nja.. tror tanken hans er god men han mangler kunnskap om den spesifikke bilen. Han sikter nok til metoden som mer moderne biler regulerer ladetrykket. Om den ventilen på din bil hadde vært defekt hadde ikke dette skjedd på dette viset. Turbotrykket ditt er direkte påvirket av trykket i innsuget som du selv sier, den ventilen du beskriver "blør" litt trykk vekk slik at wastegate ser lavere trykk enn det egentlig er i manifold, dermed tillater wastegate mer trykk i manifold før den åpnes i samme grad. Om denne ventilen hadde vært defekt hadde du bare vært låst i ett av to nivå, og du hadde ikke vært i nærheten av det trykket som du opplever (ventilen har nemlig ingen kontroll over hvor mye ekstra trykk som skal tillates, det er kun enten/eller og ingenting midt i mellom

).
Hadde det vært sprekk i slangen til denne ventilen derimot hadde trykket vært utenfor kontroll, men da hadde det også vært utenfor kontroll hver eneste gang du trykker på gassen, en slange blir ikke tett sånn uten videre vet du. Men, ønsker du å prøve ventilen er det ikke så alt for vanskelig å koble den ut av ligningen, men det krever små fingre
Ellers, den trykkbegrensningen i 1. og 2. er rent mekanisk og utenfor ECU sin kontroll som annet enn av/på. Fuelmapping er helt fullstendig uavhengig av dette og er ikke engang bestemt ut fra målt trykk, den er bestemt ut fra mengden luft som går inn i motor (som er forskjellig fra trykket). Med andre ord har ikke ECU noensinne begrep for hva trykket er på noe annet vis enn at den skal kutte bensin ved alt over 4.3 volt fra trykksensoren. Du kan nappe ut og plugge igjen slangen til trykksensoren og motoren vil gå like fint som den alltid har gjort (bare at du nå ikke har fuelcut og trykkmåleren i dashen funker ikke).