TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• I tvist med verksted, hjelp.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #216783  av oleb

Har hatt en Opel Astra inne til reparasjon for skifte av noen eksosventiler. Fikk prisoverslag på ca. 6000. "Ok, greit. Dere får gjøre det dere må for å fikse bilen," sa jeg. Kom innom etter en stund for å høre, og fikk da beskjed om at det mulig kom til å koste litt mer. Hentet bilen noen dager senere (dette var før jul), og fikk regning i posten nå. Den var på 15.750 :? Jeg betviler ikke arbeidet de har gjort, men det at vi ikke har fått beskjed om at det kom til å bli så dyrt.

I følge forbrukerrådet har skal jeg kun betale 15% i tillegg til prisoverslaget jeg fikk på forhånd. Dvs litt under 7000kr. Ringte til mekanikeren, og han hevdet at siden jeg hadde sagt at de fikk gjøre det de måtte for å fikse bilen, hadde de forstått det som akkurat det, uavhengig av prisoverslag.

Har jeg/vi noe å gå på her?

#216799  av oleb

EDIT: I følge forbrukerrådet skal jeg kun betale 15% i tillegg til det prisoverslaget jeg har fått på forhånd, HVIS verkstedet ikke har gitt beskjed om at det kommer til å bli dyrere enn 15%. Var litt stressa i sted når jeg skrev.

Saken går rett og slett på det at de har tatt seg betalt for over det dobbelte av prisoverslaget uten å ha klarert med oss på forhånd, noe som de er pliktig til å gjøre.

Har snakket med de på nytt nå, og han kjører på samme linja om at jeg har sagt at de måtte bare få ferdig bilen, for den hadde vi behov for. Han begynte etter hvert også å hisse seg opp og tilbydde at de kunne sette sammen bilen sånn som den var når de fikk den inn, for dette tøyset hadde han ikke tid til. Fikk roet han ned med å poengtere litt med noen regler, og det endte til slutt med at jeg skal innom verkstedet på mandags morgen for å bli enig om en pris.

Hva bør jeg gjøre her? Bør jeg kjøre knallhardt på forbrukerrådets regler, eller bør jeg godta et "forlik" hvis han kommer med en hyggeligere pris? Jeg er veldig "Mr. Nice Guy", så jeg håper på det siste, men så er det madammen som skal betale siden det er hennes bil, og hun vil ha det billigst mulig samtidig som at hun vil at "mannfolket" skal ordne opp siden jeg har hatt kontakt med verkstedet hele veien.

Dilemma? huff...

#216848  av Xlr8

start bare roligt og vist di er veldi lite hyggelige så får du bare stå på reglene?

men hva slags arbeid gikk fra 6k til nesten 10 k ekstra?

#216850  av hmsilset

Det er ikke enkelt når man er født snill og behersket :P Jeg skulle ønske det var bare å gi dem som gir sånn service en smekk å si at de skal oppføre seg som folk.Nå er jeg litt for stor til å gjøre sånt,men dæsken det hadde vært enkelt og godt :wink: Foreslår at du kontakter forbrukerombudet (eller hva de nå heter),for sånt skal verkstedet opplyse om.
Og om det ikke var en lov,så burde verkstedet være greiere mot kundene uansett...

#217158  av Mr2stord

Eg jobber hos Opel, ein reprasjon av den sorten koster ca seks til sju tusen. Korleis den kan ha kommet opp i den prisen der forstår eg ikkje. Har dei byttet topp? Noko som ikkje skal verre nødvendig om da var brente eksos ventiler som var feilen.

#217199  av ina

jeg har nettopp kranglet i over en mnd og sakt nei til flere dårlige tilbud... stå på ditt og ta det rolig.. finn ut forskjellige grunner til hvorfor du har rett og få f.eks pris skriftelig slik at du har det...
bare stå på ditt!!

#217202  av 323F GTX

De har plikt til å si fra om reperasjonen blir mye dyrere, så du har retten på din side. Nekt å betal mer enn første prisoverslag. De skulle gitt deg et nytt prisoverslag, og ikke bare sagt at det kanskje kom til å bli dyrere. Stå på ditt og tru med å klage saken inn for forbrukerrådet :)
Hadde en tilsvarende sak på opelen min for et par år siden. Hadde den inne for å skifte clutch. ok, skulle koste 4000 eller hva det var, men så hadde de uten å si fra skiftet Svinghjul og, og da ble regningen plutselig det dobbelte. Men siden fattern kan det å stå på krava endte det opp med at vi fikk gratis svinghjul :roll:

#217243  av oleb

Takker for svar og råd. Grunnen til at det ble så mye dyrere, var at det så langt verre ut enn hva de hadde trodd da de fikk skrudd av toppen. alle eksosventilene måtte byttes + at toppen måtte planes. Skal dette skje på en 1997 mod bil som har gått 140.000km?! Eller understreker det bare Opel, Skropel?

Har vært innom verkstedet i morges, og nå la han seg helt flat.
Han tok seg kun betalt for deleprisene + planing av topp, så nå ble regningen på 9000kr, noe som jeg godtok med en gang.

Han innrømmet at han hadde misforstått, og skulle stå for det.

Jeg synes det var utrolig flott av ham å ordne opp etter seg på den måten. Jeg kommer helt sikkert til å bruke dette verkstedet i fremtiden.

#217246  av hmsilset

SÃ¥ bra det ordnet seg da! Opel er skropel :P Men de er billige
og alle har sine ulemper.De Opelene jeg har hatt har vært
veldig driftssikre,men bremser,rust og småting har gjort
at jeg kun kjøper Toyota i fremtiden

#217258  av Kilgallon

Bra det ordnet seg for deg da.

#217351  av CelicaTurbo

Min mor har en 98 Vectra med 1.6 literen, denne fikk i ca 2000 slipt ventilseter og byttet ventiler på garanti pga et kjent problem med trange seter som førte til at ventilene hang når motoren var kald, ifølge verkstedet var det mange biler som fikk dette gjort. Kanskje et relatert problem?

#217364  av Even G

CelicaTurbo skrev:Min mor har en 98 Vectra med 1.6 literen, denne fikk i ca 2000 slipt ventilseter og byttet ventiler på garanti pga et kjent problem med trange seter som førte til at ventilene hang når motoren var kald, ifølge verkstedet var det mange biler som fikk dette gjort. Kanskje et relatert problem?
var et problem til 16v toppene av dissa typene att dei var for trang og kokset seg... bilen gjekk heilt okey heilt til du kom til et kryss og trykte clutchen i bånn og motoren skulle ned på tomgang so kvelte den seg... frese ventlia, ventilseta so er en kvitt problemet :wink:

#217365  av oleb

CelicaTurbo skrev:Min mor har en 98 Vectra med 1.6 literen, denne fikk i ca 2000 slipt ventilseter og byttet ventiler på garanti pga et kjent problem med trange seter som førte til at ventilene hang når motoren var kald, ifølge verkstedet var det mange biler som fikk dette gjort. Kanskje et relatert problem?
Det kan hende. Det var i følge mekanikeren, helt nedkokset ved gasspjeldet.

En annen teori er at ventilene har brent seg. Siden hun kjøpte den, har ikke kjølevifta slått inn når bilen står på tomgang. Bilen har vært eid av en eldre herre som kanskje har latt bilen stå og gå litt for lenge?

Det rare er at toppakninga har blitt skiftet like før hun kjøpte bilen (ca. 6mnd siden)..

#217536  av Mr2stord

Feilen er på 1.6, 16v motoren fra 95 til 98. Feil boring i ventil styringen. Hjelper stort sett ikkje å gjere noko for å bli heilt kvitt olje forbruke. Uten å skifte motor til ein bytte motor. Mangen har fått byttet motor på delt garanti for nokon år siden. At nokon biler med andre motorer å års modeller har samme type feil, skyldes andre ting. Er noko andre merker og har feil med(litt med Norge å kjøre mønster å gjere) Men sjekk om motoren er skiftet om ein sku vurdere ein Opel fra 95 til 98 og med 1,6.