erling skrev:
Hei!
Har du noe erfaring med mapping ut i fra megalogviewer, i forhold til autotune? Hva er best?
Hei!
Autotune:
Autotune på bensintabellen via riktig kalibrert bredbåndsensor fungerer veldig bra på cruising! Jeg vil påstå at det fungerer akkurat like bra som dyno-tuning.
Problemet er at autotune trenger minimum 1 sekund pr punkt den skal justere på tabellen, og det da under en gitt load. Og hver gang den justerer er det finkalibrering den utfører. Dvs ca 1% +-, dermed trenger den en del tid på å få det helt rett.
Forsøk å holde bilen på akkurat 0,72 bar ladetrykk f.eks, uten å regulere det ved å slippe opp eller øke gasspådraget. Det er helt komplett umulig. Selv i lange oppoverbakker får en bare gjort relativt små forandringer. Autotune er forholdsvis konservativt, og trenger lang tid på å få tabellen 100%. Derfor er det en fordel å kjøre bilen på rullene, der du har full kontroll over loaden du vil utsette motor for, slik at du da kan justere bensin og tenning optimalt under alle forhold.
Jeg har klart å fått tabellen min ganske bra ved å kjøre opp og ned en undersjøisk tunnel her, med ganske bratt stigning. Da har jeg regulert bensinmengden og tenningen ved hjelp av tastetrykk der jeg justerer det grovt, +- 1% pr tastetrykk, og så lar jeg autotune ta seg av finkalibreringen. På den måten burde man klare å få det ca 90%. Men for å få det helt 100% må man nok på rullene..
Husk at under autotune er det viktig at en holder en jevn load på motoren. Full gass har lite for seg siden trykket i innsugsmanefolden da øker hele tiden akkurat som turtall og alt annet, og autotune vil da ikke få nok tid til å forandre på noe som helst.
Finn en lang stigning og hold jevn gass/load oppover, Øk gradvis. og la autotune få god tid på hvert punkt. En kan gå inn og justere manuelt dersom en tydelig ser på A/F ratioen at noe er helt feil. Autotune er for Finkalibrering!
Megalogviewer / Dataloging:
Fordelen med dataloging er at man kan sette seg ned i ro og mak og studere hva som foregår i motoren og veie de forskjellige verdiene opp mot hverandre. Da kan en få med seg ting en ikke har sjans til å legge merke til når alt fyker forbi på skjermen realtime mens en er ute og kjører. Man kan da overvåke tenningsbank vs tenningskurven og bensinmengden vs MAP osv. Så kan en gå inn og foreta endringer, for så å ta seg en ny tur og se om det ble noe bedre.
En annen VIKTIG finesse med dataloging er at en kan legge inn markører i loggen. F.eks om du kjører på 4000 rpm, 1,0 bar og motoren begynner å fjuske litt. Da trykker du på Space på tastaturet hver gang rykkingen forekommer. Da lagrer du en markør på datalogen. Så kan du sette deg ned når du kommer hjem og se nøyaktig hva som foregår i motoren akkurat da rykkingen forekom. Så kan du utifra den informasjonen finne ut hva som er galt.
Dette er jo feilsøking på et nivå som overgår selv Merkeverkstedets egenskaper. Siden du logger alt av data, og ikke bare leser ut basic feilkoder.
En annen fordel med megalogviewer og dataloging er at man kan la programmet prosessere de data du har samlet på en prøvetur, for så å extrapolere et alternativt oppsett som programmet (utifra A/F ratio, Tenningsbank, eksos temp osv) mener vil fungere bedre enn de instillinger som er der. Da vil den komme opp med en endret bensin og tenningstabell. Som regel fungerer dette veldig bra, men man kan ikke stole blindt på slike programmer. Dersom sensorer er litt feilkalibrert kan den jo gi helt gale verdier som vil smelte det meste i motoren om en forsøker å bruke dem..
Jeg bruker disse programmene som en guide. For å se om jeg beveger meg i riktig retning.
En annen kjekk finesse med Megalogviewer er at man kan få opp Hestekrefter og Dreiemoment realtime mens en kjører f.eks i 3. giret.
Dette klarer den å finne ut av ved at du legger inn utvekslingene på gir, vekt på bilen, farten på bilen osv. Det tallet du får opp er antall HK produsert i motoren og på hjula etter at den har trekt ifra tap fra drivverk.
I teorien skal dette fungere godt, men det vil aldri bli like nøyaktig som en dynorun. Uansett, så er det et fint verktøy for å se om du beveger deg i riktig retning med tuningen av bilen din.
Konklusjon:
Jeg vil ikke si at noen av delene er "Best" i den forstand. Det beste er å bruke en kombinasjon av begge deler. Autotune fungerer jo kun på bensindelen. Tenningen må du skrive inn manuelt, for så å la ECU regulere den +- (den verdien du setter inn selv i grader fortenningen den skal få lov å retardere) for å hele tiden holde tenningen så agresiv som mulig, men samtidig unngå tenningsbank.
Det kan være greit å bruke autotune til å finkalibrere bilen, også kan en grovjustere den utifra datalogen. best result oppnås utvilsomt når en bruker en kombinasjon av de to.
Jeg kommer nok til å kjøre bilen min på rullene i vår en gang, bare for å få det helt 100%. Men jeg tror nok at dersom en har litt tolmodighet er det fult mulig å gå det 90% og vel så det ved å tune på landeveien.
ps: det anbefales å være to i bilen når en gjør dette. det er svært distraherende å drive å fikle med en laptop samtidig som man kjører.