, girkassen overlevde. GT4 mellomakslingen er kraftigere en supra MKIV. Nå er jo CS brukt i WRC, uten at jeg vet hvordan reglene var den gangen på tidlig nittitallet. Men det aner meg at de IKKE kjørte med den girkassen som står i bilen de selger til almenheten. Jeg vet som sagt ikke hvordan reglene var, men kansje de MÅTTE bruke mellomakslingen som bilen var "masse produsert" med? Det forklarer i allefall at de har en monster mellomaksling men ikke en girkasse/diff som står i forhold.

Jeg vet at girkasse ikke tåler rivstarter med slics, så da gjør jeg helt enkelt ikke det. Den tåler det helt fint med gatedekk, det er tross alt dekkene/dekket som avgjør hvor stort moment som må omstettes i drivverket. Så da er det ikke noe problem. Torsen diff er noe dritt, og tåler ikke en dritt, så da bosser vi det og setter inn lamelldiff :wink:

#211723  av cs2451

Kjørte bilen min på henger til voss. Men har kjørt noen km nå, og den funker helt fint med bare framhjulstrekk. Går fint å rygge og.