Diskusjonene på det forumet har flere ganger gjort meg bekymret pga urovekkende lavt nivå men jeg har aldri deltatt i noe der.. men, jeg mener Leo er inne på noe her selv om han egentlig taler strømmen midt imot. Jeg har fundert på det samme tidligere men aldri egentlig lett frem noe som kan støtte mine påstander. Jeg mener det er en myte at dumpventiler er spesiellt nyttig eller at de hindrer et plutselig og dramatisk overtrykk i innsuget.. slik jeg ser det: kompressoren er en sentrifugalkompressor og disse er ikke spesiellt egnet til å gi høyt trykk ved lav flyt. Hva jeg mener skjer når du lukker spjeldet er simpelthen at kompressoren vil stå å røre den samme luften rundt i kompressorhuset så lenge det ikke er noe reell flyt.. en kompressor er designet for å være effektiv innenfor en viss flytmengde og når spjeldet er lukket er det rett og slett ingen flyt å snakke om.. Det som nok skjer er at luftens hastighet og masse vil føre til en midlertidig kompresjon når spjeldet lukkes men om det er av betydning vet jeg ikke..
så.. jeg tror Leo har en del rett, men jeg tviler på at han vil få støtte for sine synspunkter fra spesiellt mange siden den vanlig oppfatningen er at dumpventiler er en absolutt nødvendighet på turbobiler og at turboen vil havarere fort om man ikke bruker dumpventil.. snodig da at Toyota valgte å ikke utstyre st185 med dumpventil og dette er jo da ment å vare en del år for å si det mildt
edit: et praktisk eksempel; støvsugere bruker sentrifugalvifter, hva skjer her om man blokkerer utblås/innsug? Jo turtallet går vesentlig opp, det går ikke ned.. det er jo pga at motstanden som viften (kompressoren) må jobbe mot reduseres kraftig når luftflyten stoppes (gasspjeldet).