TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeproblem turbo vs na

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#213565  av jumbo

og hvilket problem er det?

#213566  av Andy_Celica

jumbo skrev:og hvilket problem er det?
At de bruker masse olje hvis du er litt hard på gassen :D

tilbake til topic, de gjør normalt ikke det, men det kommer ann på slitasje osv, bla hvor lang motoren har gått, om det han blitt kjørt på klad motor osv :D

#213570  av FireWalk

Det er vel ingen hemelighet at en 3S-GTE slites mye fortere enn en 3S-GE... sier jo seg selv at når motoren (som jo er bygget av de samme materialene som igjen er oppbygd av de samme atomene) får Dobbelt så mye juling så vil det resultere i mer slitasje og kortere levetid.

en 3S-GTE bør derfor etter min mening overhales mye oftere enn en 3S-GE. Jo mer trimmet den er jo kortere intervaler mellom hver overhaling.

en 3S-GE kan nok gå 200.000 km før det blir noe nevneverdig oljeforbruk og det er på tide med en overhaling. en 3S-GTE vil nok ha tilsvarende slitasje etter ca 120.000 km kanskje.. dersom de er kjørt likt. Tingen er jo at man ved 1 bar ladetrykk har dobbelt så mye trykk i motoren som det en har i 3S-GE som er en nesten tilsvarende NA motor. Det blir som å slå på stempelet med slegge istedetfor å slå på det med hammer. Resultatet er jo mer slitasje på stempelet selv, stempelringer, ventiler osv.. Mer varme som resulterer i raskere materialtretthet osv. Turbo trykk = vesentlig større fare for tenningsbank. Og selv om ECU regulerer tenning elektronisk via Bankesensoren så er det ikke til å stikke under en stol at hver gang det oppstår tenningsbank så sliter det tilsvarende mange Kilometer på motoren avhengig av hvor kraftig det er. I en NA motor er for det første ikke tenningsbank så veldig skadelig siden man kun har naturlig kompresjon, men i en turbo motor med overtrykk hele tiden vil tenningsbanken alltid være mye sterkere og mer skadelig.
SÃ¥ ved tenningsbank hadde jeg valgt hammeren fremfor slegga hver gang.. :P
bla bla bla..

ja den slites fortere enn GTI motoren. Så man kan vel dermed uten å skrive en særlig lengre avhandling si at den ER plaget (som alle andre motorer) av det samme olje problemet.

PS:

Snakker om olje: husk at intervalene for oljeskift på 3S-GTE er halvparten av hva den er på 3S-GE. Veldig viktig å skifte olje og filter ofte siden oljen mister smøreevnen sin mye fortere i 3S-GTE motoren.

#213589  av A_hjelme

Hovedproblemet er jo stempelringene.
Er ikke samme stempel i de motorene.
Så derfor lurte jeg på om det var noe forbedringer på stempelringene 8)

#213603  av Mr2Even

Oljeringene er et problem på begge bilene - De har lett for å brenne seg fast i stempelet, så viktig å bytte olje litt tidlig på Gti'en også..

#213604  av FireWalk

A_hjelme skrev:Hovedproblemet er jo stempelringene.
Er ikke samme stempel i de motorene.
Så derfor lurte jeg på om det var noe forbedringer på stempelringene 8)
De to motorene er bortimot identisk. Klart 3S-GTE motoren ahr forbedringer som gjør at den er litt sterkere enn GE motoren, men når det gjelder slitasje så blir det mer av det på gte motoren pga mer juling uanset. Det sier seg selv. Om du demonterer de to motorene vil du se at det er ikke så mye som skiller dem.

F.eks kan man sette inn smidde værsting stempel og hele pakka. Det tåler mer juling, men over tid så blir jo slitasjen omtrent den samme. Eneste at sterkere materialer tåler litt mer trykk før det tar kvelden. Når det gjelder tenningsbank spiller det egentlig ikke så mye rolle. Tenningsbank tar lett livet av selv smidde stempler om det er kraftig nok. Og hva stempelringene angår så vil jeg tro at slitasjen er den samme. og det er cylinderveggene og ringene selv som slites først. Uanset så ser det ut til at det i de fleste tilfellene hva knock angår er ringlands som går først merkelig nok..

Man kan jo se på det som at en 3S-GTE motor er en fabrikktrimmet GE motor med turbo. Jo mer en trimmer en motor jo fortere slitt blir den. Jo mer effekt man tar ut jo fortere slites den. Det er en universal lov. Turbo motoren produserer langt mer krefter enn hva GE motoren gjør, og dermed blir den også fortere slitt. SLik er det bare. :)

#213608  av Master

Min erfaring (som har eid både en gti og turbo) er at gti'en brukte mer olje enn turboen, men at turboen har mye annet feil (hose from hell, eksoslekkasje ved (vridd)manifold, div vannlekasjer da den produserer ekstremt mer varme enn gtien.

Men alt kommer jo an på hva som er gjort tidligere på bilen som du ikke vet. Om den er kjørt hardt på kald motor etc etc.

#213610  av FireWalk

Master skrev:Min erfaring (som har eid både en gti og turbo) er at gti'en brukte mer olje enn turboen, men at turboen har mye annet feil (hose from hell, eksoslekkasje ved (vridd)manifold, div vannlekasjer da den produserer ekstremt mer varme enn gtien.

Men alt kommer jo an på hva som er gjort tidligere på bilen som du ikke vet. Om den er kjørt hardt på kald motor etc etc.
Det spørs jo på tilstanden til de to motorene da.. er jo fult mulig at en GE kan være i dårligere forfatning enn en tilsvarende turbo motor. Jeg har også eid GTI og Turbo og har omvendt erfaring. 2 gti motorer og 2 turbo motorer. Hvordan forbruket ER til en hvertid er jo irelevant da det kommer ann på hver enkelt motor. Det som er relevant er hvor fort motorene slites. F.eks etter en overhaling, hvor lang tid det tar før den begynner å bruke olje igjen. I så fall mener jeg at GTIen holder lenger før den begynner å bruke olje igjen.
Det er iallefall min erfaring.

#213613  av Master

Jepp. Fins mye forskjellige erfaringer sikkert, så da er det nærmest umulig å si for sikkert hva du får når du kjøper en brukt gte eller ge. Så er den gått over 150 tusen må du nesten regne med at stempelringskift + ventiltettinger må skiftes i nærmeste fremtid hvis du vil bli kvitt luksusproblemet som oljeforbruk er (hvis ikke ekstremt forbruk da..)

#213619  av inzane2012

har hatt gti'n min i litt over en måned nå og har kjørt litt over 2000km nå, har bare fylt på "halvtank" med olje to ganger da jeg ikke har funnet noen plasser som selger den oljen jeg bruker, så venter på at verkstedet her hjemme skulle på inn på lageret...men vertfall...

tenkte først at bilen min brukte veeeldig mye olje da jeg har fylt en liter etter bare å ha eid den i litt over en måned, men når jeg tenkte over hvor mye jeg faktisk hadde kjørt på den tiden ble det ikke så mye likevel:)

men for å kanskje videre føre denne topicen; hvor ofte bør oljen og filteret siftes? og er noen filtrer som er bedre en andre? og er det noen oljer som er veldig bra?(blir vel kanskje ett litt relativt spm siden folk har vel forskjellige meninger om akkurat det)? kjører selv castrol gtx magnatec hel-synt, noen som har noen erfaring med den??

#213623  av Mr2Even

inzane2012 skrev:har hatt gti'n min i litt over en måned nå og har kjørt litt over 2000km nå, har bare fylt på "halvtank" med olje to ganger da jeg ikke har funnet noen plasser som selger den oljen jeg bruker, så venter på at verkstedet her hjemme skulle på inn på lageret...men vertfall...

tenkte først at bilen min brukte veeeldig mye olje da jeg har fylt en liter etter bare å ha eid den i litt over en måned, men når jeg tenkte over hvor mye jeg faktisk hadde kjørt på den tiden ble det ikke så mye likevel:)

men for å kanskje videre føre denne topicen; hvor ofte bør oljen og filteret siftes? og er noen filtrer som er bedre en andre? og er det noen oljer som er veldig bra?(blir vel kanskje ett litt relativt spm siden folk har vel forskjellige meninger om akkurat det)? kjører selv castrol gtx magnatec hel-synt, noen som har noen erfaring med den??
Jeg har forsket litt på div oljer og må si Mobil1 oljen virker best. Min brukte litt olje og etter bytte til Mobil1 sluttet den å bruke olje. Motoren går også bedre m den oljen. Jeg ville ikke har kjørt mer enn rundt 7500km med oljen i en Mr2, ellers er det fare for at urenhetene i oljen hjelper til at oljeringene brenner seg fast i stemplene og deretter går oljeforbruket opp.
Sist redigert av Mr2Even den 21 des 2006 18:47, redigert 1 gang totalt.

#213639  av WaxFraq

olje i motoren er som tran i kroppen...ike at jeg drikker det...!

for min del så koster det så lite å ta oljeskift, så det unner jeg bilen mellom 5000-7000 km....spiller vel ingen rolle om man kan kjøre 1 mnd. lenger ditt å datt...det kommer an på hva du unner bilen din..!

jeg kjører ikke så mange langturer, å når jeg kjører, så er jeg ingen prest...derfor unner jeg bilen oftere ny, fersk olje..bruker for øyeblikket toyota olje...er det det som shell selger?? uansett relativt fornøyd med den..helsynt. seff..!!

nei, når tiden kommer må bilen få seg litt ulli... :wink:

#213648  av jumbo

Master skrev:Min erfaring (som har eid både en gti og turbo) er at gti'en brukte mer olje enn turboen, men at turboen har mye annet feil (hose from hell, eksoslekkasje ved (vridd)manifold, div vannlekasjer da den produserer ekstremt mer varme enn gtien.

Tydelig at jeg har vært heldig med motorene mine da, tilnærmet null oljeforbruk og egentlig ingen andre problemer heller

Bytte olje ofte er en selvfølge... det jeg derimot slurver mye mer med er tenningsdeler som plugger etc

#213655  av CelicaTurbo

Jeg tror at GE og GTE-motorene er så godt som det samme når det kommer til slitasje osv. Oljeforbruk på GTi skyldes som regel fastkoksede stempelringer og slitasje av disse ringene ser jeg for meg at ikke påvirkes stort av effekten i motoren, men påvirkes i større grad hvordan motoren er kjørt og oljebytter? I tillegg; at det ser ut til at GTi-eiere har mer problemer med høyt oljeforbruk er det kanskje pga at eiere av turbobiler rett og slett er mer forsiktig på gassen mens motoren er kald, med tanke på turboens holdbarhet? Men, slike ting blir så klart mest spekulering. Jeg kan heller ikke huske å ha sett noen 3S-GTE her på forumet som hadde stort oljeforbruk pga stempelringer heller? :wink: