TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Løpsk turtall

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #219742  av ST182

Har en celica 2.0 gti -90 som jeg nettopp har bytta motor på. Men nå har bilen begynt med kenguru-turtall, den hopper raskt mellom 2500 og 1800 i turtall, uansett om bilen er kald eller varm.
Noen ganger når den er varm så legger den seg stabilt på ca 2000, men så fort jeg trykker inn clutchen så begynner jojo-turtallet igjen??
Og idag så var det så ille at bilen kveler seg så fort jeg setter den i gir og gir gass, måtte til slutt holde den på 4000 omdreininger og slure godt på clutchen for å unngå at den kvelte seg, og da gikk det forsåvidt ann å kjøre bilen. Men jaginga fortsatte da.

Fant ut at hvis jeg klemte på den tynne slangen som går fra luftfilterboksen til innsuget, så roet turtallet seg med en gang og la seg på ca 1800 på kald motor, altså ganske normal tomgangsturtall på kald motor. Og når jeg gjorde det samme på varm motor så la den seg på 800-900 rpm.. Samme reaksjon fikk jeg når jeg klemt på den korte lille slangen som går i en bue på førersiden av innsuget (en 10-15cm lang slange som går i bue fra et metallrør til et annet). Litt dårlig forklaring men... finner ingen bilder som viser den delen..

Er det noen som har peiling på hva det kan være?

Har hatt en eksos lekasje en stund, men det er mellom mittre rør og bakpotta, så jeg regner ikke med at det skulle ha noe å si.. tenkte kanskje lambda sonden ikke funka som den skulle pga lekkasjen, og dette kanskje var årsaken..

Motoren var ikke slik rett etter motorbyttet, da gikk den som en klokke.
Den nye motoren har gått ca 80.000. Har den gamle motoren liggende ennå så jeg har heldigvis muligheten til å hente deler derfa hvis det skulle bli nødvendig, men jeg aner ikke helt hva jeg skal begynne å prøve å bytte ut?

Noen som har noen tips eller løsninger?

Kenneth

#219749  av Ã¸f

hmmm...skudd i blinde: sjekket at ikke luftfilter er tett?

#219972  av ST182

ang luft filteret, så er det nesten helt nytt og er like hvitt og fint ennå, :)
Når det gjelder lambdasonden, så burde jeg vel få en eller annen feil melding på diagnose prosedyren?

takker for svarene ;)

kenneth

#220179  av ST182

tja, i går stoppet bilen, får ikke start på den i det hele tatt. Dvs bilen ble kjørt en 10 minutters tur og så parkert i 5-10 minutter og når jeg skulle kjøre igjen så var bilen død..? Starter`n går og det er strøm på batteriet, men så langt jeg fikk sjekka i mørket, så har jeg ikke gnist på noen av plugg kablene, så da regner jeg med at coilen har tatt kvelden.. Enten den eller rotoren.

Dårlig (i dette tilfellet: ødelagt) coil eller rotor ville vel kunne gi de samme symptomene som dårlig\ødelagt lambdasonde?

#220193  av kennethx

synes det varierende turtallet høres mer ut som en vakum lekkasje. Er ganske mange slanger på innsugssiden.

At den ikke har gnist kan jo være coil som du sier. Rotor er jo fort å sjekke almentilstand på.

Du kan jo gjerne sjekke at sikringene er hel også, EFI++

Har stikkene vært ute av ECU? kan sjekke at de står plugget skikkelig i.

#220437  av Elstad

På min bil var coil slangen knekt, når den går av vil bilen ettervert stoppe, og du kommer til og få problem eller ikke start, du kan sjekke den. Det kan også være lite kjølevæske om bilen blir varm, da får den løpsk turtall.

#220446  av ST182

Tror jeg har lokalisert problemet nå, ser ut til at det er bensin-pumpa som har hangla litt og som nå har tatt kvelden. Reiv ut baksetet og fikk noen til å vri om nøkkelen men jeg satt baki, og bensinpumpa starter ikke i det hele tatt etter det jeg kan høre. Man skal iflg toyota, høre at pumpa bygger opp trykk når man vrir om tenninga, og det skulle høres ganske godt...

SÃ¥ da er det ikke rart at bilen ikke starter ;)

Noen som har ei bensin pumpe som passer? Toyota skulle ha nesten 5000,- for en ny.. :shock:

#220479  av Ã¸f

ST182 skrev:Tror jeg har lokalisert problemet nå, ser ut til at det er bensin-pumpa som har hangla litt og som nå har tatt kvelden. Reiv ut baksetet og fikk noen til å vri om nøkkelen men jeg satt baki, og bensinpumpa starter ikke i det hele tatt etter det jeg kan høre. Man skal iflg toyota, høre at pumpa bygger opp trykk når man vrir om tenninga, og det skulle høres ganske godt...

SÃ¥ da er det ikke rart at bilen ikke starter ;)

Noen som har ei bensin pumpe som passer? Toyota skulle ha nesten 5000,- for en ny.. :shock:
kan vel også være at den ikke får strøm :wink:

#220498  av ST182

har strøm på kontakten til pumpa ;)

#220511  av larsst185

har du målt bensintrykket?