Fra Lovdata
§ 31-1. Generelt om vindu
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.
Fra ECE Regulation nr. 43(Ikke direkte sitert)
Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i dørrutene foran ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser
Dette betyr da at det er rom for å sote sidevinduer bak. Når det gjelder bakruta så tolker jeg det dithen at alle biler hvor det originalt er montert innvendig speil IKKE er tillatt med soting(MIN TOLKNING!).
Her kan det nok være skjønnsmessige vurderinger.
Dette er hva jeg,på stående fot, finner om emnet.
Er jo bare å ringe trafikkstasjonen så få man dette i klartekst.
Min personlige mening er at skal man sote sidevinduene så må ALLE vinduene sotes for å få helheten. En bil hvor de bakre vinduene er sotet mens resten er urørt gir meg fingerkløe og muligens brekninger. Syntes IKKE dette tar seg ut på feks. en celica.
Det rareste er at jeg tror at man må ha speil uansett...Jeg satt på med en varebil uten vindu mellom førersetet og lasterom, så man hadde absolutt ingen mulighet til å få sett bakover, men den hadde speil
Som skrevet over så finnes det jo alltid unntak