TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EKSOS anlegg. 4,6 eller 7" ? Hvordan blir lyden?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #213787  av FireWalk

Sitter og lukter på nytt eksos anlegg nå. Skal få ferdig bilen i vinter, og da skal stylingen på bak også. Pr. i dag har jeg 2 endestusser på hver side bak, og dette passer desverre ikke med kaminari bakparten, derfor må jeg skaffe meg nytt eksosanlegg med enkle stusser bak og selge det jeg har da det er for stort.

Det jeg tenkte da var noe ala dette:

Bilde

Jeg vet at det er mange forskjellige produsenter som lager tilsvarende eksosanlegg. Markus har vel noe lignende og?

Det jeg ser er at de selges med forskjellig størrelse på pottene.

4" - skal vist være veldig høy lyd av!
6" - litt lavere lyd
7" - enda lavere lyd..

Også var det å kjøpe noe slikt uten å ha hørt lyden da.. det ligger lyd klipp på nettet, men det sier jo svært lite siden dette er noe som må oppleves..

Er det noen som har noen erfaring med disse? hvordan blir 4" i forhold til 6" ? og hvordan er 6" i forhold til si, et orginalt eksosanlegg?

Da tenker jeg på frekvensen på tomgang, samt lydnivået i dB.

Det står nemlig mellom 6" og 4".

#213788  av Mr2 Mk2

Bestilte meg 7" dempere jeg, men høres ut som du er ute etter 6" eller enda mindre.Men 4" tror jeg blir for lite, "you may want earplugs with this exhaust" står det jo på siden.Så tror det blir litt drøyt, må ikke glemme hvor ufattelig slitsomt det er å ha den vanvittige dure/resonans lyden i cockpiten på lang tur.Eks til treff og lign. Som du sier så er det jo lydfiler på nett, men skal være enig i at det sier ganske lite om den rêelle lyden.

#213795  av FireWalk

Har du montert på 7" anlegget ditt da? I så fall, hvordan var lyden der kontra det orginale? Ja jeg lurer litt på 6", men så er det så forbaksa kjipt om jeg da syntes det blir feil lyd.. :\

Må ikke være slik at alle naboene våkner om jeg starter bilen tidlig på mårran f.eks. Men samtidig vil jeg ha en litt mer brummete sportsbil lyd. Syntes det er alt for snilll lyd av det orginale.

#213800  av Mr2 Mk2

FireWalk skrev:Har du montert på 7" anlegget ditt da? I så fall, hvordan var lyden der kontra det orginale?
Har nok ikke det nei :(
FireWalk skrev:Ja jeg lurer litt på 6", men så er det så forbaksa kjipt om jeg da syntes det blir feil lyd.. :\
Er vrient det der, jeg kikket på alle slags anlegg og sider....Men mangen sider/forhandlere virker så useriøs, så tilslutt bestemte jeg meg for å bare bestille og håpe på det beste.Kjøpte Cermachrome, skal det være så skal det være ;) Har enda ikke hørt lyden i real life, men tror det blir greit jeg, skal ikke være så altfor mye mer lyd en det originale...FØR man trår gassen i bunn ;) Men det er meg da...
Vedlegg
tkomax20front.jpg
tkomax20front.jpg (40.53 kiB) Vist 274 ganger

#213801  av jumbo

uff tydelig at jeg er gammeldags blitt hehe.... jo mindre, mer diskret lyd, jo bedre :lol:

#213808  av Larsen

Synes egentlig ikke min bråket noe særlig med fri eksos jeg da. Tror turbo biler lager litt mindre støy enn det na bilene gjør.

#213809  av FireWalk

Larsen skrev:Synes egentlig ikke min bråket noe særlig med fri eksos jeg da. Tror turbo biler lager litt mindre støy enn det na bilene gjør.
Selve turboen fungerer som en utrolig effektiv lyd-demper. Når det gjelder eksosen så er det vel omtrent halve lyden fra en MR2 Turbo enn hva det er fra en MR2 NA. Jeg tok vekk turboen min og kjørte eksosen rett i eksos-anlegget da jeg hadde turboen på overhaling, og da fikk jeg det
typiske NA brølet :-)

Så derfor er det litt nødvendig med grovere eksos på MR2 Turbo syntes jeg..

#213812  av WaxFraq

hehe..fikk påpakning fra Toyota her i Namsos da jeg hadde mr2'n på EU....dem hadde faktisk MÅLT støynivået...!! dem hadde kommet fram til at på 4000 omdr. så "bråket" den 40 dB for mye...hva faan har det å si da?? jeg pleier å gire jeg da..! hmm...

men...er ikke litt av poenget når man først har en sånn bil at det skal høres litt gromt ut da??

er jo ikke noe morro å hoppe inn i bilen, med 20 mennesker rundt, starte opp og det høres ut som en Aygo 1,0!!

nei, en sportsbil skal høres..!! men 7" eksos..???? det hørtes faan meg sjukt ut..! seriøst..!! :lol: :shock:

#213814  av FireWalk

Enig... Har man først valgt å kjøre sportsbil så skal den høres ut som en sportsbil også... Vil man være så diskret som mulig kjøper man seg heller en fiesta eller lignende.

Man kjøper ikke Diablo f.eks for å være anonym og lage minst mulig bråk.. :P

#213827  av Larsen

WaxFraq skrev:hehe..fikk påpakning fra Toyota her i Namsos da jeg hadde mr2'n på EU....dem hadde faktisk MÅLT støynivået...!! dem hadde kommet fram til at på 4000 omdr. så "bråket" den 40 dB for mye...hva faan har det å si da?? jeg pleier å gire jeg da..! hmm...

men...er ikke litt av poenget når man først har en sånn bil at det skal høres litt gromt ut da??

er jo ikke noe morro å hoppe inn i bilen, med 20 mennesker rundt, starte opp og det høres ut som en Aygo 1,0!!

nei, en sportsbil skal høres..!! men 7" eksos..???? det hørtes faan meg sjukt ut..! seriøst..!! :lol: :shock:
Oi
40 db mer enn de 96 db lovlige. Det er en firedobling av lyd styrke det....

#213832  av bose

136 db totalt? :shock: :shock:

#213856  av Mr2 Mk2

WaxFraq skrev:Nei, en sportsbil skal høres..!! men 7" eksos..???? det hørtes faan meg sjukt ut..! seriøst..!! :lol: :shock:
7" Lyddemper altså ;)

#214919  av BT-GTI

jumbo skrev:uff tydelig at jeg er gammeldags blitt hehe.... jo mindre, mer diskret lyd, jo bedre :lol:
det skal være sånn at når man kjører igjennom et parkeringshus så skal alle alarmer på nye passater, bmw`er og mercer ule og blinke som gale,

er da enig med det med diskre skal være sånn at ingen seismografer skal reagere på bilen på tomgang. men rundt 5-6tusen så kan det fint høres ut som om bilen er et jagerfly, ingen ting bedre enn at man virkelig hører at bilen våkner til liv..

så lenge man kan snakke i telefonen i bilen ved normal kjøring....

#215110  av WaxFraq

jeg har jo en turbo som svelger mesteparten av "støyen" når bilen går på tomgang...men når du gir litt pedal, da blir det litt mer lyd... :wink: