TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• forsvinner det mange hester etterhvert som bilen blir gamler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#212835  av Mr2 Mk2

Om han klarer 0-100 på ca 8 sek, så tviler jeg på det er noe galt med bilen/motoren. Og det er ikke allverdens guff i en gti heller da, "får i ulveklær".

#212836  av FireWalk

Mr2 Mk2 skrev:Om han klarer 0-100 på ca 8 sek, så tviler jeg på det er noe galt med bilen/motoren. Og det er ikke allverdens guff i en gti heller da, "får i ulveklær".
er vel rundt der det ligger på orginalt.. 156 hk og 1250 kg... det er SLETTES ikke en dårlig tid for 156 hk.. så om faren hans sier at det føles mer som 130 hk så sier jeg:

I forhold til hva? En bil på 2000 eller en på 1000 kg? Vekt har mye mer å si enn antall HK og at en GTI er såpass kvikk som den er med den vekten den har er faktisk ganske imponerende.

#212837  av sindrejl

FireWalk skrev:
Mr2 Mk2 skrev:Om han klarer 0-100 på ca 8 sek, så tviler jeg på det er noe galt med bilen/motoren. Og det er ikke allverdens guff i en gti heller da, "får i ulveklær".
er vel rundt der det ligger på orginalt.. 156 hk og 1250 kg... det er SLETTES ikke en dårlig tid for 156 hk.. så om faren hans sier at det føles mer som 130 hk så sier jeg:

I forhold til hva? En bil på 2000 eller en på 1000 kg? Vekt har mye mer å si enn antall HK og at en GTI er såpass kvikk som den er med den vekten den har er faktisk ganske imponerende.
spørs hva bil med 130hk.. en merchedes med 130hk drar 11sec 0-100.. en honda crx går raskere enn mr2'en.. det kommer liksom LITT an på hva man sammenligner med da. mk2 har turtallet å hjelpe seg med, lær deg å kjør bilen litt på turtallet (over 5k) så vil du nok merke hvorfor mange liker denne bilen :)

#212925  av Mr2Even

FireWalk skrev:En motor vil ikke produsere mindre hk jo eldre den blir så sant det ikke er noe seriøst galt med den. Klart motoren blir slitt med tiden, men det påvirker ikke effekten i særlig grad så lenge det ikke er snakk om veldig graverende ting.

F.eks at cylinderveggene blir slitt med tiden gjør jo faktisk bare at du får mikroskopisk større volum og i teorien MER effekt.. forutsatt at stempelringene er i veldig OK forfatning.

Det som GIR dårligere effekt med årene er sporadiske feil med måten motoren styres på.

1. Tenningsystem.
2. Sensor feil (typisk)
3. Tett luftfilter
4. tett katalysator
5. brudd i ledningsnett..

Typiske tenningsfeil kan jo være fukt i fordeler, dårlige tennplugger, dårlig coil eller tenningsmodul.. sensor feil er typsik en dårlig lambda sensor, innsugsluft temp giver osv.. Tett katalysator kan ha en del å si også..
Register-reima kan ha hoppet som nevnt over, tenningen kan være justert feil osv. I ekstreme tilfeller kan det jo være motorskade også, f.eks dårlig kompresjon i en eller flere cylindere. Men det er skjelden at det forekommer på GTIer, slikt kommer som regel av tenningsbank og det skjer ekstremt skjelden på gti motorene i kraftig nok grad til at motoren tar skade av det.

Så sjekk de tingene på den listen jeg skrev over..

Om motoren føles dau og treg så er det nok noe som ikke er helt "up to spec" ;)
Hvordan kan katalysatoren bli tett? Blir ikke innmaten bare brent bort? Og coilen og tenningsmodul, hvordan merker man at noe av dette er dårlig? -hva kan være symtomene da?

#212939  av Xlr8

den kan smelte.. ved rik bensin blanding om jeg ikke husker feil. den kan bli sota ved daukjøring

#212942  av Mr2Even

Xlr8 skrev:den kan smelte.. ved rik bensin blanding om jeg ikke husker feil. den kan bli sota ved daukjøring
Går bilen mye dårligere da? Min er jo veldig gammel og rusten, men den kom jo fint gjennom eu-kontrollen. Merker de ikke at den er dårlig på den co testen? Kan det være på tide å bytte min tror du? Bilen går litt dårlig..

#212944  av Xlr8

så lenge avgassene er ok så vill jeg tippe den er ok men vett ikke helt hvordan de er.. mn hiv katalisatoren på sjøen den treker hester:P

#212948  av Mr2Even

Xlr8 skrev:så lenge avgassene er ok så vill jeg tippe den er ok men vett ikke helt hvordan de er.. mn hiv katalisatoren på sjøen den treker hester:P
Hvordan får man ut innmaten? er d vanskelig, og må man justere noe på motoren etterpå? jeg kjenner faktisk en som kom gjennom eu-kontrollen uten innmat..

#212950  av Xlr8

ville ikke tat sjangsen på og komme gjennmom uten katalisatoren ville heller ha laget til et røyr som gikk i mellom og erstatet katten..

#212986  av Larsen

Mr2Even skrev:
Xlr8 skrev:så lenge avgassene er ok så vill jeg tippe den er ok men vett ikke helt hvordan de er.. mn hiv katalisatoren på sjøen den treker hester:P
Hvordan får man ut innmaten? er d vanskelig, og må man justere noe på motoren etterpå? jeg kjenner faktisk en som kom gjennom eu-kontrollen uten innmat..
Hvis motoren din er i god stand (god kompresjon, justert riktig osv.) så går det å komme igjenom co målingen på eu kontroll. Pass på at de måler med motoren varm, så skal det gå.

Å fjerne katalysatoren skal ikke føre til feilkoder, med mindre du har to lambdasonder (stort ett bare biler fra california som har det). Hvis du bare skal fjerne den orginale innmaten så pass på, fordi den er fylt med sot!
Det som du også må passe på er at bensinblandingen ikke blir feil på bilen din. Hvis du setter på nytt luftfiltet, eksos m.m så har biler med Map sensor (blandt annet 3-sge motorer) tendens til å gå magert.

#212991  av mr2cato

Hvis far din ikke tør dra bilen på turtallet så er det ikke rart han sier det føles som en 130hk's motor. Mr2 har som tidligere nevnt en veldig turtallsvillig 3SGE motor som (etter det jeg har lest) har 156hk på 6600 rpm
Men det egentlige kicket kommer på ca 5000 rpm :wink:
Sist redigert av mr2cato den 17 des 2006 17:05, redigert 1 gang totalt.

#213000  av inzane2012

jeg klarte 0-100 på ca 7.3 sek, riktig nok en kompis som satt med stoppeklokke så det er nok ikke helt rett, men jeg vil heller si at det føles ut som at det er mye mer enn 156hk i gti'n min, og må si at det er etter 5000rpm det er gøy å kjøre;)

men hvor mye mer hk vil en få med nytt luftfilter og eff.anlegg da? 10 kanskje? og er det ikke en fordel at motoren går på en litt margrere blanding? mener å ha lest en plass at motoren går bedre da og at det ikke sliter fullt så mye på motoren...

går og ann å justere den orginale ecu'n slik at blandingen blir mer nøyaktig etter litt trimming, eller må det ny chip til??

har på følelsen at dette er nok noe som er tatt opp mange ganger, men hadde vert bra med ett samlet svar:)

god jul
nicolay

#213019  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
Hvis motoren din er i god stand (god kompresjon, justert riktig osv.) så går det å komme igjenom co målingen på eu kontroll. Pass på at de måler med motoren varm, så skal det gå.

Å fjerne katalysatoren skal ikke føre til feilkoder, med mindre du har to lambdasonder (stort ett bare biler fra california som har det). Hvis du bare skal fjerne den orginale innmaten så pass på, fordi den er fylt med sot!
Det som du også må passe på er at bensinblandingen ikke blir feil på bilen din. Hvis du setter på nytt luftfiltet, eksos m.m så har biler med Map sensor (blandt annet 3-sge motorer) tendens til å gå magert.
Hva skal jeg passe på med den soten? Å puste det inn mener du? Og hvordan unngår man at motoren går magert i tillfelle den kommer til å gjøre det etter de modifikasjonene du nevnte?