TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 turbo Girkasse. Trenger bilder og info

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #212789  av WireD

Heisann! Jeg er på jakt etter en girkasse som kan håndtere kreftene jeg skal døtte ut av mazdaen min, og har hørt at MR2 turbo kassa holder litt ekstra krutt..

Hvilken side sitter den på i MR2en?
Tenker på, i mazdaen så sitter den på passasjersiden, og veiva roterer i følgende retning: opp ved radiator, ned ved torpedovegg. Dette må jo stemme over ens med retningen på toyotakassa...
Hvor mye holder den? Noen som har noen bilder av den? FÃ¥r man oppgradert innmat til de? LSD?
Den skal på en FWD mazda, satser da på å bruke klokka til FWD mazdakasse, adapterplate, og custom oppheng og akslinger. :)

please, help me. :wink:
 #212793  av Mr2 Mk2

WireD skrev: Hvor mye holder den?
Hvor mye gamp har/skal du ha?

WireD skrev:Noen som har noen bilder av den?
Tror jeg skal bytte clutch imorgen hva vil du ha bilde av?
WireD skrev:FÃ¥r man oppgradert innmat til de? LSD?
3.Gen har dette originalt (Ikke alle)
 #212797  av WireD

Mr2 Mk2 skrev:

1. Har 310-320 nå, men uten diff, på den kassa bruker nå. Den er på grensen, og med en LSD, samt bane/gateslicks, så er det bye bye til den.
Målet er å komme meg over 400, samt ha en kasse som tåler alt fra køkjøring til pisking rundt bane, med LSD og slicks.

2. Jeg trenger masse bilder av clutch-huset, hvordan clutch-huset er skrudd sammen med gir-huset. fysiske størrelsen på den (total høyde,lengde, bredde), bredde fra og med clutchhus til og med gir-hus, så jeg ser om den får plass nedi der... høyden og bredden på gir-huset, så jeg ser hvordan adapterplaten må lages til. Trenger bilder av giroverføringen etc, så jeg får tenkt ut en god løsning på det.
Har du mulighet til å ta en del closeups, så jeg ser detaljene også? :)

3. trenger ikke ha LSD som standard i mr2-kassa, bare mulighet for å sette i.

Men, det viktigste er jo m.t.p hvilken vei motoren sviver på de, samt hvilken side kassa sitter på, så vi ser om sviveretningen stemmer over ens m.t.p MR2 kasse og mazda GTR motor. :wink:

Tusen takk for hjelpen så langt! :)
Sist redigert av WireD den 15 des 2006 21:25, redigert 1 gang totalt.
 #212801  av Andy_Celica

WireD skrev:
Mr2 Mk2 skrev:

1. Har 310-320 nå, men uten diff, på den kassa bruker nå. Den er på grensen, og med en LSD, samt bane/gateslicks, så er det bye bye til den.
Målet er å komme meg over 400, samt ha en kasse som tåler alt fra køkjøring til pisking rundt bane, med LSD og slicks.

2. Jeg trenger masse bilder av clutch-huset, hvordan clutch-huset er skrudd sammen med gir-huset. fysiske størrelsen på den (total høyde,lengde, bredde), bredde fra og med clutchhus til og med gir-hus, så jeg ser om den får plass nedi der... høyden og bredden på gir-huset, så jeg ser hvordan adapterplaten må lages til.....

3. trenger ikke ha LSD som standard, bare mulighet for å sette i.

Men, det viktigste er jo m.t.p hvilken vei motoren sviver på de, samt hvilken side kassa sitter på, så vi ser om sviveretningen stemmer over ens m.t.p MR2 kasse og mazda GTR motor. :wink:

Tusen takk for hjelpen så langt! :)
mr2 kassa sitter på samme side som på mazdaen, sett forfra så sitter den på høyre side. :D

#212802  av WireD

geeheeelimrende! 8) Dvs. sett forfra, når du drar på med MR2en, så vil motoren "løfte" seg nærmest førerkupe, og "sette" seg bakerst på bilen? :)

#212814  av Ivar

Høyre/venstre på en bil er alltid sett fra førerens perpektiv i førersetet. Slutt å blande dette rundt. Girkassen sitter på venstre side av motoren i en MR2.

#212816  av WireD

forresten, hvor nærme sannheten vil jeg være om jeg hoster ut at mr2 turbokassa er en celica turbo 4wd-kasse, bare i 2wd utførelse...? :)

#212841  av Larsen

WireD skrev:forresten, hvor nærme sannheten vil jeg være om jeg hoster ut at mr2 turbokassa er en celica turbo 4wd-kasse, bare i 2wd utførelse...? :)
Innmaten i kassa skal vist være ganske lik. Noen av mr2 girkassene kom med lsd, men med mye hk tror jeg det kan være smart å montere en sterkere (trd, kaaz m.m). Girkassa skal være god for mye hk den. Sikker noen andre her som vet dette bedre på akkurat dette punktet). Eneste er at på de første modellene så er ofte synk ringene slitt ned. De litt nyere hadde ikke dette problemet, men de er da litt vanskligere å få tak i.

#212851  av WireD

Larsen skrev:
WireD skrev:forresten, hvor nærme sannheten vil jeg være om jeg hoster ut at mr2 turbokassa er en celica turbo 4wd-kasse, bare i 2wd utførelse...? :)
Innmaten i kassa skal vist være ganske lik. Noen av mr2 girkassene kom med lsd, men med mye hk tror jeg det kan være smart å montere en sterkere (trd, kaaz m.m). Girkassa skal være god for mye hk den. Sikker noen andre her som vet dette bedre på akkurat dette punktet). Eneste er at på de første modellene så er ofte synk ringene slitt ned. De litt nyere hadde ikke dette problemet, men de er da litt vanskligere å få tak i.
ok, jo mere info dere har, jo bedre er det! :) Jeg er evig takknemlig! Det ser forholdsvis positivt ut m.t.p å få dette til å passe. :)
Jeg satser på å scoute meg ut en ca 94modell MR2 turbokasse med akslinger, evt. en US spec en fra den tiden ,da kommer jo en LSD på kjøpet, som iallefall henger med en liten stund :wink:

#212985  av Larsen

Hvis du skal finne mer info kan du jo stikke inn på http://www.mr2oc.com. Det er den amerikanske mr2 forumet side. Du må registrere deg først, men er ganske sikker på at du finner mye info der. Mener girkassa heter E153.

#213043  av Mr2Even

Larsen skrev:Hvis du skal finne mer info kan du jo stikke inn på http://www.mr2oc.com. Det er den amerikanske mr2 forumet side. Du må registrere deg først, men er ganske sikker på at du finner mye info der. Mener girkassa heter E153.
Hvordan er det å bestille noe derifra? mye i frakt?

#213125  av Larsen

Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Hvis du skal finne mer info kan du jo stikke inn på http://www.mr2oc.com. Det er den amerikanske mr2 forumet side. Du må registrere deg først, men er ganske sikker på at du finner mye info der. Mener girkassa heter E153.
Hvordan er det å bestille noe derifra? mye i frakt?
Det er et forum slik som ts-ogn bare større og på amerikansk. Du kan jo kjøpe fra privatpersoner. Da kommer det veldig ann på vekta hva ting vill kosta.

#214456  av WireD

bumper denne, jeg trenger bilder og mål av en MK2 kasse mr2 mk2 måtte hastefikse bilen sin, så det passet ikke :)

Er det størrelsesforskjell på N/A og turbokassene?

noen som kan hjelpe meg her? det haster litt nå :wink:

#214464  av 323F GTX

Kan bruke girkasse fra Camry v6 også mener jeg. Den er ganske lik til kassen fra mr2 turbo. Er endel som bruker denne kassen når det setter 3s-gte i FWD toyotaer. I allefall i statene.

#214589  av WireD

bumpibump...

any takers? :wink: