TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjon om wastegate/dump lyd pÃ¥ diskusjon.no

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#215457  av CelicaTurbo

Diskusjonene på det forumet har flere ganger gjort meg bekymret pga urovekkende lavt nivå men jeg har aldri deltatt i noe der.. men, jeg mener Leo er inne på noe her selv om han egentlig taler strømmen midt imot. Jeg har fundert på det samme tidligere men aldri egentlig lett frem noe som kan støtte mine påstander. Jeg mener det er en myte at dumpventiler er spesiellt nyttig eller at de hindrer et plutselig og dramatisk overtrykk i innsuget.. slik jeg ser det: kompressoren er en sentrifugalkompressor og disse er ikke spesiellt egnet til å gi høyt trykk ved lav flyt. Hva jeg mener skjer når du lukker spjeldet er simpelthen at kompressoren vil stå å røre den samme luften rundt i kompressorhuset så lenge det ikke er noe reell flyt.. en kompressor er designet for å være effektiv innenfor en viss flytmengde og når spjeldet er lukket er det rett og slett ingen flyt å snakke om.. Det som nok skjer er at luftens hastighet og masse vil føre til en midlertidig kompresjon når spjeldet lukkes men om det er av betydning vet jeg ikke..

så.. jeg tror Leo har en del rett, men jeg tviler på at han vil få støtte for sine synspunkter fra spesiellt mange siden den vanlig oppfatningen er at dumpventiler er en absolutt nødvendighet på turbobiler og at turboen vil havarere fort om man ikke bruker dumpventil.. snodig da at Toyota valgte å ikke utstyre st185 med dumpventil og dette er jo da ment å vare en del år for å si det mildt ;)

edit: et praktisk eksempel; støvsugere bruker sentrifugalvifter, hva skjer her om man blokkerer utblås/innsug? Jo turtallet går vesentlig opp, det går ikke ned.. det er jo pga at motstanden som viften (kompressoren) må jobbe mot reduseres kraftig når luftflyten stoppes (gasspjeldet).

#215471  av sindrejl

Edit: Sletta alt for nå rotet jeg meg helt bort :D anyways, om man blokkerer innsuget på en støvsuger går muligens turtallet opp da det er enklere for støvsugeren å drive vifta uten luft som skal gjennom. Men akkurat som på en bil med dump da så er jo utslippet bak på støvsugeren fremdeles åpen.. Men hva skjer om man blokkerer utsuget også? Det blir fullstendig vakuum så vifta kan drives lettere enn noengang?
Sist redigert av sindrejl den 04 jan 2007 21:44, redigert 2 ganger totalt.

#215472  av donk2k

sindrejl skrev: Har vært støvsugeselger :P
:D :D :D

Over til denna dumpen:
Er det ikke akkurat dette overtrykket som (ettersom jeg har forstått) dere mener ikke er der, som sender et "stort" overtrykk/mottrykk inn på dumpventilen? Dette overtrykket er ganske mye større enn vanlig ladetrykk, som gjør at dumpen slipper ut luft. Hadde den sluppet ut luft ved lavere trykk enn ladetrykket ville den vell fungert som en slags wastegate? Dette er bare en litt dårlig forklart tanke jeg sitter med.

Er det ikke også slik at når man stiller på dumpen så endrer man bare trykket i fjæra (som mottrykket må overvinne for at dumpen slipper luft)?

Har jeg missforstått veldig nå?
Vedlegg
For å illustrere...
For å illustrere...
bay.JPG (6.75 kiB) Vist 2285 ganger

#215478  av sindrejl

sindrejl skrev:Edit: Sletta alt for nå rotet jeg meg helt bort :D anyways, om man blokkerer innsuget på en støvsuger går muligens turtallet opp da det er enklere for støvsugeren å drive vifta uten luft som skal gjennom. Men akkurat som på en bil med dump da så er jo utslippet bak på støvsugeren fremdeles åpen.. Men hva skjer om man blokkerer utsuget også? Det blir fullstendig vakuum så vifta kan drives lettere enn noengang?
når jeg tenker meg om så ligger innsugsspjeldet ETTER turbo, når dette blokkeres vil det fremdeles være liv i turboen i en viss tid pga eksos som gjør at den snurrer. Men om turboen skal fortsette å snurre vil den vel lage mottrykk på innsugssiden mellom turbo og motor? Altså er det greit å slippe ut dette mottrykket, altså stemmer ikke det leo skriver..

#215479  av donk2k

Helt enig, er jo dette mottrykket som får dumpen til å åpne også.
Hadde det ikke oppstått mottrykk av større grad enn vanlig ladetrykk ville jo ikke dumpen åpna:?:.
(med mindre den åpna ved normalt ladetrykk også da )

#215487  av jumbo

Vel teorien rundt dump er jo egentlig veldig enkel: Det er mer optimalt å gi bort trykk og holde vifta igang enn å lag mottrykk både på innsug og eksossiden bidra til å bremse turboen... I hvilken grad dette er et stort poeng er jo diskuterbart, har f.eks til gode å se en WRC bil med dump (noe det selvsagt kan være helt andre grunner for, regler f.eks, men var bare et eksempel)

At dump har noe for seg tar jeg egentlig med knusende ro. Dersom det ikke hatte noen misjon i det hele tatt ville ingen biler noen sinne vært levert med det - og hvertfall ikke originalt.

#215490  av CelicaTurbo

dumpen åpnes av vakumet i innsuget når spjeldet lukkes, ikke overtrykket ;) Det er også følsomheten for dette vakumet som justeringsmulighetene på ventilen gir. Som Leo skriver på det forumet er det like sannsynlig at forhandlere monterer resirkulerende dumpventiler pga lyd og ikke for å spare turboen, om holdbarhet var et problem uten dumpventil ville Toyota garantert aldri ha levert st185 uten dumpventil. Og, på en støvsuger gjør det ingen forskjell hvilken ende man blokkerer, turtallet går opp uansett og det er pga at viften trenger luftflyt for å fungerer effektivt.. med et lukket gasspjeld er det heller ikke luftflyt.

Jeg kan ikke si for sikkert hva som er korrekt eller ikke men jeg er ihvertfall av den overbevisning at dumpventiler er misforstått. Det må da være en grunn til at dumpventiler ikke blir brukt i proffesjonell racing? Det er også lassevis med myter og "vanlige misforståelser" på internet og tilhørende miljøer og det er vanskelig å påstå noe som ikke samsvarer med disse mytene.. bare se på alle personene som kaller dumpventiler for "popoff"; det er jo et ord som er komplett umulig å avlive enda så feil det er :lol:

#215495  av jumbo

CelicaTurbo skrev:dumpen åpnes av vakumet i innsuget når spjeldet lukkes, ikke overtrykket ;)
Joda, men hva som trigger ventilen er jo strengt tatt helt uinteressant i forhold til en diskusjon rundt hva slags effekt/resultat dette gir

#215529  av Zepticon

Fasinerende greie det der... Leos argumenter og det nevnte eksemplet med støvsugeren som øker turtallet er noe som virker utrolig fornuftig selv om hjernen min har problemer med å godta det :lol:

#215547  av Larsen

Lette lenge igår men har ikke greid å finne noe som helst som støtter teorien hans.

#215550  av kennethx

Har kjørt ct20b i 2 år på 1.2bar, uten dump. Turboen var strøken når jeg sjekket den før diverse oppgraderinger ble foretatt. Jeg har nå montert dumpventil, ærligtalt merker jeg ingen forskjell, bortsett fra lyden...

#215554  av kimae

Jeg trodde dumpventilen var der for å hindre turboen i å miste turtall når motoren gjør det, så man får raskere effekt etter giring...

#215567  av jumbo

kimae skrev:Jeg trodde dumpventilen var der for å hindre turboen i å miste turtall når motoren gjør det, så man får raskere effekt etter giring...
Det er teorien ja

Spørsmålet er om i hvilken grad (om i det hele tatt) det er tilfelle... ettersom disse viftene ikke "tar tak" i det hele tatt uten at man har nevneverdig flow, vil jo heller ikke mottrykk bety noe spesielt mye for nedbremsing så lenge flowen er stoppet.

#215581  av CelicaTurbo

Det er vel igrunn vanskelig å finne støtte for "de nye påstandene" innenfor bilmiljøet siden det er en så solid oppfatning for dumpventiler som det er.. skal man ha bevis må man nok lete innen fysikkmiljøer.. Det er faktisk mulig at en dumpventil kan skade turtallet på turboen siden en åpen dumpventil gir kompressoren luftflyt å jobbe med, og som dermed yter motstand på kompressorhjulets rotasjon, samtidig som turbinen ikke tilføres ny energi i form av eksosgasser siden gasspjeldet er lukket.