TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av clutch.....??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #211534  av WaxFraq

heisan godtfolk!!

da ser det ut til at jeg må bytte clutch på turbo'n...doh..!

å da er spørsmålene som følger..

*kan dette gjøres uten å rive ned motor??
*er den orginale turbo clutchen bra nok, eller lønner det seg å slenge på et par laken??
*hvor mye skal eventuellt toyota ha for å bytte..??? (ohh..)

ser ut til at det er værre når det er relativt kaldt...merker det godt hvis jeg skal ha den til å lade skikkelig allerede i 3. å det er jo faan ikke bra..!
:cry:

men, hvis noen av dere med erfaring kunne svart, så hadde det vært nyydelig...! 8)
 #211535  av Ivar

WaxFraq skrev:heisan godtfolk!!

da ser det ut til at jeg må bytte clutch på turbo'n...doh..!

å da er spørsmålene som følger..

*kan dette gjøres uten å rive ned motor??
*er den orginale turbo clutchen bra nok, eller lønner det seg å slenge på et par laken??
*hvor mye skal eventuellt toyota ha for å bytte..??? (ohh..)

ser ut til at det er værre når det er relativt kaldt...merker det godt hvis jeg skal ha den til å lade skikkelig allerede i 3. å det er jo faan ikke bra..!
:cry:

men, hvis noen av dere med erfaring kunne svart, så hadde det vært nyydelig...! 8)
Girkassen kan du ta av uten å ta ut motoren. Det er mulig du må ta ut stikkakslingene, men det er jeg ikke sikker på. Den originale clutchen holder i plenty til en vanlig turbo. Hvor mye Toyota tar vet kun Toyota selv.

#211542  av Nils

Bytta akkurat på min gti. Vet ikke om priser er sammenliknbart. Toyota tok 5000Kr. 2200Kr i deler, resten var arbeid.

#211548  av mr2cato

Toyota Hegre i Sandnes skulle ha 7000,- for den jobben + det var 2 ukers ventetid.

Da ble det heller gjort i grasjen, selv om jeg ikke anbefaler det. burde helst ha grav eller løftebukk etter min mening :P

#211557  av WaxFraq

akkurat, det var akkurat det jeg var litt redd for...
løftebukker burde man hatt på blåresept..!

men hvis det ikke er værre en 5-7 store, så må det jo kanskje gå bra da... :roll:

takker for svar...!

#211674  av celicagt4205nord

toyota Nordvik beregner 19!!!!timer på clutchbytte på 3.gen 3sgte i mr2!slå den!så den ble nok byttet i en garasje...det er kukent men det går med litt banning...brukte jekk for å få kassen montert igjen...

#211900  av WaxFraq

hmm...er det reelt med 19 timer da?? brukte dere mange timer dere som bytta selv da?? hørtes jo ikke ut som et "kvelds-prosjekt" da...hmm.. weekend??? hehe..

men hvis det tar "19" timer, så blir det jo kostende rimelig mye å da...

kontakta toyota i dag..han skulle se på det i morgen...får høre hva han sier...

#211918  av ArildM

Er man flink går vel clutch bytte på en dag, skifta girboks på en avensis på en kveld uten bukk, så da burde vel clutch kunne byttes på noenlunde samme tid.

#211924  av WaxFraq

jau, akkurat...vi får se hva dem sier i morgen...
vet ikke om det er verdt å få tak i en efmotor clutch i stede..?
litt forsterket den da...i don't know..koster bare 1200,- mer da... erfaringer???

#211966  av celicagt4205nord

WaxFraq skrev:hmm...er det reelt med 19 timer da?? brukte dere mange timer dere som bytta selv da?? hørtes jo ikke ut som et "kvelds-prosjekt" da...hmm.. weekend??? hehe..

men hvis det tar "19" timer, så blir det jo kostende rimelig mye å da...

kontakta toyota i dag..han skulle se på det i morgen...får høre hva han sier...
vet ikke helt hvor mange timer som ble brukt men det ble et 3mnd prosjekt pga venting på deler å feile deler så ble det gjort litt mer da kassen hadde flere feil..men brukte nok sikkert 4-5 ettermiddager på skruinga...men med dårlige arbeidsforhold ingen bokk å sånne hjelpemidler..den kassa er svinetong!!

#212030  av WaxFraq

jeg har da ikke fått noe svar fra toyota namsos..men det virker jo som at det kanskje kan være grit å få noen til å gjøre det..
hvis det er "bakvendt" arbeid, spesiellt uten bukker/grav..hmm..
vi får se.. :wink:

#212064  av mralp

Har byttet både motorer og clutcher noen ganger helt alene, uten bukk eller grav. Etter hver gang har jeg slått meg selv i hue og sagt "aldri igjen". Himla tungt alt skal være!
Drittjobb som spiser ei helg når jeg jobber alene. Neste gang skal jeg sette det bort, tror jeg.... :lol:

#213090  av WaxFraq

hehe...kjenner til det ja...
har vært med på en del bytting jeg også..men når det kommer til denne bilen, så vil jeg at det skal være 110% rett alt...! ikke noe tull..!

så jeg setter den vel inn i januar tenker jeg...
det lokale toyota verkstedet skulle ha 2600,- for clutchen..også regna dem ca. 6 timer på bytte...det synes ikke jeg er så sinnsykt jeg...! :wink: