Det er vel ingen hemelighet at en 3S-GTE slites mye fortere enn en 3S-GE... sier jo seg selv at når motoren (som jo er bygget av de samme materialene som igjen er oppbygd av de samme atomene) får Dobbelt så mye juling så vil det resultere i mer slitasje og kortere levetid.
en 3S-GTE bør derfor etter min mening overhales mye oftere enn en 3S-GE. Jo mer trimmet den er jo kortere intervaler mellom hver overhaling.
en 3S-GE kan nok gå 200.000 km før det blir noe nevneverdig oljeforbruk og det er på tide med en overhaling. en 3S-GTE vil nok ha tilsvarende slitasje etter ca 120.000 km kanskje.. dersom de er kjørt likt. Tingen er jo at man ved 1 bar ladetrykk har dobbelt så mye trykk i motoren som det en har i 3S-GE som er en nesten tilsvarende NA motor. Det blir som å slå på stempelet med slegge istedetfor å slå på det med hammer. Resultatet er jo mer slitasje på stempelet selv, stempelringer, ventiler osv.. Mer varme som resulterer i raskere materialtretthet osv. Turbo trykk = vesentlig større fare for tenningsbank. Og selv om ECU regulerer tenning elektronisk via Bankesensoren så er det ikke til å stikke under en stol at hver gang det oppstår tenningsbank så sliter det tilsvarende mange Kilometer på motoren avhengig av hvor kraftig det er. I en NA motor er for det første ikke tenningsbank så veldig skadelig siden man kun har naturlig kompresjon, men i en turbo motor med overtrykk hele tiden vil tenningsbanken alltid være mye sterkere og mer skadelig.
SÃ¥ ved tenningsbank hadde jeg valgt hammeren fremfor slegga hver gang..

bla bla bla..
ja den slites fortere enn GTI motoren. Så man kan vel dermed uten å skrive en særlig lengre avhandling si at den ER plaget (som alle andre motorer) av det samme olje problemet.
PS:
Snakker om olje: husk at intervalene for oljeskift på 3S-GTE er halvparten av hva den er på 3S-GE. Veldig viktig å skifte olje og filter ofte siden oljen mister smøreevnen sin mye fortere i 3S-GTE motoren.