TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toning av ruter

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #212622  av Skylar

Hva sier egentlig loven om dette?

Hvor mørk kan bakruten og sidevinduene bak være ?
Og er det lov med film og spray eller må det være orginal tonet fra fabrikk?
Og hva med siderutene foran?

#212632  av sx-4-ever

Sideruter bak og bak vindu kan du så og si ha så mørke du selv ønsker. Sideruter forann ville jeg ikke sota :P Da blir det bare bråk..

#212699  av Kilgallon

Spray ville jeg ikke valgt. Er et helvette og fjerne.
Men det er en viss prosent du kan tone vinduene, men husker ikke prosent satsene.

#212704  av Jon Are

Bakruten tror jeg faktisk du kan tette helt viss du vil. men da må du av en eller annen grunn fjærne speile inne bilen.
Har du ikke sett alle kassebilene med masse reklame for ting, noen av de har jo lakt på vinyl over hele bilen bak, de har jo ikke kjangs til å se noe gjennom bakruta.
Så derfor tror jeg man kan f.eks spraye bakruta helt svart viss man vil. (Ikke at jeg skjønne hva man skal med svart bakrute men... :lol: )

#212741  av BrennaRacing

Jon Are skrev:Bakruten tror jeg faktisk du kan tette helt viss du vil. men da må du av en eller annen grunn fjærne speile inne bilen.
Har du ikke sett alle kassebilene med masse reklame for ting, noen av de har jo lakt på vinyl over hele bilen bak, de har jo ikke kjangs til å se noe gjennom bakruta.
Så derfor tror jeg man kan f.eks spraye bakruta helt svart viss man vil. (Ikke at jeg skjønne hva man skal med svart bakrute men... :lol: )
Det er faktisk feil :lol: Man kan sote siderutene bak og bakruta ganske mye, men man må ha mulighet til å se lysene fra utrykkningskjøretøyer godt gjennom...

Siderutene foran er ikke lov til å sote uansett...Men tror ikke det er no politiet henger seg opp i så ofte...Jeg ble hvertfall aldri stoppet for det når jeg hadde den forrige bilen min

#212746  av Jon Are

BrennaRacing skrev:
Jon Are skrev:Bakruten tror jeg faktisk du kan tette helt viss du vil. men da må du av en eller annen grunn fjærne speile inne bilen.
Det er faktisk feil :lol: Man kan sote siderutene bak og bakruta ganske mye, men man må ha mulighet til å se lysene fra utrykkningskjøretøyer godt gjennom...

Siderutene foran er ikke lov til å sote uansett...Men tror ikke det er no politiet henger seg opp i så ofte...Jeg ble hvertfall aldri stoppet for det når jeg hadde den forrige bilen min

oki.
Men hva med de kassebilene som har dekt hele bakruta men vinyl da?

#212764  av BrennaRacing

Levert sånn standard, da er jo alt lov :lol:

#212769  av Jon Are

Rare greier. :o

#212774  av BrennaRacing

Det rareste er at jeg tror at man må ha speil uansett...Jeg satt på med en varebil uten vindu mellom førersetet og lasterom, så man hadde absolutt ingen mulighet til å få sett bakover, men den hadde speil :lol:

#212779  av jumbo

Litt psyko å forlange en viss grad gjennomsiktighet på bakruta når det er en haug biler som leveres originalt UTEN bakrute i det hele tatt...

#212781  av Kilgallon

BrennaRacing skrev:Det rareste er at jeg tror at man må ha speil uansett...Jeg satt på med en varebil uten vindu mellom førersetet og lasterom, så man hadde absolutt ingen mulighet til å få sett bakover, men den hadde speil :lol:
Ekstrautstyr :D hehe

#213186  av st205gt4

Fra Lovdata
§ 31-1. Generelt om vindu

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.
Fra ECE Regulation nr. 43(Ikke direkte sitert)
Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i dørrutene foran ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser
Dette betyr da at det er rom for å sote sidevinduer bak. Når det gjelder bakruta så tolker jeg det dithen at alle biler hvor det originalt er montert innvendig speil IKKE er tillatt med soting(MIN TOLKNING!).
Her kan det nok være skjønnsmessige vurderinger.

Dette er hva jeg,på stående fot, finner om emnet.

Er jo bare å ringe trafikkstasjonen så få man dette i klartekst.

Min personlige mening er at skal man sote sidevinduene så må ALLE vinduene sotes for å få helheten. En bil hvor de bakre vinduene er sotet mens resten er urørt gir meg fingerkløe og muligens brekninger. Syntes IKKE dette tar seg ut på feks. en celica.
Det rareste er at jeg tror at man må ha speil uansett...Jeg satt på med en varebil uten vindu mellom førersetet og lasterom, så man hadde absolutt ingen mulighet til å få sett bakover, men den hadde speil
Som skrevet over så finnes det jo alltid unntak