Har en celica 2.0 gti -90 som jeg nettopp har bytta motor på. Men nå har bilen begynt med kenguru-turtall, den hopper raskt mellom 2500 og 1800 i turtall, uansett om bilen er kald eller varm.
Noen ganger når den er varm så legger den seg stabilt på ca 2000, men så fort jeg trykker inn clutchen så begynner jojo-turtallet igjen??
Og idag så var det så ille at bilen kveler seg så fort jeg setter den i gir og gir gass, måtte til slutt holde den på 4000 omdreininger og slure godt på clutchen for å unngå at den kvelte seg, og da gikk det forsåvidt ann å kjøre bilen. Men jaginga fortsatte da.
Fant ut at hvis jeg klemte på den tynne slangen som går fra luftfilterboksen til innsuget, så roet turtallet seg med en gang og la seg på ca 1800 på kald motor, altså ganske normal tomgangsturtall på kald motor. Og når jeg gjorde det samme på varm motor så la den seg på 800-900 rpm.. Samme reaksjon fikk jeg når jeg klemt på den korte lille slangen som går i en bue på førersiden av innsuget (en 10-15cm lang slange som går i bue fra et metallrør til et annet). Litt dårlig forklaring men... finner ingen bilder som viser den delen..
Er det noen som har peiling på hva det kan være?
Har hatt en eksos lekasje en stund, men det er mellom mittre rør og bakpotta, så jeg regner ikke med at det skulle ha noe å si.. tenkte kanskje lambda sonden ikke funka som den skulle pga lekkasjen, og dette kanskje var årsaken..
Motoren var ikke slik rett etter motorbyttet, da gikk den som en klokke.
Den nye motoren har gått ca 80.000. Har den gamle motoren liggende ennå så jeg har heldigvis muligheten til å hente deler derfa hvis det skulle bli nødvendig, men jeg aner ikke helt hva jeg skal begynne å prøve å bytte ut?
Noen som har noen tips eller løsninger?
Kenneth
Noen ganger når den er varm så legger den seg stabilt på ca 2000, men så fort jeg trykker inn clutchen så begynner jojo-turtallet igjen??
Og idag så var det så ille at bilen kveler seg så fort jeg setter den i gir og gir gass, måtte til slutt holde den på 4000 omdreininger og slure godt på clutchen for å unngå at den kvelte seg, og da gikk det forsåvidt ann å kjøre bilen. Men jaginga fortsatte da.
Fant ut at hvis jeg klemte på den tynne slangen som går fra luftfilterboksen til innsuget, så roet turtallet seg med en gang og la seg på ca 1800 på kald motor, altså ganske normal tomgangsturtall på kald motor. Og når jeg gjorde det samme på varm motor så la den seg på 800-900 rpm.. Samme reaksjon fikk jeg når jeg klemt på den korte lille slangen som går i en bue på førersiden av innsuget (en 10-15cm lang slange som går i bue fra et metallrør til et annet). Litt dårlig forklaring men... finner ingen bilder som viser den delen..
Er det noen som har peiling på hva det kan være?
Har hatt en eksos lekasje en stund, men det er mellom mittre rør og bakpotta, så jeg regner ikke med at det skulle ha noe å si.. tenkte kanskje lambda sonden ikke funka som den skulle pga lekkasjen, og dette kanskje var årsaken..
Motoren var ikke slik rett etter motorbyttet, da gikk den som en klokke.
Den nye motoren har gått ca 80.000. Har den gamle motoren liggende ennå så jeg har heldigvis muligheten til å hente deler derfa hvis det skulle bli nødvendig, men jeg aner ikke helt hva jeg skal begynne å prøve å bytte ut?
Noen som har noen tips eller løsninger?
Kenneth
*There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience*
-Lexus IS200 sportcross -03 (Solgt)
-Celica T18 -90 (Spiker)
-Hilux -82 "offroader" (solgt)
-F150
-Lexus IS200 sportcross -03 (Solgt)
-Celica T18 -90 (Spiker)
-Hilux -82 "offroader" (solgt)
-F150
